|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Standardstereon suger och jag vill uppgradera. Helst utan att det ska vara för komplicerat eller att det syns. En baslåda i skuffen är inget för mig. Finns det inga "färdiga" system att bara ersätta befintliga högtalarelement med och trycka dit ett slutsteg och kanske ett delningsfilter? Känns som det borde finnas men det enda jag kan hitta är detta.Länk Inget alternativ eftersom den inte säljs ännu samt att det bara innehåller högtalare. Effekt är ju ett måste om bra högtalare ska drivas. Sååå... någon som uppgraderat eller kanske känner till något färdigt kit som funkar i coupen? Tack på förhand! | |
|
"Passar rakt i" - då dyker det bara upp ett alternativ i min skalle: Audio System Xion 200 BMW. Användare Svesam har det i sin E61a, han verkar nöjd. Finns bla på www.bigdogaudio.de Slutsteget har han kopplat högnivå från HU in i steget. |
|
|
Här var'e : Länk Slutsteg väljer du ett lämpligt 4ch med högnivåingång. |
|
|
Audio System-kittet är helt ok. Jag driver med ett JL-Audio A4300 steg med gott resultat. |
|
|
Svesam: Vad fick du betala för kittet med frakt? Vad kostar ungefär ett bra slutsteg till kittet och vart monterar man de i en E92a? Vad kostar de om något ljudföretag ska montera allt? |
|
|
kittet kostar ca 4000 levererat och klart. Steg är efter tycke och smak från billigt till hur dyrt som helst. Mitt JL-steg gick på ca 3.000 Vad en ljudfirma tar för montering har jag ingen aning om. Du får ringa runt och fråga. |
|
|
Tack för info men jag har hittat ett original BMW/Alpine HiFi-system Retrofit Kit. Kostade 4000 och innehåller två diskanter, två mellanregister och ett slutsteg samt nya "hus" för diskanterna då original med standardstereo inte har några diskanter och därför inget "diskanthus". Nu gäller det bara att jag hittar någon tråd där någon illustrerar hur man plockar av dörrsidorna i e92.. |
|
| Johisco vart hitta du detta? | |
|
Sevak; Hos BMW. Det är en original uppgradering. Satte in det i går. Ojoj.. det var mekigt kan jag säga... Sådär halvnervigt att plocka loss dörrsidor och insteg mm på en sprillans ny bil. Skulle man göra om det nu skulle det väl gå på nån timme eller två men igår tog det betydligt längre tid.. Hur som helst så lyckades jag få ihop allt utan att skada något samt även helt fungerande! Låter riktigt bra och det går inte ens att jämföra med standardljudet. Och med tanke på priset på drygt 4 000 så måste jag kalla det riktigt prisvärt! Förresten, BMW är fan inte riktigt kloka ibland. Nu när jag vet hur man plockar ur allt så skulle det ta mig runt en och en halvtimme, högst, att göra detta. BMW ville ha 5 000 kronor bara för att installera... Helt sjukt. Det blir över 3000 spänn i timmen för en jävla bilmek!!?? |
|
|
HFR: Det du hänvisar till verkar inte passa till E92. Coupen är inte med bland de modeller som det står att systemet passar till. |
|
|
Johisco> Nej det stämmer att E92 inte är med på listan, men komponenterna passar då både E6X, E8X och E9X har samma typ av element och infästningar. Audio System-paketet innefattar även nya basar, de gör en betydande skillnad mot standardpaketets förminskade Philips-element. |
|
|
Johisco, Jag har precis fått BMW original reservedelar tidning hemma och det står Hi-Fi Alpine system med 2 diskanter, 2 mellan register och en D-klass slutsteg för 5305 SEK. Är det samma som du köpte? De säger ingenting om nya hus till diskanter. Var i sverige köpte du den? Hur har du kopplat förstärkaren? Finns det ngt ritning? Jag har bara CD/radio professional. Tacksam för råd. |
|
|
Hade varit intressant att veta om slutsteget i original Alpine-kitet är avsett att driva "basarna" under stolarna eller de nya mellan-/diskantelementen. Johisco, du som själv kopplat, har du svar? Förutsätter att det är ett mindre 2ch-steg? Raj55> 4305 SEK ska vara priset, om det inte föreligger ett tryckfel Länk |
|
|
Den driver framre högtalare och basar (och inte bakre högtalare) enligt monterings anvisning här. Länk Raj. |
|
|
Fler bilder på Alpine upgrade kit och installation. Länk Jag har precis beställt kittet. Raj |
|
|
Ang Alpine-kittet. Läser man runt lite på länkarna ovan så påstås det att det är samma element som i Logic7-paketet. Skillnaden ska tydligen vara att det nya steget inte driver bakhögtalare samt att inga diskanter för baksätet ingår. Om det ligger någon sanning i dessa påståenden vet jag inte, men låter helt klart lovande. |
|
| Beställt uppgraderingskitet nu, inklusive hela övre dörrlisten som måste bytas på sedan/touring för att få plats för diskanterna. Blev ett tilltalande pris till sist, förhoppningsvis låter det bra när det kommer på plats. Nu går funderingarna lite kring en 8" bas i en liiiten sluten låda i facket under golvet bak. Byta ut golvskivan mot en 19 mm MDF och sätta lådan under golvskivan och steget under där, så är det bara att plocka ur och lägga i orginalskivan för att återställa bagaget. Några tankar/idéer kring det? | |
| 8500 monterat o klart är priset jag fick. Exklusive BMW CS rabatten. | |
|
Det finns ytterligare två skillnader från Logic 7 och det är att det finns ingen "centre" högtalare och bashögtalare är lite mindre jämfört med Logic7. |
|
|
Motsvarar detta ¨kit¨ typ HIFI eller vad? Mvh |
|
| Har idag monterat Bmw hifi alpina ljudsystem i min Bmw 325d Cab -08 och ljudet vart super bra!!! Tog ca 3 timmar och var inte speciellt krångligt. Jämförde med farsans 320 som har HIFI original ljud och vi upplevde ljudet i min mycket mera fylligt. En eloge till BMW som tagit fram ett superljudsystem för eftermarknaden.Kan rekomendera det starkt!!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.