|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Finns ingen huvudsäkring på E39 eller andra nyare BMW. Det sitter ett antal större gruppsäkringar 80-120A på två ställen men det är inte så lyckat att göra större delar av systemet strömlöst, mycket interagerar med vartannat osv, man måste försöka hitta den aktuella delen eller modulen osv. Generatorn kan i sällsynta fall dra tjuvström, den är osäkrat ansluten till batteriet, fläkten i motorrummet samt kupéfläkten är redan nämnda och har sina 50 resp 40A säkringar under/framför handsfacket. Hela säkringsbeståndet med benämningar och placering finns i mektipset för elsystem generellt osv här på AP. Frostfria fläckar på vindrutan över luftutsläppen brukar synas på de flesta bilarna under vissa omständigheter/temperaturintervall, det finns en tråd här tidigare om detta. Det blir tydligen lite självcirkulation i luftkanalerna som räcker för att ge gluggarna i frosten, fläkten behöver inte vara med och snurra. FP |
|
| Ok Folke tack så då kan jag sova lugnt och koncentrera mig på att hjälpa trådskaparen istället. | |
|
Hej Folke. Det finns ju några dioder i generatorn som väl har ungefär samma funktion som gamla tiders relä. Kan det vara så att en av dom plötsligt läcker baklänges? Kan jag be verkstaden byta en eller alla eller är det en dyr och omständig procedur? |
|
|
Det sitter 6st kraftdioder för huvudströmmen (t.ex 120A eller så) och 3st mindre dioder som matar fältlindningen via laddregulatorn osv. Inget man enkelt byter eller tar bort. Kraftdioderna kan man i regel utesluta, om någon av dessa kortsluter så brinner nånting av, oftast en del av statorlindningen osv. Men det är inte speciellt svårt att kolla om det går otillåten tjuvström genom generatorn, och isf har man ju ringat in felet. Ett sätt som funkar om det är lite större tjuvström, 2-3A eller mera är att låta bilmotorn bli helt kall efter körning och sedan känna på generatorn. Om den är minsta ljummen så är det något fel. FP |
|
|
Tack för tipsen. Var ute och kände på generatorn, bilen har stått sedan igår kväll med laddaren i, men den var iskall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.