AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
37.455

Funderar på att köpa 1-serie. 118d eller 130i?

Sida 3 av 5
den är grymmt snygg både i vitt och rött :D låter som en bra spec.. vad hamnar den på??
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
Bra spec.,du har inte funderat på att välja belysningspaket?
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Alpinvit, Design Cool, 18", Navi Pro, Panorama
Ca 325 med rabatter hoppas jag på. Ingår inte belysningspaket i adv + comf pkt??
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Nu är V70 såld, dags att börja planera.......
BCR
morpe; Nu kommer jag att svära i kyrkan.
Jag stod inför exakt samma valsituation som dig för ett år sedan och velade mellan 130i och 120i/d.
Har du tänkt lägga 300.000 kr på en både sportigt och praktisk bil så kanske du skulle lyfta blicken över staktetet (om du vågar;-).

Citat fråm TopGear, april 2009:
"So two-car families are becoming one-car families. Which can mean only one thing: Porsches are becoming hot hatches. And the only acceptable hot hatch for a Porsche owner is a Golf GTI.

Here is a car that does it all, and does it all better than anything else does it all, or even just does bits of it. ‘It', or in this case ‘it all', is performance, practicality, tractability, affordability, credibility, reliability, safety, quality, subtlety. And there are bound to be loads more ‘ities' that it does better than everyone else. The Mark VI Golf GTI is what happens when, ideologically speaking, that Porsche and that Polo are subject to some sort of stem cell research to find a cure for the fact that nobody can afford fast cars any more. It's the hybrid love child of extravagance and conservatism. And in this respect it is, essentially, perfect."

Mer info på Länk

/Håkan
OO=00=OO
håkan.. visst är golfen grym men att jämföra med en bahjulsdriven bil går inte :D
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Golf VI GTI är riktigt grym. Tror jag tagit en sådan om jag skulle byta bil idag.
BCR
"håkan.. visst är golfen grym men att jämföra med en bahjulsdriven bil går inte :D"

bmw_jerry; Det låter osannolikt men det trodde jag också innan jag provkörde Golf GTI.
30 års oavbrutet BMW-ägande fick sig en liten knäck.

Visst.
Tillbringar du all din körning bakom ratten på en racerbana så är bakhjulsdrift givetvis fortfarande överlägset. Då är BMW ett självklart val.

Men vardaglig körning till jobbet, dagis och affären etc. ställer ju inte riktigt samma krav på maximalt grepp ur kurvor etc... Dessutom är tillfällena ganska få då man kan utforska bilens absoluta gränser på vanliga vägar utan att hamna bakom lås och bom.
Dessutom har VW botat mycket av framhjulsdriftens nackdelar genom avancerad geometri och på nya GTI VI en ovanligt lyckad elektronisk diffbroms.

Ingen idé att fortsätta babbla, provkör så får du bilda dig en egen uppfattning :-)

PS. Drömbilen är dock fortfarande en 320Si med lite mer pulver.

/Håkan
OO=00=OO
35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Köp en 520d Touring, du har ju barn. Sen ska väl inte du och frugan köra runt med stötiga 18" gummibands däck, de är för 18-20 åringar.

Du ser ju inte dem ändå? Vad ska du ha M-sport paketet till? Du har ju ett 10 årigt barn, då borde du vara minst 28år. Då borde du vuxit ifrån sådana grejor och istället prioritera säkerhet, komfort och tysthet?

Lägg pengarna på nåt vettigt istället, köp en större bil med mindre utrustning för samma peng.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Man måste inte ha blivit en tradfis bara för att man passerat 28. Ganska konstiga kommentarer tycker jag.
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Hej

Det är ju för roligt att läsa här. Tänker ev. köpa en 1 serie just för att jag vill ha en sådan, men visst, kanske skall man titta på golfen. Hade jag velat ha en 5 serie ja då hade det blivit så kanske.

Alla värderar vi olika saker i livet..........
Göteborg: Varför ska han köpa en BMW överhuvudtaget, när VW Passat finns. Varför inte med 1,6-litersfyra och 15-tumsfälgar? Om han köper dubbfria vinterdäck så behöver han inte ens byta hjul två gånger om året! Bil som bil.

Seså, flytta dig
35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Hej,
Du har rätt morpe, vi värderar olika saker i livet. Ursäkta.

Jag skulle också kunna tänka mig en 1-serie, men jag är resande och har för mycket grejor med mig. Hoppas nu att de visar X1 snart. Så jag kan välja om det blir den eller sista års modellen av 5-serien E60/E61 (med kraftiga rabatter hoppas man).

Ha det bra och hoppas du, frugan och barnen blir nöjda med Ert val.
Reading you loud and clear, Gmag :)

BCR, jag tror du innerst inne argumenterar mot bättre vetande och vill bli masserad för nederlaget att ta plats i en VW istället för en BMW, när det visade sig att det senare alernativet sved lite väl i lädret. Det känns ibland som att du har en åsikt för åsiktens egen skull. Exempel: varför skulle man alls behöva en GTI i "vardaglig körning till jobbet, dagis och affären etc."? Samtidigt är det ju just då som tex RFT-däck är klockrena. Men dessa dömer du ut i ett flertal inlägg här på forumet. Konsekvent? Inte.

Glöm inte heller märkeskänslan, Börje, märkeskänslan! Det engelska citatet ovan kan jag bara se som ytterligare en dussinmotorjournalists försök att vara lite "kolla, jag är inte mainstream och vågar tycka till lite".

Och nej, jag är inte BMW fanatiker. Har även en Volvo V50, och har nyligen ägt både VW och andra Volvokombi. Sannolikt inte heller de sista.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Lånade en -07 Passat TDI 140 idag för att frakta en cykel som inte gick in i BMW:n. Himla fin bil, tyst och bekväm, skulle gärna ha en sån också. Men det kändes som den saknade en halv motor =)

Och f.ö. lirar inredningskvaliten inte ens i samma division. VW:n var förvånansvärt sliten inuti trots lika många mil, min pre-facelift känns som ny i jämförelse.
BCR
Helgeson; Nederlag? ;-)
Tycker inte du ska uttala dig om andra personers eventuella storlek på plånbok. Om du försöker gradera människor du inte känner i olika nivåer av köpkraft så tror jag du är ute på hal is.

RFT-däck ser jag inga fördelar med även om man "bara" kör till affären eller till dagis. Det finns flera nackdelar förutom sämre väggrepp och komfort. RFT-däck är tunga, dyra i inköp och näst intill omöjliga att laga om du fått punka etc.

/Håkan
OO=00=OO
Var och kikade på nya Golf GTI idag. En vit rackare med 18" Detroit fälgar. Hann aldrig provköra den men jädrar vad den ser rå ut. Bruttopris med rätt utrustning 294.000:-, känns ganska prisvärt.
BCR
Var ute och provkörde nya GTI´n i fredags....
Den är något mer "civiliserad" än föregångaren; tystare, finare materialval. Mer finslipad. 10 nya hästkrafter och mindre förbrukning.

Den elektroniska diffbromsen funkar bättre än jag trodde.

High five.

/Håkan
OO=00=OO
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Sorry OT:
falsterbo: bullrar? :))) då har du inte kört Golf R32 :D

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Man ska ju vara medveten om att en 1:a med M-sportpaket är stenhård i fjädringen och bottnar blixtsnabbt, särskilt bak. Så fort vägen blir lite sämre så gäller det att plomberna sitter stadigt...

Fast det kan ju vara jag som är för gubbig men M5:an känns mjuk när man jämför!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.