AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.272

Oljeservice efter 1500mil... Onödigt?

Sida 1 av 2
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tjena.
Dags att ställa på 325d'n nu efter vintervilan. Hur som helst så har bilen rullat 1480mil sedan jag hämtade ut den 25e april 2008. Alltså är den knappt ett år gammal. Jag bor i stan, och kör en hel del kortare sträckor, och "gillar att gasa" med bilen...
Är det motiverat att byta olja vid 1500 mil hos BMW - eller ska man vänta tills servicelampan tänds vid 3000 mil??

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är aldrig fel att byta oljan oftare än vad serviceschemat/lampan säger.
Själv byter jag olja efter ca 1000 mil. Kanske är det en bidragande orsak till att min 3.0S gått 73.000 mil med samma motor!?

Per L
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Ja men min är ingen -72a utan en -08 som jag bara ska äga i tre år så efter det kvittar det liksom ;)

73000 mil. riktigt imponerande!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med det uttalandet sjönk andrahandsvärdet en smula för de ev. spekulanter som finns på forumet.
Dagens syntetoljor tenderar hålla väldigt länge. Problemet i vårt kalla klimat är all kondens som fälls ut under vinterhalvåret och som vi med M54-motorer fått erfara kan vevhusventilationen t.ex frysa ihop. Därför skulle jag nog bya olja minst en gång på hösten oavsett körsträcka.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

NiKeMan!
Då har du redan besvarat din fråga själv.
Följ servicebokens serviceintervaller,om du nu vill ha bäst återbäring för bilen när du byter om 3 år.

Mvh Patrik

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Anders-72: Tycker du det känns rättvist att jämföra en sprillans ny bil/motor mot en gammal gammal gammmal 72a?
Det finns inte en grej som är samma i bilarna, inte ett skit.

Anledningen ATT jag frågar är väl ett bevis om att man bryr sig om sin motor? Jag hade ju aldrig ställt frågan annars. Men att slänga ut 2500:- för en oljeservice (Ja killen på BMW sa att det kostade det(!!!!!)) heelt i onödan är ju inget som känns speciellt skoj heller.

Jag byter olja/filter själv en x-tra gång mellan servicearna på min bruksbil (Fårrrden!). Man måste ju inte in på verkstad för denna tämligen enkla operation.

Min sommarbil får ny olja innan avställning på hösten.

/Magnus
Bostongurkan: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, naturligtvis går det inte att jämföra en gammal och ny motor. Det jag menar är att oljorna av idag behåller smörjegenskaperna väldigt länge och BMW´s rekommenderade intervall räcker gott och väl under de flesta förhållanden.
Ändå skulle jag byta oftare på en åretrunt-bil i vårt kalla klimat efersom det fäller ut mer kondens o.s.v.
Att byta olja en extra gång kan man göra själv. Du får ju full servicebok i vilket fall och priset blir ett helt annat.
Du behöver 7,5 liter av t.ex. denna: Länk
Oljefilter handlar du hos BMW.

Åk sedan till närmaste GDS-hall och saken är ordnad på 25 min.

/Magnus
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Nja kommer inte upp på lyften i GDS-hallarna här i stan pga att bilen är för låg :)

BMW's longlife service är ett skämt, jag byter innan avställning oavsett :) kostar 1000:- för oljan+filter & det är det värt om du frågar mig :)
Hade likartade problem med en gammal E21 jag hade.
Den var sänkt lite väl mycket och gick därmed inte upp på några lyftar.

Löste detta genom att åka till en hall med smörjgrop istället :-)

Finns inga sådana inom rimligt avstånd kanske en sån här Länk kan funka?!

Inget är väl omöjligt...

/Magnus
Transocean
Longlifeolja på dom, tjänstebil, vad då byta, skall du liksom vara sjysst mot de kommande ägare eller?
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Ne inte tjänstebil..... Nöjesbil :)

Hmm ja jag vete fasen. Håller på o forskar lite iaf =)

Ren olja ger gott samvete (om man har något). Det kostar så lite, varför inte.

Skulle jag stå i valet mellan två identiska begagnade bilar och sedan få reda på att den ena fått tätare oljeservice, ja då vore valet lätt. Dock finns det många som inte bryr sig.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Problemet är att man VÄLDIGT sällan står med två identiska bilar, med tanke på utrustning och färger osv....

Och om man sedan står inför ett val typ:
1: servad enligt servicebok, och navipro
2: servad på 1500 mil, utan navipro

Så väljer ju 99,9% av dom flesta ändå den med navipro för den är ju ändå servad enligt protokollet! :)

Jag förstår dig men faktum kvartår att du gjorde ett övervägande att byta i förtid. Jag och några till lämnade våra synpunkter.
Jag får väl sälla mig till de 0,01% som föredrar bilar vilka fått föredömlig oljeservice. Jag hade valt bil 2 utan tvekan :-)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Oscarr:

Jag tror att alla bilar kan gå riktigt långt om man bara agerar som om nästa ägare till bilen är jag själv. Och i mitt fall har ju faktiskt nästa ägare också varit jag själv.

När jag köpte den 1979 var planerna att köra den i "ett par år" men sedan gick den så bra ett det blev "ett par år" till och till och till och...och.... den går fortfarande lika bra.
Och det har säkert inte berott på att jag "slarvat" med underhållet!

Per L

PS! Irv Gordon i USA har kört sin VOLVO P1800 runt 450.000 mil. Han har nog inte heller "slarvat" med servicen!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Även jag tillhör skaran som gör ett extra oljebyte mellan bokens intervaller, som någon sa: ren olja, rent samvete!
Det känns riktigt bra och motorn går tystare (tycker jag iaf) och då är det värt runt tusenlappen!
Nikeman: Varför ställer du av bilen under vintern om det "kvittar" och du bara ska ha den i tre år?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.