|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| har länge funderat på varför spjällen inte öppnar fullt från start utan vid 50km /t sådär,vips så öppnar dom inte då heller,farthållaren död,ingen förbrukning i färd-datorn mm , aha efter lite sökande i elschemat upptäcks att mätarehuset är inblandat,så det byttes ,blev det bra?? givetvis inte..så var faan får den hastighetssignal ifrån?? | |
|
Funkar hastighetsmätaren? Kan ju vara givaren i bakaxeln. /Mats J |
|
| ja hastighetsmätaren funkar, så någon typ av signal till m-huset finns, | |
|
Hej grabbar! Jag har också problem med att spjällen inte öppnar fullt. Åtminstone känns det så - det tar flera sekunder innan motorn ger full effekt, märks bäst i högre farter på 3:an och 4:an. Den svarar direkt vid pådrag, men det tar allstå ett tag innan alla pållarna vaknar - känns som 50 fattas jfr med när alla är med. Detta fel har nog kommit under vintervilan (i varmgarage), f.ö. går den kanonfint på alla vis och allt annat funkar - men denna lilla fördröjning skulle jag gärna vilja bli av med :-) |
|
|
Hej Min är likadan, den kommer liksom i tre steg, men bara i E-läget. I S-läget är den betydligt rappare, som sig bör. Jag har hela tiden trott att denna fördröjning har varit programmerad från fabrik. Livet börjar efter 200 |
|
|
Kan ju även vara kärvande spjällmotorer. /Mats J |
|
|
Angående (renovering av) kärvande spjällmotorer, kolla in Mats J´s länkar här: Länk Mvh |
|
| Hmmm blir kanske att undersöka lite då, inget vanligt fel alltså? Provade igår noga på alla tre lägena, oavset sport/ekonomi så tar det en stund innan den fattar att det är max som gäller - håll fullt från ca 130 på 3:an så tar det till ca 170 innan det känns som ett plötsligt krafttillskott på 50 hk. Tycker nu även att det märks lite på 2:an också, men tydligast märks det som sagt med lite mer mots tånd påp högre växlar. Den uppträder konsekvent repeterbart på detta vis. ATT: hur menar du att den kommer i tre steg? F.ö.tror jag nog att jag kan leva med detta lilla "problem", är ju ganska sällan jag kör sådär hårt - är mer att jag stör mig på nåt som inte känns rätt då den går så fint för övrigt :) | |
|
har samma problem med min 740..raceade lite igår kväll.Den drog bra till 100-120 sen trappade han bara ner typ???killen kom ifatt och förbi, Jag segade mig upp till 150-160..sen blev jag sne och körde kickdown. Då hände inget,nada endast när jag släppte lite på gasen så "drog" bilen mera. Kändes som den inte fattade att det var" fullt ut" som gällde. Så jag blev ifrånkörd av en sketen lancer i 180. Det störde mig rejält. Jag har ny programvara i vxlådan, inte måste man väl programera om motorn/styrningen också typ?? För ovrigt går bilen bra, förutom att det tar en sec/2 tills den reagerar. Tacksam för förslag. Nya stift för 2000 mil sen samt ny olja för 600 mil sen. |
|
|
Surt att bli frånåkt:/ Min (740iA -99) betedde sig så när jag provade att köra utan Luftmassemätaren. Din kanske är helt död alltså? Tror i alla fall att det inte har att göra med automatlådan. |
|
| Hmmm har inte fått nån felkod om det iallafall, kanske är värt att kolla upp ändå. kan ju inte ha 286 kusar som (strejkar lite när de känner typ) Skall prova med en total systems cleaner i helgen tror jag, sen kolla luftfiltret/luftmassemätaren etc så får jag se vad som händer. | |
|
Bilen känner inte av om LMM strular, faktiskt. Du kan ju prova rycka ur kontakten får du se. |
|
|
Matslund: Jo det jag menar är att effekten kommer succesivt i tre tydligt märkbara steg. Iofs en ganska angenäm känsla när motorn portoinerar ut alltmer kraft ju längre tid man håller plattan i mattan och jag trodde att motorstyrningen var progammerad så, men det är tydligen inte fallet. Min känns ganska klen precis när man trycker fullt, efter några sekunder kommer kraften, sen ytterligare mer och till sist kommer den sista vedpinnen på brasan :) Livet börjar efter 200 |
|
|
