AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
13.690

Uppgradera stereo i E92

Sida 2 av 2
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Flower, har du tagit bilder på montering som du kan visa för oss alla som tänker i samma banan. Jag har fått min paket men tänkte vänta tills det blir lite varmare ute innan jag börjar med monteringen. Hur har du tagit bort back säte för att dra kabel mm? Måste man koppla bort batteriet innan man börjar monterring? Du har inte hört Logic7 för att kunna jämföra med den? Tacksam för bilder och lite monterings anvisning, råd mm, om du har möjlighet.
Raj.

Fl
14
Flower
Bmw 520d xdrive G31 2018
Bmw 325i cab 2011
Fick installationsbeskrivning av Bmw som jag följde,allt var lätt utom när man skulle koppla in själva elen.Det ligger lösa kopplingar under mattan vid stolarna som var lite svåra att hitta.Den på förarsidan låg långt fram och den på passargerarsidan låg vid framkant på stolen.Anslutningarna var intapade med befintlig kabelhärva.Elen måste brytas enl beskrivningen.Baksätet på en Cab som jag har är bara att dra rakt upp,och ryggstödet är bara en liten rimpa på sidan och den drogs ochså bara rakt ut.Inget svårt jobb förutom att hitta rätt på anslutningarna under mattan.Jobbar med bmw bilplåt så det underlättar säkert
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Tack,
jag har en touring och jag vet inte om backsäte har en annorlunda monterings anordning jämfört med cabben. Vi få se när det blir dags att montera den.

Ma
4
Marcony
335 Touring -07
Raj

Har du fått i ditt kit ännu? Har också en touring och funderar på att köpa alpine kittet, vore gött att se lite hur man går till väga!
At
47
Athletic_F
BMW 335i E93
se nedanstående länk, väldigt bra info om hur man byter högtalarna i E92.
Länk

Ma
4
Marcony
335 Touring -07
Kalas!

Stort Tack!
ch
49
charmas
F32 435i XDrive M-sport -14 MPPK, MPE
Hejsan.
Jag är ny här.
Har idag beställt Alpine kittet med installation av BMW.
Tänkte att jag skulle vara med vid installationen.
Vi får se hur det tas upp av meken.
Blir spännande.
ch
49
charmas
Har någon som satt in Alpinekittet också bytt baksäteshögtalarna?
Dom ingår ju inte i kittet.
Eller blir det ingen förbättring?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Charmas, jag har samma fundering själv eftersom Alpinekittet stärker ljudet fram men det är grymt tunt bak.

Men frågan är om det räcker med högtalarbyte eller om det behövs högre effekt även bak?
ch
49
charmas
Mats, om man lägger över lite mer nivå bakåt med fadern så kanske det funkar.
Det viktiga är ju att högtalarna tål nivån.
Problemet nu är ju att högtalarna har så taskig kvalitet.
Eller är jag ute och cyklar?
Någon som vet?
Fick monterat uppgraderingen i min E92 nyligen. Vilken grym skillnad på ljud :) Diskanterna gör att ljudet kommer upp (höjdmässigt sett) rejält och blir mycket klarare. Basen är mycket kraftigare och anläggningen klarar av att spela högre. Värt varenda krona.
Jag har en bil efter 03/2009 vilket innebär endast en bas i golvet. Har sett nu att det finns ett alpine kit för bilar efter 03/2009, art nr 65412163268. Då ingår dock inte bas nr två och kabel för denna. (1400kr på bmw)

Så till frågan, någon som vet vad det är för skillnad på 65412163268 och 65410445684 (-03/2009) en jag haft kontakt med på bmw kunde inte se någon skillnad i datorn..
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Jag får be om ursäkt för min uteblivna respons senaste åren ;)
ps
377
psike
M240i xDrive -19
E91 på väg, men dessvärre utan någon form av HiFi-pkt.

Känns som det finns två vägar.

1. RetroFit Alpine-system, som inkl installation hos BMW kommer kosta mellan 7 och 10tkr?

2. Be den lokala billjudsfirman byta element och kanske något slutsteg (orginalutseende och funktion får såklart inte påverkas). Har hygglig spännvidd på en sådan manöver, kan tänka mig Luleå, Skellefteå, Övik eller Östersund. Någon som har några tips kring företag som kan göra detta? Budget isåfall ungefär samma.

Vad ger mest "bang for the buck" tro?

Alternativ 1 känns enklast, går säkert gå installerat per leverans också.

Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Jag har ju HIFI-pkt i min nya bil men hade Alpine Retrofit i gamla. Nu har nog stereon spelat in sig så jag är lite gladare än i början men Apline lät klart bättre. Stooor skillnad i ljudkaraktär och långt bättre dynamik och bredd. HIFI-pktet låter hårdare och mer komprimerat, mindre öppet. Dock gick det inte att spela lika högt som med HIFI-pkt då konerna till basarna under sätena bottnar och börjar knacka vid hög volym med Alpine.
ch
49
charmas
Jag håller med Johisco. Spelar man högt så fladdrar basarna, speciellt om man har takluckan öppen. Då tål det ännu mindre nivå. Kanske för att det blir mindre mottryck.
Jag bytte också bakhögtalarna mot bättre. Detta var ingen succe`. Eftersom dessa drivs av huvudenheten så räcker helt enkelt inte nivån till. Jag har också haft stora problem med ett av delnings filterna. Detta gick sönder efter en tid. Eftersom BMW hade monterat systemet åt mig, åtgärdades detta på garantin och nu funkar det. Tycker att ljudet nu är OK, men jag hade Harman Kardon i min tidigare coupe`och kommer nog aldrig att bli helt nöjd med detta system.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har en e60 med originalmonterat HiFi och e90 med eftermonterat Alpine.
Alpine gör enorm skillnad mot basljudet men original HiFi i e60 låter bättre än det eftermonterade i e90.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Nu har jag iofs bara lyssnat på Hifi-paketet i E60 LCI, men jag tyckte INTE att ljudet i den var bättre än i min Alpine-uppgraderade E92, utan tvärtom. Å andra sidan kanske ljudet i en E92 är bättre än i en E90?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.