AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
43.084

Urladdat battier BMW 523 -98

Sida 1 av 4
Ha
22
Hajduman
523i -98
Hej!
För ca 1 månad sedan så startade inte min 523 -98 så jag fick då starthjälp av en polare och sedan bytte vi batteriet (till ett begagnat full-laddat). Då startade bilen och vi mätte även så att generatorn levererade som den skulle och det gjorde den. 2 dagar senare så är batteriet urladdat igen. Jag tog då ett annat batteri och det höll i 2 veckor innan det dog. Nu har vi börjat felsöka problemet och vi kopplade en lampa till batteriet för att se hur mycket och om den lös då bilen var avstängd, lampan blinkade hela tiden så vi antog att det var larmet men när vi stängt larmet så blinkade lampan ändå, och när vi tog ut säkring nr 4 så slocknade lampan, och när vi läste av det tyska namnet som jag inte kommer ihåg exakt vad det var men han som hjälpte mig sa att det blandannat var innerbelysningen, så vi lät den säkringen vara av för att se ifall det är den gruppen som laddar ur mitt batteri, längre än så kom vi inte.

Så det jag behöver hjälp med är ifall någon haft samma eller liknande problem och kan komma med bra tips, råd eller lösningar

Mvh okunnig
Man kan inte göra på detta vis i en E39, eller andra nyare bilar heller.
Systemet har ett sleepläge som går in 16 min efter att man stängt dörrarna osv.
Innan dess ligger förbrukningen helt normalt runt 2-3A, och för att felsöka (efter 16 min) så måste man lämna alla system örörda, släckta osv. Dörrar och skufflucka kan stå öppna, alla inre lysen osv släcks också efter 16 min, och först därefter kan man börja felsökningen. Lämpligen använder man en strömtång (amperemeter) och klämmer runt misstänkta kablar för att konstatera om det går ut nån ström.
Bilen skall förbruka max 35-45 mA i sleepmode, så låga strömmar kan dock inte vanlig strömtång visa med någon nämnvärd noggrannhet, men ser man t.ex 0,5A eller liknande så är det fel i den uppmätta kretsen.

FP
Ha
22
Hajduman
523i -98
Tack för ett svar.
Jag har nu lämnat bilen till en kompis som mätte hur mycket tjuvström bilen tog efter det att bilen varit låst i ca 20 minuter och det var 200 mA, det konstiga är då hur mitt batteri på ca 70 Ah kan ta slut över en natt då vi även testat så generatorn laddar som den ska (vilket den gör).

Tips och idéer uppskattas på vad eller var vi kan börja leta efter fel.

Mvh
Enbart 200mA dränerar ju inte ur ett batteri över en natt, det blir kanske ett par Ah max. Men i realiteten är batterierna sällan laddade mer än till 50-75% och ett par veckors korta körningar kan göra så att man kommer ner till kritisk nivå, problemet är inte ovanligt. Även om generatorn laddar normalt så blir tiden för kort för att ladda upp batteriet, det har med batteriets kemi att göra och man behöver ladda minst ett dygn för att nå upp till 100% laddnivå osv.
Kör man däremot mest långsträckor så skall aldrig problem som detta uppstå, sen spelar ju batteriets ålder, temperatur, storlek (grundkapacitet) osv in också.
Det är lite svårt att sia om vilka kretsar som drar extra ström i avstängt läge, det låter som förbrukningen kanske går över 200mA också i mellanåt på beskrivningen. Ev. eftermonterad utrustning, stereo, dolda lampor i t.ex skuffen, handskfacket osv, ev. släpvagnsuttag osv är tänkbara felkällor.
Fel i kupéfläktens eller motorfläktens effektsteg kan ibland göra att dessa drar ström hela tiden, även när bilen är avstängd.
Man får helt enkelt felsöka logiskt på olika säkringsgrupper, dock måste man känna till att en del manövrar i E39 m.fl gör att bilen går ur sovläget och då blir det en högre förbrukning under 16 minuter igen osv.