Matte Kvack: Du kan även ha nåt som täpper till avgaserna - kat med löst innanmäte eller trasig dämpare - det är typiskt att bilen blir seg i höga farter och när man trycker på gasen. En liten anekdot: Min svägerska kom hem till oss i Husby och skulle fika med oss, efter en liten stund så frågade hon om jag inte kunde ta en tur med hennes bil som började bli slö och ville inte varva så bra längre? Visst, ut på E4:an norrut och jag märkte nästan inget i början men mellan Rotebro och Upplands Väsby så är det lite backigt och när jag gasade på lite så dog motorn nästan! Shit vad är detta? tänkte jag och åkte in i mittenfilen. Testade att växla ner men den gick ÄNNU segare?? Upp på femman igen och försökte öka farten lite, det gick ok med ytterst liten ökning av gasen men detta var ju inte bra... Tänkte först vända vid Väsbyavfarten men bilen gick bra om man inte gasade för mycket så jag fortsatte mot Märsta. Vid Stora Väsby (Shell + McDonald) så blev det en liten lucka i vänsterfilen och försökte öka farten, provade med fullgas och PANG! Jordens smäll, tittar i backspegeln och ser jordens rökmoln och det mesta innanmätet från slutdämparen virvla runt, och motorn funkar perfekt igen... ;) Svänger av vid Arlandastad och kollar avgasröret, och det hänger kvar lite stålull, vänder och åker tillbaks hem till en nöjd "syrra"! Mvh |
|
|
Rob..haha vilken sjysst story:) faktiskt skall ta med en polare imorgon,så får han hålla lite gas medans jag knackar/ruskar på kattarna etc. Så får jag se om nålen rör sig. Kan ju faktiskt vara det problemet när jag tänker efter. Hade en pontiac firebird v6a som strulade så förut, men det hade ju bara ett avgasrör. Kanske för att bmwn har 2 st så är det svårare att tänka sig/hitta det felet, då endast en trasig kat,samt en hel ändå ger lite respons. Tja faan när jag tänker efter så kändes det som bilen "ströps lite" Tack skall kolla det samt lmm`n också.. |
|
| ATT: aha, så den är inte sån på alla lägena då? Låter ju . logiskt att spjällen inte lyder fullt ut pga kärvhet/skit i splällmotorerna enligt förslag ovan. Min är rapp direkt, det känns bara som spjällen först stoppar i 3/4-läge trots att jag beordrar fullt. Nåja... | |
|
Ja nu har jag kört och ruskat/knackat på katalysatorerna i ca en vecka. Verkar vara helt ok Faan Gjorde kickdown idag och varvnålen drog upp,motorn gjorde inget alls, ingen kraft till bakhjulen. Det som hände var att bilen växlade ner och sakta drog framåt, sedan en nedväxling till och då på låga varv började den skjuta fart. Provade kickdown i 80kmh=samma sak. Typ som motorn får överladdning/för mycket bränsle men ingen kraft till hjulen??? Sen stänger motorn ner sig själv tills varvtalet sjunkit. När jag lyfet på gasen tar bilen fart. Har nån nån aning om vad detta är. Raceade med en mustang och det kändes skit-pinsamt att trycka ner pedalen och bilen bara dog ut/ingen ordentlig reaktion. Tacksam för förslag |
|
|
Matte, jag tycker det låter som lågt soppatryck. Typ igensatta filter, dålig pump, fel på tryckregulator. Eller kanske dålig lambdasensor? /Mats J |
|
|
Mats..ja det har jag inte tänkt på,men hur ofta går pumparna på såna här bilar?? Skall kolla stiften i helgen o se hur de ser ut till att börja med.Får nog skita i att gå efter servicebokens papper. (nån kanske fuskade innan mig:)) Soppafiltret är faktiskt ingen dum ide. Tänkte inte heller på det då det ju är stort som faan. Men kanske behövs bytas det med. Tack för tipsen skall börja rota mera imorgon. |
|
|
Bytt bensinfilter, och bilen går lite bättre på låga varv..Satte i min dator och den sade "går snålt" ..så jag körde vanligt i 10-15 mil för att den skulle ställa om sig med nytt filter.Kollade dator. Lean bank 1, samt bank 2. Provade att byta till 95 oktan och då gick den ännu sämre..en morgon så låg jag på 2000 varv och helt plötsligt fick den eget liv och drog iväg. Sen vid kickdown får den fnatt. Varvar men ingen kraft. När man gasar långsamt så o snålt i 70-100 så reagerar bilen. Gasar man mera så typ "drunknar,hackar,skakar bilen" Ett lågt dovt ljud kommer och det känns som motorstyrningen stänger av signalerna från gaspedalen. När jag släpper upp gasen så börjar den reagera. Kontentan är att jag mest kan "glida runt" och gasa till 70-90 sen får jag pressa gasen långsamt för att motorn skall hinna med. Allt annar blir problem som ovan. På 95 okt gick Motorn sämre på tomgång (kände vibrationerna) så jag bytte till 98 igen. Inga andra felkoder alls. Vet nån om man måste programera om tps-en och motorstyrningen om man sätter i ny programvara i lådan??? Har kollat kattarna=ok stiften ok, inga koder på tändspolarna=ok el.nytt bensinfiler. FÖRSLAG ?? nått vad som helst?? |
|
|
Matte, Vacumläckage? /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.