AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.350

Omlödningen trollade fram säkert 20-40 hk!

Sida 1 av 3
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jag lödde om mina magnetventiler för ca 2 veckor sedan. Har inte fått någon chans att provköra bilen då vi har haft dåligt väder hela tiden fram tills idag. Så idag fick pärlan känna på det fina vår vädret. Skillnaden i effekt var något fruktansvärt. Kan inte påminna mig själv att jag åkt i något värre i hela mitt liv. Känslan när man drog på var så jävligt skön att det inte ens går att beskriva. Började dra vid 2700rpm som vanligt, inget direkt upphetsande. Men vid 3000rpm kände jag skillnad och vid 4000rpm var det som en spark i magen nästan. Sedan ökade den hela tiden till varvstoppet.

Visste att en M3:a skulle gå bättre än vad min gjort hela tiden jag haft den.
Så nu förstår jag folk som säger att deras m3:or går så fruktansvärt bra.
Är så jävla glad att jag fått ordning på vanosen nu så ni anar inte.
Är faan skakis än och jag körde bilen för ca 1,5 timma sen. Hahahaha..
Ville bara skriva av mig lite!!!!
Ha det gött gubbar! Mvh
La
76
Lat
M3 e36 -93
Härligt att höra Fritte lödde om mina idag tyvärr kan jag inte prova än men hoppas det blir nån märkbar skillnad

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Jag skulle gärna vilja höra samma härliga glädje från nån med 3,2 motorn som gjort samma sak. Blir det samma stora skillnad där med?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"sjobusen"

Rent logiskt borde det göra mer/lika mycket på en m3 3,2 med dubbelvanos.
Just av den enkla anledningen att du kan ha dålig kontakt till både avgas och insugs sidan. Jag upplever att jag fick tillbaka ca 100nm eller nåt. Sticker som satan nu faktiskt.

Löd om alla 4 magnetventilerna så ska du få se på skillnad. Känns som en helt annan bil. Mvh
Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
Har gjort de på min me! 3,2.. blev mycket skillnad!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Tim,

Kan du berätta mer? Gick bilen märkbart segt innan du gjorde detta?

Hur lång tid tog själva arbetet för dig?
Ok att gamla E36 M3or förlorat en del HK genom åren men jag tror det är lite väl mycket placeboeffekt faktiskt.

Att bilen svarar bättre på gas är ju en annan sak men att tro att man får en massa hästkrafter är nog lite väl :)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"stefan_batman"

Hej! Att skruva bort locket samt ta ut magnetventilerna tar väl ca 5-10 min.
Löda om dem tar väl ca 15 min beroende på vem som gör det.
In med magnetventilerna och på med locket 5-10 min.
Så allt som allt ca 40 min om vi räknar högt. Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Phoenix m3"

Hej på dig.
Vad grundar du på för fakta när du säger att gasresponsen blir kanske bättre men ingen effekt?

Jag ska ställa på bilen 1:a april och då ska jag klocka den 100-200.
Gjorde det på 15.5 sekunder innan.

Jag säger bara som det är. Tänk dig en lödning som sitter i riktigt varma temperaturer hela tiden, varvar mellan kallt och varmt.
Mina hade ärjat rätt kraftigt. Till följd av det får du mindre kontakt i kontakterna till magnetventilerna. Det gör att vanos boxen inte får rätt information och ställer inte kammen rätt.

Det öset som finns på mellanregistret och på de högre registren fanns inte alls förut. Helt annan bil.

Ni som inte tror på vad jag säger kan ju köra med lödningar från början av 90 talet och njuta av era 220-240hk. Tack för mig.
finns den nån tråd hur man löder å trixar med detta? måste man byta oringarna om man lossar på ventilerna med?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Bmwm3mannen"

Hej!

Är ju lika bra att byta o-ringarna också när du ändå håller på. Är ju inte negativt iallafall.

