AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.968

Rost E46, bmw tar sitt ansvar, med råge.

Sida 1 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hej på er.
Köpte ju en 320I Touring i December, vid köpet noterade jag rost på bakluckan under fönstret och vid infästningar gasfjädrar. Men eftersom bilen hade garanti på rosten fram till mars så ansågs det inte som ett problem.

Lät en av BMW utsedd verkstad inspektera bilen i slutet av februari.
Dagen innan inspektionen så gick jag själv igenom bilen mkt noggrannt för att hitta ev, fler skador. men nepp, hittade inget utom baklucka och kanske en liten antydan på en dörr.

När jag var där och de kikat på luckan och dörren så såg jag att han var mkt medveten om var han skulle kika, så jag bad honom kolla över bilen när den ändå var där.

Han hittade kommande falsrost på: ALLA 4 dörrar, baklucka, motorhuv och bägge framskärmarna. (själv såg jag inget trots att han pekade ut platserna)
Men jo,jo, det var på gång. allt fotades och skickade till BMW för bedömning.

Idag fick jag beskedet, bmw godkände alla föreslagna åtgärder och allt kommer bytas. Trevligt!
Dock blev jag lite orolig när han erbjöd att lacka om bakskärmarna och a-stolparna för att slippa nyansskillnader. Hmm, ska jag betala 9lax för det, borde inte de se till att resultatet blir bra?
Frågade även om kostnaden för att lacka om m-fronten, 4500spänn!!! WTF?
Kommer inte på fråga.
Jaja, nu blir det ny plåt runt i princip hela bilen, + jag slipper 20.000mils stenskott...

PS. enligt killen på lackfirman, så kände han inte till att e46 hade rostproblem.. eller hur... han kikade på precis rätt ställen...

/Christofer
Hej har en fråga min vän har en bmw 320-01 som har fått rost på bakluckan säkert på fler ställen om man kollar noga? Hur länge gäller denna garanti?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tyvärr så är det 6år som gäller för din vän. 12år kom först under 2004.
Jag visste ju om när garantin skulle gå ut, redan innan köpet.
Min löper ut nu i mars.

/Christofer
Vrf kom de under 2004? Så han kan inte få något utbytt?
na
630
navi
BMW325xi -06
Nej, han kan inte få något utbytt på den bilen. BMW är stenhårda när det gäller datum som Goodwillen täcker. En 01:a komåt.mer de inte att göra något
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nej, bilen har ju passerat garantidatumet med 2år, de kommer inte byta ngt.
Jag passade på att anmäla skadorna 2v innan garantin gick ut.

/Christofer
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Sevak:

På E46 tillverkade innan 2004 hade man 6 års rostskyddsgaranti, så din kompis tid har tyvärr redan gått ut.

// Daniel
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Sträcker sig goodwill lika långt som rostgarantin även när den är 12 år? Låter ju fantastiskt om man 2015 kan rulla med sin 04'a och få halva bilen omlackad.
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Rostgarantin .. hah .. på e46 så iofs, men jag menade rostSKYDDSgarantin :)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hubbe325: Det kan ju vara så att han vet var det är stor risk för rost rent allmänt. Det behöver inte vara så att han försökte mörka att just E46:an skulle ha dessa problem.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Stugsittaren: självklart kan det vara så, men han letade extremt noga just i falsarna och precis på de ställen man kan läsa om här på forumet om e46.
Samtidigt var det ju inte en bmw-verkstad, utan en oberoende lack och plåtfirma som bmw rekommenderade. Så han hade ju ingen anledning att mörka.

Daniel.N: Antagligen är de nog mer restriktiva på att det skall vara enligt villkoren när det är 12år som gäller.(genomrost och sånt) Min gissning är ju att denna reparation kostar mer för BMW än vad jag faktiskt betalade för bilen.

/Christofer
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Jag har samma positiva erfarenhet av BMW:s rostgaranti, min går ut i slutet på maj. Jag lämnade in bilen på service Insp.1 och meken hittade lite rost, så min bil får: huv,bägge framskärmarna, bägge framdörrarna, en bakdörr och stora bakluckan bytt, dessutom kollar de upp lacken i övrigt på bilen!

If it works, don't fix it.
j-
30
j-sson
530D-04
Hur är det med min italien import e46 330,det är ju lite si och så med service
dokumentation. Jag har ej servat den än. Gäller rotskyddsgarantin,
är det 6/12 år som gäller?

tjalle
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag behövde inte visa ngn servicebok. Vet ej vilka garantier bilen såldes med i Italien, dessa borde stå i din servicebok.

/Christofer
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Rostgarantin är en så kallad europagaranti, min bil är privatimporterad.
6 år gäller t o m -03, -04 och framåt gäller 12 år.

If it works, don't fix it.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Hubbe325: Vilken verkstad lämnade du bilen till?

/Rickard
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Rostskyddsgarantin, visst är den frikopplad från vem som sålde bilen, dvs även om jag köper privat eller från handlare i annan stad, så kan jag gå till lokala handlaren och nyttja den?
na
630
navi
BMW325xi -06
De här vanliga skadorna tas på Goodwill och inte rostskyddsgaranti.
Rostskyddsgaranti gäller bara genomrostning dvs rejäla hål i bilen.
Om de vill ge Goodwill för en Italien import kan jag inte svara på, men ta det inte för givet.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Rick, återkommer med sådan info, när det är klart. Men det var i sthlm och inte bollmora.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
När börjar 12 års rostskyddsgaranti?

Är det modellår -04 (sept -03 och framåt) eller är det kalenderår -04 ( 1 jan) som gäller?
99% säker på att den börjar 040101
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.