|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, ska köpa bil och är ute efter en i 80.000kr klassen högst. kört e46 tidigare men då diesel och gillar dem skarpt. Ska nu gå över till benisare ett tag och just nu står de mellan en 328 eller s40 t4, vad tror ni om dessa? Ekonomiskt? De ligger ju ganska nära varandra motormässigt. Jag ligger mycket på motorväg kan tillägas. Vad tror ni? | |
|
Ööööööh! 328an är mitt särdeles otippade svar! Volvon är framhulsdriven och detta är ett BMW forum så..... Fast skall du trimma så ta Vovlon! |
|
|
Vad har fwd med saken att göra? Sen om det är rätt eller fel tråd får någon erfaren AP figur spekulera i! Jag skulle slå ett slag för beemern, trots att 3-serien inte är guld på motorvägen komfortmässigt slår den Volvon med ganska bra marginal. Aldrig upplevt en mer oseriös volvo innan, skriker budget rätt igenom. Körkänslan är som att sitta instängd i en papplåda. Bränsle ekonomiskt tror jag nog att Volvon är en aning bättre på, effekt mässigt ligger de tämligen lika. Min kusin lämnade nyligen in sin s40 t4 för stötdämparbyte runtom, vid 14000mil. Hon har haft problem med knarrande ljud från framvagnen, bytt fjädrar och bussningar utan resultat. Andrahands värde tror jag de ligger hyfsat lika i. Bäst är väl att du skaffar dig en egen uppfattning, men jag hade valt e46 framför s40. |
|
|
1. Prova en fin 328 E46 2. Prova en fin S40 T4 3. Låt hjärtat välja =)... När valet står mellan en dekaltrimmad Mitsubishi Carisma (S40) och en riktig bil så är inte valet svårt för mig =). S40 är kul rakt fram, och lätta att trimma till hutlösa nivåer. Men jesus vad tråkigt det blir med svängar, somnar bakom ratten. Det handlar om vad du själv har för karaktär, och vad för upplevelse du strävar efter. Ekonomiskt blir det jämnt upp! |
|
|
Glömde tillägga att inget slår 6ans gångkultur! Du kommer känna det efter att ha gått från 320d, eller rättare sagt inte känna det =)... |
|
|
Jag tror knappast att 328:an drar mer soppa än en S40T4. 328:an är faktiskt rätt snål. Min 323 som är ganska lik 328:an drar 0,78L per mil, då kör jag rätt mycket landsväg. ungefär 50/50 BMW CS #5206 |
|
|
Jag avverkade ganska många mil i min 328Ci, och det enda jag kan komma på som en S40 är bättre på är när det ska trimmas. Vet du att du kommer nöja dig med 200hk så skulle jag absolut välja bort S40. |
|
|
Nackdelen med volvon är respiratorn dom har hängt på motorn, en sak som oftast vill gå sönder. Bmw 328 har tillräckligt med effekt utan konstgjord andning. |
|
|
Jag hävdar tvärtom, turbon är det bästa med S40 och BMW borde ha börjat bygga överladdade bensinare för länge sedan. Ett modernt turboagg lever många tusen mil. |
|
|
Hur kan det ens råda minsta tvekan om vilken bil som är bättre på nästan alla sätt och vis. Motor, växellåda, väghållning, körglädje, design och kvalitet. Dock så är Volvon lättare att trimma, men det är ju alla turbobilar. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Strongman: Fram eller bakhjulsdrift har väl riktigt mycket med saken att göra och speciellt på ett BMW-forum!!!! Den största delen av medlemarna här ratar framhjulsdrift pga brist på körglädje och känsla. Rent subjektivt så är volvo en tråkig bil med relativt höga servicekostnader som inte ger valuta för pengarna. |
|
|
Ahab, körkänsla och ofta körglädje har infs inte alltid med bak eller framhjulsdrift att göra. Dock så brukar framhjulsdrivna bilar ha ett tråkigt chassi på grund av fokus på andra grejer än körglädje. Själv föredrar jag bakhjulsdrift , ja som du säger..de flesta andra här inne =) Men prova en gammal Type-R och säg att den har tråkigt chassi och lite körglädje.. händer inte =) Men just Volvo gamla S40 har inget höjdarchassi och karosstyvheten är inte på topp. Det är rent ut sagt tråkigt att köra den vid första bästa kurvan tycker jag... Men finns ju folk som gillar att köra Mitsubishi Carisma =) Länk |
