AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.969

Rost E46, bmw tar sitt ansvar, med råge.

Sida 2 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rostskyddsgaranti kallades det i alla fall av de verkstäder jag haft att göra med och det har inte handlat om genomrostning. Men man kan nog anse att BMW's sätt att godkänna garantiärenden har en hel del goodwill i sig då dom är betydligt generösare än vad dom hade behövt vara enligt garantivillkoren.

De två bilar jag fått åtgärdade har båda varit importer, dock från Tyskland men jag tror inte att en Italienimport skulle göra någon skillnad. En gång har dom tittat i serviceboken och det finns någon regel om att bilen måste vara servad enligt plan för att garantin ska gälla. Dock behöver den inte vara servad på auktoriserad verkstad.

___
//Ulf
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Hubbe: Har bilen blivit åtgärdad?
Skulle vara intressant att veta var du lämnade bilen då jag har upptäckt rost på bakluckan på min e39 och gärna vill lämna den till någon som vet vad de gör. Skicka Powerpost om du inte vill skriva ut det här.

/Rickard
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Kan nu svara på min egen fråga och kan inte annat än berömma BMW för deras bemötande när det gäller rostgarantin.

Gick igenom min 525iM Touring -03 nu i juli då rostskyddsgarantin var på väg att gå ut (bilen är uttagen augusti -03).
Upptäckte då rost i bakluckan (förutom luckan även i ramen till glasrutan), framkant på motorhuven, samtliga 4 dörrar, "fågelbadet" innanför tankluckan samt vänster framskärm!!
Åkte till BMW Segeltorp och visade upp bilen. De fotade och skickade till BMW för bedömning. BMW godkände allt så nu har bilen 4 nya dörrar, ny motorhuv, ny baklucka, ny framskärm samt ny lack överallt utom på taket(passade på att få front och bakstötfångare lackade samtidigt)!

Hade tidigare iår planer på att byta till en nyare 5-serie men kommer nog behålla denna ett tag till då jag nu har en "ny" E39!

/Rickard
Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
Jag var inne med min BMW för några veckor sedan och fick beskedet att BMW har blivit väldigt restriktiva med att byta ut några dörrar, bakluckor etc, utan att de numera (på grund av finanskrisen) istället lackerar om det som går att lackera.

Upptäckte lite rost på min baklucka och de kommer att åtgärda detta som ett garantiåtagande genom omlackering av bakluckan. Hade nog hellre sett att de bytte ut bakluckan helt och hållet, då det hade gått fortare och inneburit kortare frånvaro av bil.

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.