AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.348

Omlödningen trollade fram säkert 20-40 hk!

Sida 2 av 3
pg_ice
Åsbink: självklart kan vi prova
vart bor du?
pg_ice
Casy: lite info om lödningens betydelse
Länk
pg_ice
"Så kallad kallödning uppstår när de delar som ska hopfogas inte har uppnått smältintervallets övre temperaturgräns. Lodet väter då inte grundmaterialet ordentligt. Ytan på lodet blir matt, kristallin och skrovlig. Det elektriska övergångsmotståndet blir högt."
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

"Casy"

Jag går inte in i någon försvars ställning, säger bara som det är!
Läs pg:s utdrag ur wikipedia så förstår du vad jag har menat.

Jag kan tänka mig köra mot en 3,2:a som inte är omlödd. Bara att bilen ska vara orginal för övrigt då min är det. Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"PG"

Alla kan ha olika mycket oxidering i lödningarna. Jag hade nog jävligt mycket vill jag lova. För det är en skillnad som är helt sinnesjuk! Mvh
Ok, ska förklara vad jag menar. Jag tror knappast att det bara är lödningarna till magnetventilerna som gjort att en gammal E36 tappat org, finns 100andra saker som påverkar också men det vet ni säkert.

Att trimma en sugmotor och att få 30 RIKTIGA hästkrafter det märks på RIKTIGT i en sugis och att ni skulle tappat det enbart på lödningarna tror jag knappast. Jag tror att bilen blir rappare och svarar bättre men att skillnaden skulle vara djävulsk är nog mest placebo.

BÄnka gärna bilen före och efter, hade varit intressant. En M3 E36 går inte ens "som fan" från fabrik och är ingen direkt sportbil, likaså med M3 E46 men att få igen 30 hk tror jag knappast.

tappat ork skulle det stå
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Phoenix M3"

Att det varken är en sport bil eller att bilen ifråga inte går nåt djävulskt får stå för dig.
Jag menade mest att den går djävulskt mycket bättre nu än innan.
Men kan inte du förklara lite mer ingående vad som händer med kall lödningar på magnetventilerna, hur bilen påverkas mm mm.
Vore kul att höra vad du har för filosofi då du inte verkar tro vad jag har att säga.

Att det kan var 100 andra olika orsaker till att bilen går sämre det är jag med på men i mitt fall va det magnetventilerna.

Så du menar att har man dålig kontakt i magnetventilerna så påverkar inte det kam lägena? Står kammen fel har du fel på tänningen och det borde ju du begripa att det inte är så nyttigt.
Kan ju jämföras med att ställa tänningen fel på ett par kuggar. Går bilen bra då???

Nämen ni får göra som ni vill. Jag vet iallafall att bilen går som den ska nu och är jätte nöjd. Mvh
Självklart tror jag på dig och det är kul att den går bättre nu, i det fall var säkerligen dina lödningar riktigt dåliga. Det jag menar är att jag tror inte att dem påverkar så mycket som 30-40 hk.

Ta det lite lugnt nu, jag är glad att bilen går klockrent igen :)

Hade som sagt varit intressant att se en bänkning på det här.

Mvh Filip
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jo jag är lugn!! :)
En bänkning hade ju varit kul men nu är det för sent. Ska klocka den till våren iallafall. Då återkommer jag med tider. Mvh
pg_ice
PhoenixM3: 259hp med kass vanos vid bänkning
vad tror du det var som var kass i den vanosen? har du inte följt snacket här om magnetventilerns betydelse för prestandan?

DU FICK 259HP BARA FÖR ATT MAGNETVENTILERNA INTE FUNGERADE!
nog snackat om det.

du verkar inte vara så hemma på motorer och hur dom fungerar?
det är sällan du kommer med en konkret förklaring.
du tror jäkligt mycket,ta reda på hur en motor fungerar först :)

kör hårt!

Fritte: både du och jag och några till som lött om vet att vi har fått tillbaka M3 prestandan igen.
det är bara att njuta.
vi har fixat nåt som kostar över 20k att byta annars.
fan det är nästan värt en pizza och några bärs! :)

jag är på pizza å bärs när var? :D
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hahaha!! Pizza och bärs.
Nja jag får problem i magen med de flesta pizzeriorna, är nog inte så noga med hygienen där. Men va faan klart man är på!
jora jag vet en pizzeria som dom bakar med kirurg handskar där är dom noga med grejjerna
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Fritte:
"Mina hade ärjat rätt kraftigt. Till följd av det får du mindre kontakt i kontakterna till magnetventilerna."

"Om lödningen ärjat på ytan kan du räkna med att hela lödningen är det. En så kallad kall lödning. När man lött ska ytan vara svin blank och inte skrovlig som förut."

Att dom har gjort en kallödning från fabrik och att lödningarna ärjar med tiden är INTE samma sak. Jag vet vad en kallödning innebär, jag behöver inget lexikon där. Jag tror även att effektökningen kan bero på att ni har rengjort magnetventilerna med 5-56(?) och klickat dom med ett 9V batteri. Då kanske gammal olja och avlagringar i ventilen lossnar. Som jag har sagt tidigare så ska jag prova denna operation. Jag har förvisso en sprillans vanos i min bil, men det kan nog va kallödningar från fabrik på ventilerna ivf.

"Jag går inte in i någon försvars ställning, säger bara som det är!"

Men när du skriver en tråd om ett så pass intressant ämne, så måste du väl förstå att folk som läser tråden har frågor kring operationen. =)

/Jonas
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Casy"

Hej igen mannen.
Jag är varken upprörd eller iriterad på någon eller dig.
Det jag menar är bara att allt som man skriver ska ifrågasättas.
Jag vet ju själv förvandlingen av motorn så jag sitter ju inte bara och gissar mig till olika svar.

Anledningen till att magnetventilen klicka lite mer efter rengöringen kan även vara olja som va inne i kolven. Olja dämpar ljud som bekant.

Tycker personligen att jag försöker hjälpa alla som vill.

Det är väl mest ifrågasättningarna som får mig på lite iriterande humör! ;)

Mvh
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Hehe, ja okej, då förstår jag =)
Jag startade förövrigt upp M3an.. ooh vilken gasrespons!! jämfört med min gamla Volvo 240 automat.. haha
Men det ligger fortfarande 40-50cm snö på åkrarna här i kring.. så man får väl vänta till mitten av april innan man tar ut besten!

/Jonas
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jo gasresponsen är det inget fel på ;)
Snö??
Här har vi vårväder med 10 grader med blå himmel och sol!
Jag längtar mer än någonsin att köra pärlan. Funderar på om man skulle ta en liten sväng idag igen :)
Men det e ju lurit om snuten skulle se mig. Jobbit att bli av med kortet nu till våren så det får nog vänta. Jag vet ju vad som väntar mig nu.
Sa
179
Sackan
318d -09 (E91)
Gäller detta ingrepp bara M3:or? Eller alla bilar med vanos? Blev lite sugen å pröva på min 325 E46 annars
jora här är det 10+ med men m3an ställs på den 1 april så då ska det glidas må ni tro!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.