FP
Ha
22
Hajduman
523i -98
Tack för att du tar dig tid att skriva så välformulerade inlägg :)

Jag har inga eftermonterade elapparater och jag kör 14 mil var 3:e dag och de dagar i mellan kör jag ca 1 mil om dagen, så ca 30-35 mil i veckan.
Det skulle inte kunna vara så att alla de batterierna jag provat var dåliga?(det batteriet jag provade sist höll i 2 veckor och det var även det som skulle vara i bäst skick men även det var 2-3 år gammalt och inte använt på ett par månader) eller en kombination av kanske laddningsrelät och kasst batteri? och att laddningsrelät då drar lite tjuvström?

mvh
Misstänker du att generatorn dar lite tjuvström? Det sitter inget laddningsrelä i bilen men däremot en elektronisk laddningsregulator inbyggd i generatorn.
Men du skrev tidigare att generatorn laddade OK?
Det förekommer dock att generatorn kan dra lite ström när den står stilla så det kan vara värt att kolla upp.
Ett friskt batteri är ju en bra förutsättning för att slippa problem, fast det låter kanske inte så sannolikt att alla batterierna är lite halvdåliga eller? Mät gärna laddningen igen med motorn igång och lite belastning på, t.ex lyse och elbakruta. Det skall ligga 13,9-14V mätt direkt på batteriets anslutningar, kolla dock gärna så att instrumentet visar rätt.

FP
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Ett batteri på 70Ah låter lite klent i en 523a..
Har för mig att mitt orginalbatteri var på 80Ah.
Bytte till ett på 90Ah. Vet att dessa bilar kräver endal av batteriet och tog det säkra för det osäkra..

Ha
22
Hajduman
523i -98
Jo men det stämmer nog att mitt batteri är/var på runt 80 Ah.
Vi provade innan så att generatorn laddade som den skulle och det gjorde den, men vi kanske får prova igen så som du sa Folke, med lite belastning på, och se ifall den elektroniska inbyggda grejen :) i generatorn drar lite tjuvström, och ska köpa ett nytt batteri. Tack så länge
Mi
70
MisterK
525iA-01
Har samma problem med min 525iA sedan ett par år. Speciellt på vintern kan det dra ur på 24 - 48 tim. Har haft bilen på BMW verkstad åtskilliga gånger och man hittar inga fel. Problemet är att bilen går ur sleepmode stötvis, det händer så klart inte när man är där med en mätare. Det kan t.ex hända att kupe´fläkten går igång periodvis utan anledning. Har du hört att fläkten varit igång vid något tillfälle när den borde varit stängd? I så fall - byt motståndet. Även AC fläkten kan spöka. Det är rätt enkelt att koppla ifrån den för en period för att se om det hjälper. Det har varit flera trådar om samma problem, så vi är inte ensamma. Hoppas någon kan komma på vad det är. Någon gav upp och satte en strömbrytare under kofångaren och kopplade ur batteriet helt varje kväll. Det är något lurt med låset till bakluckan i min. När man tar i det hoppar den ur sleepmode, men endast för en minut.
Hoppas vi kan komma på en lösning!
Fläktarna med sina effektsteg kan vara en felkälla som jag skrev ett par inlägg längre upp..
Men om du konstaterat att kupéfläkten går igång utan anledning så är ju saken klar, förstår inte riktigt varför verkstaden inte fixade detta, eller visade sig aldrig felet hos dom?
Båda fläktarna kan kopplas bort enkelt för test genom att dra säkringarna för respektive enhet, 40A för kupéfläkten och 50A för motorfläkten. Båda sitter under handskfacket, obs att de inte sitter inte bland övriga säkringar inne i handsfacket. Man kommer enkelt åt genom att ta ner täckplasten under handsfackets botten, sitter bara klickat fast i ramen.
Låset i bakluckan: Om jag minns rätt så är det normalt att bilen går ur sleepmode under en minut om man trycker in brytaren i bakluckan när bilen är låst. Detta gör inte att batteriet laddas ur, isf får man stå och trycka på brytaren hela natten lång...

