|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Kan tändstiften vara en stor anledning till att bilen ibland slocknar när man står på tomgång? Hur mycket kan dåliga tändstift påverka bilen i stort? | |
|
När stiften var dåliga på min gjorde det att den röck lite när man gasade på, runt 1000-1200 varv var den ostabil... Men det kan nog uppenbara sig på alla möjliga sätt. Byt enligt intervallet så slipper du problem, använd också endast rätt stift (NGK/BMW Platina stift) även om de kostar multum. |
|
| Dina problem tror jag dock beror på antingen något annat... Har du provat någon form av diagnostikverktyg? | |
|
Om du söker lite i "sök inläggsfunktionen" här högst upp på sidan så lär du få lite "tips" på möjliga fel.. Jag kan ju gissa lite iaf: Defekt Lmm, trasiga/spruckna insugsbälgar....t.ex. En seriös service skadar naturligtvis inte heller och det är ju vad man kan börja med OM det nu inte är gjort nyligen.. Mvh Janne. |
|
|
Diagnos på bilen gjorde jag för ett tag sedan och då var det inget. Men nyligen har jag inte gjort något sådant. Vad tror ni det kostar om det är verkligen LMM som är kass? Janne T vad är insugsbälgar? och var i bilen finns de och Lmm? Kan man byta de själv om man är händig eller måste man in till en verkstad? Medan jag skriver! är det okej med Bosch W8 DC till min 320i? |
|
|
LMM är en enhet med el-kabel till, sitter strax efter luftburken... och alldeles efter LMM sitter insugsbälgen, rätt stor gummislang (12cm i dia) med en liten gummislang på, typ :) Bosch W8 DC är väl till E30 modeller? Hursomhelst är det inte platinastift, dessutom har de inte 4 metallgrejer längst ner som orginalstiften har. Vet inte ens om det är rätt gänglängd på dessa :P Tror din bil snarare skulle gå sämre med dessa. |
|
|
Ja...Insugsbälgarna är dessa gummislangar som sitter i insuget, luften åker in vid fronten(grillen) via luftfilterboxen, lmm och sedan gasspjället till motorn...vid kopplingspunkterna till dessa pryttlar sitter gummislangar= insugsbälgar som jag skrev. :) Kan även vara någon annan slang därikring som är dålig... Men prova med startgas och hör om motorns varvtal ökar med det...då har du hittat din eventuella läcka.. eller iaf vet att någon av dessa gummislangar/anslutningar läcker.. Du bör nog ändå åka in för en diagnos och läsa av eventuella felkoder som steg 1.. Man ska inte byta grejor i onödan, vilket lätt kan bli fallet om man inte felsöker på "rätt sätt".. Mvh Janne. |
|
| hur menar du att jag skall prova med startgas?? hur gör man då :/ | |
| Starta bilen, ställ den på tomgång, öppna huven och spraya startgas runt insugsbälgen (endast på insugsbälgen). Sedan lyssnar om motorn ändrar karaktär, dvs varvar upp eller liknande. | |
|
Tack för alla tips och inlägg. Det är så jobbigt att äga en bil känner jag plötsligt. Få se om jag årkar behålla den längre tid. Är det någon som är intresserad av min bil? och i så fall vad skulle den vara värd? Tackar er för alla svar och bud. Ha en skön helg på er alla! |
|
| säg va du vill ha för den | |
|
Cruser! Ärligt vet jag inte Cruser. men det känns som att bilen har kostat mig en hel del sedan jag köpt den för ca 5 månader sen. och jag har ännu inte kunnat unna mig den riktigt. Kör den väldigt lite. Synd då min man har en familjbil och min bil kör jag bara till och från jobbet då och då med tanke på att jag bor bara 2 km ifrån mitt jobb :/ (han en äldre BMW med -91 318) vet inte vilken jag skall behålla och vilken jag skall sälja. helt förvirrad. köpte bilen från en privat person. Fick ge 63 500 kr för den. Bilen är en specialare liknar inte de som är tillverkade samma år. Själv har jag lagat fläkten som jag inte märkte under köpet var ur funktion. Lämnat in den på Bengt Bil Ab i Halmstad. Bara den fick jag ge 2300 kr för att byta fläktmotståndet. Nu på besiktningen bromsrören och byte kostade drygt 1600kr. och nu igen nytt fel som ej var väntat parkeringsbromsen. Har blivit trött på allt faktiskt det är därför jag låter så. Bilen är fantastiskt fin men min ekonomi går inte ihop med den bara känner jag. Säg du vad den skulle vara värd efter att du fick reda på vad jag har gått igenom.!!! Välkommnar andras inlägg och bud på den. |
|
| 2300v så tar jag den osedd | |
| v=kr | |
|
2300 för en 320 från 99? Säg att du skrev fel, snälla! Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Det var nog någon form av dåligt skämt :P | |
|
För 2300 kr får du EN av de fälgarna som sitter på den... 67 000 är utgångspriset......För den som är intresserad! |
|
| 67 är nog lite saftigt, jag köpte min 320i för 52000 för ett tag sen och jag tyckte nästan att det var lite i överkant. | |
| nä ville bara vARA säker på att ha tillräcklig buffert för reparationer | |
|
Hej Sherin! Ge inte upp så lätt, förstår att du lackar ut på bilen eftersom den inte funkar som den ska. Ha lite is i magen så fixar du till bilen. Lycka till |
|
|
Hej igen Sherin! När jag lämnar in min bil på service, så anlitar jag Lennart. Tag o ring honom, han lyssnar alltid på folk är trevlig. Berätta om ditt problem så kommer han o säkert hjälpa dig Se telnr nedan, Rinaldo Bilservice, L Kämpev. 21553 02 JÖNKÖPING 036 - 16 67 91 Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.