|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kör min bil max 3 år, har iof snarare blivit 1,5 år på senaste bilarna. Men jag skiter i att byta olja mer än rekommendationen. Betyder det att jag missköter bilen, knappast va. Lägger stor möda på att hålla lack och inredning i Hade jag haft en ny eller beggad 911:a som hobbybil hade jag däremot lagt mer tid på bilen. Dels för samvetet och dels för att hålla bilen i så pass bra skick som det öht är möjligt. Men en bruksbil som ska avyttras inom ett par tre år, nä. |
|
|
Fattar heller inte varför man ställer av en bil vintertid om man ändå bara ska äga den dess tre första år. Ta värdeminskning för 3 år på 1,5år effektiv tid. Den lär inte stå speciellt mkt högre i kurs när den skall säljas för att den inte rullat vintrar. |
|
Transocean |
Näj, men har den inte körts på vintrarna så har den ju rullat mindre. Värre är det med de "aldrig vinterkörda" som står hos vimpelhandlarna med slutkörda dubbdäck.... |
|
Hubbe325: Ja jag sa ju att det är enbart för att reta er :) Men det känns på något sätt som att jag inte har bilen avställd för att "den inte ska ha rullat vintrar" för det bryr jag mig inte ett skit om. Det jag däremot bryr mig om är att ha en bil som är i 110% PERFEKT skick. HELT utan stenskott, HELT utan svarta asfaltsprickar, HELT utan repor, och dessutom så har jag valt att förstöra min E92 totalt genom att sänka den och dessutom montera en kolfiberläpp på M-sport fronten, vilket innebär att den skulle agera snöplog = skador på front och läpp = inte så kul kanske. Men du får köra med din 320i 2003a precis hur och när du vill och det skiter jag fullständigt i. Sluta förstöra trådar och tjata om en massa annat skit. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Jag skulle inte tveka en sekund på att byta olja! Givetvis gör jag det i en GDS-hall där man också kan lämna den gamla oljan. jag skulle spara kvittot på olja o filter och visa upp det den dag bilen skall säljas.. Kostar inte så hemskt mycket, "samvetet" känns bra och den dag bilen skall säljas och en "petnisse" kommer och kikar och inspekterar vagnen- ja då kan detta vara det som får vågskålen att tippa över.. Gillar Du kärran kan den väl vara värd lite nytt "blod" inför vårpremiären?? |
|
|
Japp jag har bokat tid idag för oljebyte på fredag :) Blir kanon det här. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Se, du kom till sans iaf! ; ) Du kommer känna att det var värt vartenda öre! | |
|
Tack vad snällt, jag var lite orolig för ditt godtycke... /Christofer |
|
|
I bin bil som jag ställde av under vintern skulle jag byta olja och filter innan jag parkerade den varje år, oavsett körsträcka. Jag har ingen sådan bil men väl en båt. I den gör jag alltid service och byter alla filter och oljor innan jag tar upp den. Motorn går c:a 100 h på en säsong och då har det kanske gått åt 1500 liter diesel, vilket motsvarar förbrukningen i en bil på drygt 2000 mil. På motorbåtsforum diskuteras ibland om man måste byta om man bara kört t.ex. 20 h på en säsong. De flesta brukar anse att man alltid ska byta olja innan man ställer undan, oavsett hur lite man kört, för att motorn inte ska stå med frätande ämnen i motorn som bildas vid körning under säsongen. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
"I en bil..." skulle det förstås stå! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Helt sant. Ska man byta så ska man byta innan man ställer av den. I Nikemans sits skulle jag inte byta oljan då tanken är att den ska bort efter 3 år. Bytet gör varken märkbar skillnad eller ger några mer pengar tillbaka vid inbyte/försäljning. Lägg tusenlapparna på att hålla lack och inredning i mint-condition istället säger jag... |
|
|
Erik N, många många säger att man ska byta olja EFTER vintern just pga att om bilen står över vintern så blir det kondens o grejor i oljan och därför mår bäst av att byta på våren. Anders S: Varför bara bry sig om det ena? Är man noga så är man... 110% skick både invändigt och utvändigt och maskinellt eftersträvar jag. :) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Vissa byter ju även olja 2ggr per år, även fast dom bara kör max 1000mil. En gång vid påställning och en gång vid avställning. Drar oljan åt sig så pass mycket kondens/vatten att man verkligen MÅSTE byta oljan vid avställning oxå? Det känns som att folk gör det bara för att "alla säger det".. Jag bytte inte olja innan avställning, men däremot kommer jag hälla i Omega 907 innan det blir dags för oljebyte nu till våren. Jag hoppas att lite restpartiklar sköljs bort iaf. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.