|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Pg: Måhända att du kan mer om motorer men bilen fungerade felfritt när jag hade den och den gick klockrent, du köpte den och var riktigt nöjd, det var efter några månader som du började klaga, kan ju vara så att du inte kan köra en M3 som gjorde att den började strula? Nu har ju den bilen rullat nästan 20 000 mil och det sätter sina spår. Mvh |
|
|
Ja grabbar här nere i småland är vädret klockrent, det är många som ställt på men det kommer mer snö nästa vecka :( Allt grus ligger fortfarande kvar så bilen får vänta lite till. Det ska dock bli underbart att få höra mitt helt nya Supersprint Race :D |
|
|
Fritte, Jag kan svara vad som händer när det bildas oxid vid lödningarna på magnetventilerna. Styrboxen får inte några signaler från magnetventilerna utan skickar bara ut en spänning som förhoppningsvis ska öppna magnetventilen. Sedan läses kamläget av de induktiva kamlägesgivarna. Så styrboxen bli inte lurad eller får några felaktiga signaler. Det som styr den lilla kolven inne i magnetventilen är den inducerade magnetfältet som uppstår när ström flyter genom spolen som ligger inne i magnetventilen/solenoiden. Om du har oxid så blir inte strömmen lika stor som flyter i spolen och den magnetiska kraften som styr kolven blir för låg och kolven öppnar inte upp för oljeflödet som den ska, som i sin tur likt en hydralcylinder (fördelar tryck på fram och baksida av kolven) styr läget på vanosen. Fel kamlägen= Slö motor, och ofta höga avgasvärden beroende på hur mycke fel dom står. Detta är ju busenkelt: F = B x i x l (Kraften i Newton = magnetiska flödestätheten i Tesla gånger strömmen i Ampere gånger längden av ledaren i Meter) Där stömmen är i=U/R. Om motståndet R är stort så ser man direkt att strömmen blir liten och därmed även den magnetiska kraften F. Visst går bilen mycket bättre när man fått bort denna oxid förutsatt att tätningarna inne i vanosen håller tätt och styr vanoskolven som den ska. Det blir samma resultat både på 3,0 och 3,2 då principen är den samma. Dom fungerar på exakt samma sätt. Det enda som skilljer vanosarna från 3,0 och 3,2 är att innuti oljepumpen som drivs av avgassidans kamdrev sitter ytterligare en vanoskolv vars oljeflöde då styrs av dom två magnetventilerna som sitter på avgassidan. Så teoretiskt kan en 3,2 få bättre resultat om alla lödningar oxiderat. Defenitivt värt att löda om alla lödningar! Kanske kan hjälpa någon vilsen i vanosdjungeln =) |
|
|
"bmwm3gt" Hej igen. Det betyder ju att min vanos håller tätt och att vanosväxellådan funkar som den ska. Det känns sköt men jag ska ändå renovera vanos med ny låda och packboxar. Letar föbrilt efter en växellåda men det verkar inte vara så stor marknad på dem. Mvh |
|
|
Jag har bytt O-ringar och lödat om ventilerna och visst blev de skillnad! |
|
| Detta verkar intressant, jag har upplevt att effekten kan variera i min bil från dag till dag. Ibland känns det precis som om det fanns 30hk mer när man trycker på. Kanske kan vara dåliga lödningar eller att dem håller på att bli dåliga. Ingen som har bilder på hur det ser ut där man ska löda? Är det jättepilligt, en eller flera lödpunkter per ventil? | |
pg_ice |
"Ingen som har bilder på hur det ser ut där man ska löda?" Sök! det finns precis all info du behöver du måste hitta den bara din slöa fan ;) |
| pg_ice: Jag bor utanför Gävle. En bit bort, men har jag vägarna nedåt landet när vädret blir bättre skulle det vara kul att testa! | |
| pg_ice: Är det något gjort åt din? Min är original så vitt jag vet. | |
|
"Åsbrink" Hej! Pg har kolfiber insug med tillhörande chip,alusvänghjul och supersprint cat-back. Tror du åker på pisk. ;) Mvh |
|
pg_ice |
Åsbrink: hör av dig när du har vägarna förbi alltid skoj att testa lite. |
|
Fritte525: Det må så vara, men det är ju (nästan) lika kul iaf! pg_ice: Lita på att jag gör det! |
|
| Jag är också med på race! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.