|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Haha, om man tycker S40 är en tråkig körupplevelse så är S60 nästan värre. Perfekt gubb/komfortsläde för långresan inget annat, IMHO =) |
|
|
utseendet är ingen höjdare hos något av alternativen. om det är viktigt för dig, vilket det hade varit för mig hade jag valt e46 facelift. helst med m-paket. framhjulsdriven bil kan vara ok om det är hyfsat chassi men det verkar det ju inte vara enligt vad folk har uttryckt. om man ska få det är väl tyskt eller japanskt att föredra. mina turboerfarenheter från volvo är ju inte direkt porr. drar bra och jämnt ett tag för att sedan avta. tråkigt. inredningskvalitén måste väl vara bättre i e46:an. däremot kan väl volvon;s säten vara mer ergonomiska. m3 e30 - finns det något alternativ? |
|
|
Strongman, nu får du ge dig! 328 finns mig veterligen inte i med fyrhjulsdrift och det var ju 328 vs. s40 det var frågan om. Att köra med bakändan ute i terrängen hela tiden/ att febrilt leta fäste utefter vägen i en volvo är ju att köra på ytterligheten. Körkänsla är just en känsla och det är Volvo riktigt dåliga på! Det sa du ju själv! |
|
|
provkörde en s40 t4 idag, fas 2. var pigg måste jag säga men som ni sa letade den fäste lite oroligt när man drog på med de låga växlarna. Ska provköra en 328a på lördag så ska väl inte säga så mycket mer innan jag kan jämföra. dock känns inredningen rätt så mycket enklare mot e46an men då hade jag helskinn på den förra så de är ju inte så snällt att jämföra med halvskinnet i s40in. |
|
|
Snälla Ahab, läs vad du har skrivit. Du sa klart att tydligt att fwd bilar inte kan diskuteras då detta är ett bmw forum med rwd bilar, då sa jag hur ska vi då kunna diskutera 4wd bilar som bmw har? Dålig körkänsla i en Volvo har jag aldrig påstått, utmärkta slit & slängbilar. Körglädje är en annan sak, man köper bil efter behov =) Vill man ha en liten ekonomisk då köper man en Aygo, vill du ha en effektfull bil köper du M3. |
|
| Nu är inte mitt inlägg så mycket till hjälp, men själv har jag en 330 och funderar på att skaffa nåt billigare. Alternativet var ju s40 t4 även om det är vissa nackdelar. Har nämligen med studier och göra då jag inte ska jobba så mycket. Så det var nyttigt att läsa vad folk tycket just när det gäller de två bilar. | |
|
Strongman, Ahab var ju lite sarkastisk förstår du väl.. "Att prata om fwd bilar i bmw forum går inte ann" hehe. |
|
|
Nu får du ge dig Strongman nr2 ! Påstår du att du aldrig skrivit att s40 har dålig körkänsla! Citerat från ditt första inlägg : Körkänslan är som att sitta instängd i en papplåda!!!! Visst kan vi diskutera andra bilmärkens väl och ve här, men att få ett vidare objektivt omdöme gällande volvo vs. BMW här förstår ju t.o.m ett barn att det är dömt att misslyckas! Ungefär som att vara på ett volvoforum och fråga villken bil som är bäst mellan en v70 och en 320! Vad tror du svaret hade blivit? |
|
|
Äpplen o Päron ?? Detta är inte jäförbara bilar på ngt sätt, jag har haft en T4 och som Volvo var den väl ok men Hallå.... är de lika ¨gamla¨ så är det inget snack mkt bättre kvalitet och känsla i BMW:n! Kolla bara upp de vanliga problemen med styrlänkar o bärarmar. Mvh |
|
|
Provkört båda nu och vet inte vad jag ska säga, volvon kändes piggare och mer körglad rakt fram, sen sitter du ju lite "volvo" i den tycker jag och inte så sportigt. 328an var tröttare på låga varv än vad jag trott men stack ju på bra när den kom upp lite. Trevlig att sitta i och låg komfortabelt på vägen. Får sova lite på saken |
|
|
tja har haft volvo t5a v70 ofs men men... inget att jämföra med BMW kör bmw nu e46 diesel å kommer aldrig att gå tillbax till volvo.. (detta e vad jag tycker sen har man sin egen åsikt) lycka till |
|
|
Hur många här har ägt en Volvo S40 T4? Köp en först innan ni uttalar er! [\ironi] Jag har ägt en T4 i fem år och vi fick använda öronproppar vid långresa för att inte för att inte bli lomhörda, dessutom är körningen allt annat än avslappnad då bilen är synnerligen instabil på vägen speciellt i hastigheter över 110 km/h. Blev förvånad när jag skaffade en 330i att bilen gick rakt fram och inte till höger när man släppte ratten. Min röst går till 328:an om det är en E46a du pratar om. E36orna har jag dålig koll på. |
|
|
Nej ingen t4, men väl en v70 t5 med BSR och det var efter den som jag sa att ngn volvo kommer jag ALDRIG mer att äga! Maken till tråkig bil har jag aldrig varit med om, och servicekostnader som överstiger sans och förnuft. Volvo verkar tro att det är Ferraris dem säljer. Bilen var jäkligt snabb rakt fram kan jag säga, men det var allt! |
|
|
Har ägt en V40T4-98 köp aldrig en första års bil, mycket gick sönder. Men grymt rolig rakt fram och bra drag i den trotts aut. Men köp ingen volvo för att det är bra kvalitet och körkänsla när det svänger. Bmw kan jag inte utala mig om då jag inte ägt någon. Men motorn gillade jag skarpt på T4:an Aut var bra också. /C |
|
|
Instämmer i att T4:an gick bra rakt fram. På den tiden gillade jag ljudet oxå. Lite symaskin över den. Liten fjantig 1.85 liters turbo med 4 burkar sitter det i den och ändå plockar den lätt ut en massa power, vilket måste tyda på att det är en bra motor. Stämmer det att den har samma konstruktion som R-motorn, men att man kapat en cylinder? Hur som helst jag gillade bilen då jag hade den, utom när det var dags för långresa. Det var en plåga rent ut sagt. Funderade länge på att trimma den, men bytte ut den mot en 330i istället. |
|
|
Min förra bil var en S40T4 fas 2, och det bästa med den var utan tvekan motorn. Såklart kan den aldrig jämföras med gångkultur, ljud och känsla i BMWs 6:or, men likaväl är det en mycket bra maskin. Det som dessväre S/V40n inte klarar är att hantera kraften! Första fullgasstämplingen i ca 130 var lite hårresande när vridmomentet höll på att slita ratten ur händerna på en, och bilfan "hoppade" en halvmeter åt sidan. Eftersom jag bytt från Volvo och till BMW är det ganska självklart vad jag tycker, men ifall du ändå tar en S/V40T4 så köp i så fall en fas2 (borde vara efter september -00). Många förbättringar, bl.a en hel del "osynliga" gällande motorn. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
| För er som är nyfikna om hur det blev kan jag avslöja att de nu står en s60 2.4t hemma, fastnade för den tillslut och är nöjd hittils. Har ju en BMW 524 kvar så jag hoppas jag inte blir allt för hatat här..=) | |
|
Hatad nej, idiotförklarad ja! ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| snyggare än s40 iallafall. | |
|
Ja, S40 känns gammal, tråkig och ytterst budget jämfört med en S60. S40 är ett budgetalternativ, vilket Bmw aldrig kommer kännas som. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.