AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
37.454

Funderar på att köpa 1-serie. 118d eller 130i?

Sida 1 av 5
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Alpinvit, Design Cool, 18", Navi Pro, Panorama
Hej
Vi funderar på att köpa vår första BMW. Förmodligen en ny (har köpt nya Volvobilar tidigare) Valet står som det ser ut nu mellan 118d och 130i. Blir förmodligen en modellår 2010 med M-sport + mera

frågor:
- Funkar 1 serien om man är fyra i familjen? Har sällen med oss mycket saker
- 118d och 130i ligger snarlikt i vridmomentsstyrka. Någon som kört båda och kan lämna åsikter?
- Det skiljer faktiskt inte mer än ca 60-70000 på dessa bilar beroende på rabatter m.m.
Är det "dumt" att köpa 1 serien i höst, mär kommer nya 1:an/ facelift

Kommentarer?
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
nytt modellår brukar vara tillverkning from september om jag inte minns fel, så då blir det väl till att vänta...

facelift kom ju redan 2007, så ny modell borde vara på g, men bmw har inte sagt ngt och det finns inga spionbilder vad jag vet, så det lär ju dröja... x1 ska väl komma först.

vi är två personer i min etta och jag kommer att byta till en större eller köpa en bil till när vi blir fler..

antar att det skiljer mycket på bmws omtalade 3-liters raka sexa jämfört med den lilla dieseln som är miljöbilssnål, men jag har inte provat ngn av dem!
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Jo har tänkt att beställa efter v.36
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Det var mig ett BRETT spektrum av motoralternativ?

Om det är vridet som är lika 118d och 130i och 130 "bara" kostar 60-70k till - varför inte 123d t.ex? Borde du få mer vrid än 130i till samma eller mindre slant?

beror ju på vad du är ute efter.. är som sagt stor bredd mellan 118d och 130.. om man är 4 pers får nog inte baksätespassagerarna vara alldelles för stora.. är du ute efter att åka snålt och billigt finns väl inget bättre än 118d
116d också 1995 cc
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad spelar det för roll att de har samma vrid?
Jag körde en 320d, med 340 Nm, under sportlovet. Jämfört med min 330i med 300 Nm är 320d hur slö som helst.
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
Har kört gamla 120d(163hk) och det är enligt mig stor skillnad mot min 130i.
Ett exempel är ju 0-100km/h 8,9 mot 6,0.

Vuxna sitter hyfsat bak om dom ej är över 180cm.
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Hej

Tack för era åsikter. Det är ju lite svårt att tänka rationellt ibland. Sexan i 130i lockar en hel del. Hjärnan såger 118d, hjärtat 130i. Beträffande baksätet så har vi två barn 10 och 3 år
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Morpe du måste provköra båda bilarna, för att få en uppfattning hur bilarna känns.
Samtidigt så nämner du att vridmomentet är snarlik hos båda bilarna, men det är helt olika bilar motormässigt bensin o diesel bilar känns olika.

Lycka till.
Att det är ungefär samma vrid i båda bilarna ska man inte titta på allt för mycket. 130i har en helt annan utväxling än 118d och är därför (sannolikt, har tvärr inte kört någon 130i) mycket piggare.
Har själv en 118d och tycker den är tillräckligt pigg i de flesta sammanhang. Saknar dock ibland kraft på riktigt låga varv (800-1200) och där skulle en 130i vara överlägsen. Beträffande baksätet så kan jag som är 185 cm lång sitta bakom mig själv i bilen. Visserligen med begränsat benutrymme men omöjligt är det inte. Dock kan jag tycka att sittdynan i baksätet är lite kort men det borde inte vara något problem för era barn. Sen är tyvärr bagageutrymmet ganska litet i 1-serien. En mindre barnvagn kan man få in men då får man inte plats med så mycket annat. En golfbag kan man klämma in med skohorn men det kräver ganska mycket trixande. Framför allt är det bredden på bagageutrymmet som inte räcker till. Kan bara hoppas att BMW åtgärdar det på nästa generation av 1-serien.
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Vad tror ni om denna spec?
Vit
M-sport
Advantage + comfort
Läder
18"
Klimatautomatik
Dryckeshållare
Xenon
Professional radio + CD
HiFi Professional m DSP

Har fått ett dagspris på 301000:- på en -09:a
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter som en vettig spec helt klart. Skulle jag vara spekulant skulle jag inte sakna något särskilt i alla fall.

Du får säkert 5 inlägg om att bilen minsann måste ha navigator och allsköns lull-lull för att gå att sälja i andrahand men dessa kan du vanligen bortse från. Köp den bil du själv vill ha och är nöjd med. Det blir aldrig någon bra affär att köpa en helt ny bil i alla fall.

fredo
F20 M135iA -16
Det brukar nämnas att man ska välja till ISOFIX (inkl. nyckelavstängbar passagerar-airbag) och nedfällbara bakre nackstöd, tillbehör som kostar ngn hundring men kan vara viktiga för andrahandsköpare.

Själv bytte jag ut interiörlisterna mot accentslipad aluminium också, kostar inget men är enligt mig mkt snyggare.

Vissa väljer också till det så kallade rökarpaketet för att få ett askfat med lock i aluminium, istället för ett gummibeklätt öppet fack. Jag tycker det öppna gummibeklädda facket är bättre, för tex mobilen eller plånboken. Smaksak det också.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Om du inte kör så mycket hade jag rätt lätt satsat på en 130i, fast annars duger ju 118d också om man bara ska frakta sig i bilen.

Fast kan ju även vara värt att kolla på 123d, om man både vill ha effekt och ekonomi.

Man tycker dom borde trycka ner en 3,0 liters diesel i ettan snart, hade lätt hamnat högt på vill ha listan :D
ps
377
psike
M240i xDrive -19
fredo har sagt det mesta - men skulle även rekommendera USB och PDC bak. Två saker som jag inte ångrar en sekund på min bil.

Enda vi kanske tvistar om är att jag själv valde just rökarpaket för att få snyggare interiör, enligt mig.

mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Kommer att köra ca 1000 mil/ år med denna bil
120d
Varför inte en 120d?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Tycker du ska testa 120i också i och med att du inte kör så långt. Det är en riktigt trevligt motor varvillig men har ändå bra segdragningsförmåga. Och trots allt faktiskt är rätt mycket snabbare än en 118d.
Jag har ägt både 118d och 130i och måste säga att skillnaden är precis så enorm som man kan förvänta sig. Dieseln är OK på det hela taget, men är ett tröskverk i jämförelse. När man kommer från 118d tror man 130:an har tjuvstannat, så jämn upplevs tomgången. Med dieseln kom jag heller aldrig i närheten av bränsledeklarationen, men med 130:an är det inga problem att nå utlovad förbrukning. Sexans segdragning är också helt suverän. Se'n har vi ju accet...
Jag har två barn på 3 och 5 år och det funkar OK, även med tre dörrar. Men naturligtvis går det smidigare i en rymligare modell.
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Hej. Tack för era synpunkter och åsikter. Blir till att provköra och fundera.
Helgeson: Tack för erbjudandet men vi har nog tänkt oss en ny och V70:n som vi har just nu är en -07:a (man vill ju ha nyare när man byter bil)

Är det så att skinnklädseln på 1-serien har dålig kvalitet???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.