|
|
Nej, jag har tyvärr aldrig fått äran att prova en Civic Type-r, dock har jag kört ifrån en, hehe! Men du har nog rätt, dock tror jag att Hondans motorkaraktär drar ett stort strå till stacken vad gäller den bilens körglädje. Tror att det var 8500rpm innan rödmarkeringen börjar, det är ju porr!!! Men jag lägger mig vad gäller sakfrågan i denna tråden, tyckte dock att den kändes avgjord i detta forumet. |
|
|
Bamsehalvar: Prova båda bilarna. Gärna flera exemplar av varje då de kan skilja mellan bil och bil. Bara du som kan avgöra vilken du tycker bäst om ju :) Ahab: Vid ca 7800v/min börjar rödmarkeringen på en Type-R :) // Daniel |
|
|
Honda S2000 så började rödmarkeringen vid 8800, varvstopp 9000 :D |
|
|
Har haft båda bilarna och bägge har sin charm. Volvon är en jäkligt busig bil, enorm kraft redan vid låga varv. Dock är chassiet inte ens i närheten av anpassat till effekten, det kränger och vid fullgas så far den fram och tillbaka över vägen för att leta fäste. Att turbon är en felkälla är rent nonsens, inte hört om ngn som fått turboras på dessa. Mkt lätta att trimma också. MEN, bmw´n är en bättre bil på i princip allt (utom rostskydd, kolla noga) underbar motor, bra chassie och körglädje. BMW´n är marginellt nyrare i försäkring och skatt. Den drar nog lite mer än volvon, men inte mkt. T4:an är rätt törstig den med. Kvalitetskänslan är även mkt högre i BMW´n (vid c:a 180km/h så vek sig volvons backspeglar inåt.) |
|
| Med tanke på att E46 är BMW.s läckraste modellserie och att S40 är utomordentligt tråkig designmässigt, så är bara det värt BMW:n :) | |
|
Skippa Volvon säger jag. Maken till tråkig bil får man leta efter. Få hjälp i djungeln av [url=Länk bilar[/url] |
|
|
Har bara kört en V40 2.0 2001 i 10.000 mil. Riktigt grå historia... Man känner sig verkligen inträngd i den och jag vet inte hur många gånger jag åkt på buken över vägbulor. Söker du en bil av kvalitetskänsla och underhållning så välj BMW'n. Är du endast ute efter pris och effekt (trim) välj Volvo. |
|
|
Ahab -> Men bmw har ju 4wd modeller, ska inte dessa diskuteras då om inte fwd får? ;) Körglädje finns på olika sätt, för olika människor. Att hänga ut baken är inte min grej, men att spinna med framhjul är väl inte direkt min grej heller. Bäst är väl att som alla säger, provkör och skaffa egen uppfattning. Volvon är hållbar, det är ingen gammal amerikanare från 70-talet. Volvo gör bra slit o släng bilar, utan tvekan. Passar perfekt att köra barnen till skola med, leva med lite stenskott och ev buckla utan att man mår dåligt. Men beemer är beemer |
|
|
Hej hej! Jag har inte ägt någon S40 själv, men jag har kört dem väldigt många gånger. Allt från tidiga årsmodeller till nu senast en -08:a. Min far hade dock en V50, men den var han fantastiskt missnöjd med (han är en Volvomänniska). Under de 2 åren han hade den som firmabil åkte den bärgningsbil 3 gånger och hade en hiskelig reparationskostnadshistorik. Min far är 60+ och kör väldigt lugnt. Själv gillar jag BMW´n, har själv en E46. Däremot, Volvo S60. Är det ett alternativ? Den har många av de faktorer som S40:n saknar och är riktigt trevlig! De går ju att få till relativt vettiga priser med och mig veteligen har de bra kvalitet. En liten tanke bara... Mvh/Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.