FP
Mi
70
MisterK
525iA-01
Ursäkta Folke, jag skrev kanske lite slarvigt. Mitt effektsteg är redan bytt, det var endast menat som ett tips till Hajduman. Det var bra att få veta att det är normalt att hoppa ur sleepmode när man tar i låset. Problemet med min är att den hoppar ur i enminutsintervaller helt oprovocerat. Det verkar dessutom som att det händer oftare ju svagare batteriet blir. Verkstaden står helt frågande.
Ha
22
Hajduman
523i -98
Vi ska imorgon söndag ge oss på lite felsökning och min fråga är då;
hur bär man sig åt för att ta ut säkringarna i handskfacket då bilen är i sleepmode? larmet lär ju gå tills backupbatteriet är slut?
Du måste felsöka med bilen öppen osv. Det är tidsödande, vissa manövrar gör att bilen går ur sleepmode, man får vänta ut tiden och mäta osv. På BMW-verkstaden tar man hjälp av sin verkstadsdator för att eliminera sleepmodetiden osv.

FP
Ha
22
Hajduman
523i -98
oki :(
En snabb fråga, går bilen in i sleepmode efter ~16 minuter om mna inte låser den?
Mi
70
MisterK
525iA-01
Ja, även med bagageluckan öppen. Ljuset släcks automatiskt och bilen går i sleepmode efter 16 min.
Ha
22
Hajduman
523i -98
Oki tack

Min polare har haft bilen på sitt jobb och skulle starta den nu med ett full-laddat batteri, och bilen vill inte igång. Den klickar inte ens när man vrider på tändningen, så det är något med startmotorn? Vad fan är det för fel på min bil? vid andra tillfällen när den inte startade så har den ju klickat vid tändning men nu är den helt död. Vi har inte kollat hur mycket som var kvar i batteriet då den inte har startat, men kan det vara något med startmotorn fast att det har kommit "klick ljud" innan????? snälla hjälp =)
sp
31
speedson
523iA -97
Hajduman:
Kanske har missat något bland inläggen, men menar du med helt död att all elektronik är död eller bara att inget händer i startögonblicket?

Det kan nämligen uppstå problem med startmotorn om jordningen mellan motor och kaross har blivit dålig av någon anledning, det måste kunna passera stora strömmar för att startmotorn skall dra runt.

Åker: BMW 523iA
Kör: Porsche 944 turbo
Det finns säkert en förklaring till alla problemen.
Just nu känns de spretar lite åt olika håll iofs, men det gäller att inte dra förhastade slutsatser, och det är alltid svårt med flera mellanhänder osv när man diskuterar. Helt död i starten men allt annat funkar:
Fel i tändningslåset, rengör med bra kontaktspray och tryckluft.
Kan möjligen även vara en orsak till tjuvström.
Startspärren kan ha gått in, nycklarna behöver initieras om, kanske ett resultat efter alltför vidlyftig felsökning med säkringsryck?
Fel på startmotor/solenoid/jordanslutning, men det borde höras nåt klick osv.

FP
Ha
22
Hajduman
523i -98
Tack, idag morse startade bilen men efter ca 6 timmar orörd så hände då det jag beskrev, och det har inte gjorts någon felsökning alls mer än att han jag lämnade den till provade hur mycket tjuvström som stack ut och sen avslog han sig arbetet med bilen. Bilen fungerade som sagt i morse men på eftermiddagen så ville den inte mer, det finns inte nått slags relä till start motorn eller nånting som kan vara boven? eller om jag har otur så har jag fler än ett fel + att startmotorn också pajjat nu?! :-/
Det verkar inte som att jag har något annat val än att lämna in den på bmw verkstad.

Tack för att ni tar er tid.
Mi
70
MisterK
525iA-01
Otur, verkar som något fel på tändningslåset. Hoppas de kan fixa det på verkstan. Du kan väl återkomma med hur det gick sedan?
Good luck!!
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Har liknande fel på min 528-99. Bytte batteri för ett par månader sedan men i morse var bilen död när jag skulle starta och åka till jobbet så nu sitter jag här och väntar på att batteriladdaren ska göra sitt jobb...

De eventuella konstigheter jag har märkt på min bil som kanske har något samband med detta är följande:
*Klockan i radion/färddatorn funkar inte som den ska. Tappar minnet/går fel när bilen varit avstängd
*fjärrlåset funkar inte alltid, då får man hoppa in i bilen och låsa via låsknappen inne i bilen, sen låsa upp förardörren genom att ta i handtaget och sen låsa förardörren med nyckeln utifrån.
*Ibland när man ska ställa ifrån sig bilen låter det från bagageutrymmet, tror att det är kompressorn till nivåregleringen som jobbar. Ska det vara så? Brukar tystna efter ett tag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.