AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.863

Köpa "sportbil"

Sida 1 av 2
Hej
Är inne på att köpa "sportbil" Åker stor suv till vardags. Tar hand om vardagen väldigt bra. Men skulle vilja ha nånting kul att åka med också. Har tänkt lite i olika banor. Jag skulle gärna ha en bil som går att åka långt med också. Året runt. Har funderat på en cab också. Då är ju problemet med värdeminskning ur värden om man köper en lite äldre. Så dessa har jag funderat på.

Porsche Boxster för under 200'
Z3 både cab och coupe. 2,8 3,0 och M
MB SLK (billig ägande)
TT cab quattro. Med hardtop åretrunt åka...positift.
Z4 fins ju för under 200'

Inte lika troligt.
350z verkar ju va jäkligt kul.
rx8 klart udda (värdfall kan kanske bli stort)

Har vi nå fler bra alternativ?
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Va kul! Bra prisläge på många modeller nu också.
Nissan 350z har jag inte hört så mycket bra om.. Mycket småfel på dessa bilar tydligen. Samma sak om Audi TT men det gäller väl dom äldre modellerna mest.
Bmw z3 och z4 är säkert vettiga bilar, det kan säkert någon som äger respektive modell berätta om här på forumet.
Mazda rx8 har jag faktiskt kört en hel del och det är väldigt bra kvalite på den! Dom håller ihop bra.. Riktigt skoj att köra och rolig motor+användbart baksäte! Personligen hade jag valt rx8=)
Sen är ju Porsche alltid Porsche....
Okej, jag kanske är nåååågot färgad, men jag röstar på en z3 m coupé - väldigt väldigt rolig bil som framför allt är otroligt billig att äga sett till prestanda. Z4 3,0 och Borsche boxter är förvisso också trevliga bilar. TT;n och SLK;n hade jag skippat med en gång - mer en tantbil respektive gubbil än sportbil.
AEG
Trodde Nissan var lika pålitlig som det Schweiziska uret, men tydligen inte.. Bullrar rejält, men en klart körglad bil..
RX8: rejält udda bil med enorm bränsletörst.. nja.... och designen???

Länkar till AMS som också har en tabell på z4 och slk som jämförelse..

Länk

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Håller med stockbroke RX8 går bort.

Valet står mellan z3 och Boxster, du borde provköra båda sen vet du nog vilken du vill ha.

Mvh

/C
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Glömde ju Z4, denna tycker jag : Länk
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag kör ju själv en Honda s2000 -04. Riktigt rolig bil faktiskt, bra kvalitet och bekymmersfritt ägande. De är hyfsat snabba också (snabbare än alla som du nämnt förutom 350z och z3m) och ligger riktigt bra på vägen. Har också en av bilvärldens skönaste växellådor (ni som kört en vet vad jag talar om).

Enda nackdelen är att de är lite surriga i motorvägsfart. Min drar också under 0.8 vid normal körning.
S 2000 var bort glömd.
Men som sagt. Jag skulle gärna kunna åka på vintern också. Vet inte hur z3:an är på vintern. Men har fått för mig att den ska kunna va lite giftig.

Ingen som har några synpunkter på ägandet från plånbokens sida?

kilroy
AEG*

Vad är definitionen på "sportbil"...?

Om definitionen är "nånting kul att åka med" så kan vi säkert räkna upp 100-tals bilar. I din egen lista faller SLK, Audi TT och RX8 bort enligt min uppfattning. Z3/Z4 är väl gränsfall (nu kommer tvesovla gå i taket).

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Vågar man som en riktig Mini-nörd föreslå en provkörning av en MIni Cooper Works? :)
Om budgeten är på runt 200k så skulle jag leta upp en välskött Porsche 911 från runt 1990. Köper man en C4 så har man en fin vinterbil också. Långresor är inte heller några problem. Värdeminskningen hålls dessutom på en riktigt låg nivå.
Ja det är väll det som är problemet. Vill ja ha nå kul att åka med. Så fins ju lite att välja på. Men nånting som man kan åka till fjälen med på vintern och åka til Nordschiffe på somaren med. Utan att bli totalt ruinerad.
Har skippat gamla porschar 911 typ c2 och c4 för alla säger åt mig hur hutlösa dom är att driva jämfört med de nyare. Då blir det för mycket pengar.
Hade väll tänkt mig 100-150 men blir det nånting man inte kan säga nej till så är 200 en övre gräns.
z3 coupe vore väl något.. udda bil och dessutom relativt praktisk.. annars säger jag väl z3,z4 eller boxster
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
ett alternativ som jag skulle kolla på Länk
varför inte en mini cooper s föresten??
AEG,

Hade nog satsat på en Mini S om jag vore du -precis så som många här säger. Anledningen är klar och simpel; Du kan bruka den året runt.

Kilroy,

Jag sitter kvar på stolen och ser ingen anledning till att befinna mig på taknivå då jag själv aldrig skulle kalla Z3 för en sportbil.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Mini Cooper S eller Clubman S med turbomotorn (R56 & R55)

Hade du inte tänkt köra bilen på vintern hade M Roadster/coupé kunnat vara ett alternativ.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En Z3 M-coupé är väl ändå betydligt mer sportbil än en Mini?

Jag hade nog satsat på en Porsche 964. Ett bra objekt lär snarare stiga i värde än minska. De är inte dyra att underhålla om man lämnar till rätt verkstad eller skruvar lite själv.
En normalmilad 996 98-99 kan man ju också få för vettiga pengar, men då får ju budgeten utökas till runt 250´.

Av ovan nämnda exempel skulle jag välja Z3 M (som knappast är billigare än en 964 i underhåll) eller en Boxster.
varför inte en m3 e36 eller e46??
93
96
931fredde
E46 320iT -04

En bortglömd/förträngd juvel är ju Porsche 968, helst i ClubSport-utförande.
Mycket balanserad på bana och hyfsad för långfärd.
Finns även cabbar under 150...

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
crille82:

Absolut är det som du säger, jag har kört både Z3 M och Mini Cooper S en hel del. BMW är mer sportbil men om jag även skulle använda bilen på vintern så skulle Z3 M gå fetbort.

Sen går det inte att komma ifrån att Minin är en otroligt rolig bil att köra. Samt att den är bra mycket modernare än Z3an. Jag gillar moderna bilar:)

En Z3 M till soliga sommardagar som hobbybil? JA tack.
En Z3 M till året runt körning i snö, smuts och kyla, nej tack.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.