Ja det ska finnas trådar som handlar om magnetvventilerna.
Är som sagt bara att lossa de 2st locken som magnetventilerna sitter i. Ta ut magnetventilerna med en polegrip, ta det försiktigt så du inte klämmer för hårt. Lirka ut ventilen, skruva lite försiktigt åt bägge hållen samtidigt som du drar ut dem.
När du fått ur magnetventilerna tar du av de gamla o-ringarna och tar bort det gamla lötännet. Löd på nytt och sätt dit dem som de satt. Bara att trycka i magnetventilerna tills det klickar till typ. Det märker du.
Sen är det bara att skruva på locken och ut och köra. Mvh
Fritte525

tack för ett bra svar:D !!! ska göra detta när jag får tag i oringarna... det rinner inte ut massa olja om man tar ut ventilerna??
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Har du täta o-ringar rinner det ut lite. Inga stora mängder. Högst en halv dl kanske. Är dem otäta kommer det typ inget. Kommentera gära hur det blev efter! Tippar på att det blir skillnad. Hur stor skilnad det är beror ju på hur ärjade lödningar du har. Mvh
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Att en lödning är ärjad utanpå betyder väl inte att själva lödningen i sig är dålig? Isåfall måste era lödningar ha spruckit, orsakat av vibrationer osv från motorn. Då kan ju magnetventilen tappa kontakt, helt klart!

Ang. det här med placeboeffekt som Phoenix var inne på.. jag är nästan inne på samma spår. Jag ska testa denna operation själv först innan jag säger något mer, men jag hoppas att jag har fel :P 30hk extra låter kanon!

/Jonas
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Nu menar nog inte Herr Fritte att man får 20-40hk extra för man löder om. Utan att man får tillbaka sina original hk, alltså 286. Han menar nog att pga av hans kassa lödningar så hade bilen kanske tappat 20-40 hk, men nu är som ny igen.

Trevlig helg på er.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej alla!

Jag tycker jag skrivit tillräckligt om resultatet nu så sluta att ifrågasätta.
Jag är helt övertygad om att jag fått tillbaka mina hk som fattats. Vet ej hur mycket som har fattats förut men det jag vet är att skillnaden är som dag och natt. Känns nästan som jag kört en modifierad 328 på sin höjd innan omlödningen.

"Casy"

Om lödningen ärjat på ytan kan du räkna med att hela lödningen är det. En så kallad kall lödning. När man lött ska ytan vara svin blank och inte skrovlig som förut. Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter, så om du tex löder om kan jag inte lova att du får samma resultat.

Inte faan menar jag att jag får 20-40 hk extra hahahaha. Nu får ni väl ge er.
Men får man ut de hk som det var i bilen när den lämnade fabriken så får man vara glad.
Är det någon av de snabba omlödda M3 3,0 som vill prova prestandan mot en o-omlödd trött 3,2 så ställde jag på min igår ;)
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Att det börjar ärja betyder väl inte att det blir dålig kontakt i själva lödningen. Ärjet ligger väl bara ovanpå? Annars har jag missuppfattat..

Självklart menar jag INTE 286hk + 30hk.. jag menar 30 "borttappade" hästar.

Sluta gå in i försvarsställning, jag ställer bara lite frågor kring detta. Som jag skrev längre upp så ska jag testa denna metod. Om det fungerar så blir jag väldigt glad iaf, helt klart! Jag återkommer sen..

/Jonas
pg_ice
"Kan inte påminna mig själv att jag åkt i något värre i hela mitt liv"

haha
jaja du behöver ju inte överdriva ;)

men jag känner igen det där
det blir en riktig kick i motorn.

skoj att det gjorde skillnad!
pg_ice
PhoenixM3: du har ju själv bänkat en M3a med kass vanos och den låg ju bara på 259hp
så vad snackar du om?

placeboeffekt från 259hp till 286?
det är runt 30hp och det känner man
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.