AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.615

Max däck fälgbredd på E39?

Sida 1 av 2
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Har 18" Y-rondell som är 8,5" breda fram & 10" bak.

Jag skulle vilja ha 255 däck fram för att "fylla fälgen" och sen ha så mkt gummi som möjligt för fästets skull. Har någon testat detta? Fungerar det fysiskt? Spårning?

Bak vill jag gärna ha 285 eller 295 för fästets skull då jag inte har diffbroms och bilen kommer rastas på bana i sommar. Hur mkt kan jag ha bak utan att det tar i?

/Tobias
Conan999
Gissar att 255 fram är för brett när du svänger. 245:or fyller ut fälgen tillräckligt om du ens kan ha det fram. Vad gäller bak tror jag på max 275 utan valsning
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
M5 har ju 245 original på 8" fälg fram så det funkar alla gånger. Det tråkiga med de 235 jag har fram nu är att det är i smalaste laget. Ser lite fel ut.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har 245/35/19" på 9,5" fram och det går bra. 255 bör inte nog inte vara några problem.

__
/Chrille
En liten tanke bara:
Om det är "för fästets skull" så får man tänka efter lite.. Trycket per ytenhet blir mindre med bredare däck = sämre fäste. En bil med 150-200 Hk och normal vikt behöver aldrig över 195-205 mm däck för att få allt fäste den behöver...
Om man skall se lite seriöst på det hela så är det egentligen mest nackdelar med t.ex breda 18" hjul, pris, vikt, bränsleförbrukning, spårkänslighet, komfort, ljudnivå...
Men det är snyggt att titta på.
Kolla på proffsen (rallyförare t.ex), där kommer funktion före utseende...)

FP
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Folke: En bil med 150-200 Hk och normal vikt behöver aldrig över 195-205 mm däck för att få allt fäste den behöver...

Har du kört aktivt och/eller på bana någon gång?

Jag har 255 på drivande hjul på min porsche med 211 hk och det räcker inte alltid. 225 fram är i mitt tycke för smalt, jag vill ha 255 där också.
Med 225 VARMA r-däck runt om har jag för lite grepp. vill ha bredare.

Hjulen får gärna vara lätta varför jag hellre kör på 16 eller 17 än 18-19, men bredden vill jag ha. Det är ju inte bränsleförbrukning eller toppfart som är prio när man letar grepp.

"Proffsen" har ett reglemente att rätta sig efter...

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Jo du har rätt i en del av detta. Men om det nu är bankörning som prioriteras så kanske man skulle satsa just på optimal utrustning för detta, t.ex lätta hjul i 16-17" dimension som du själv föreslår, "lagom breda" gummi av lite klibbig slickstyp osv. Jag kan tänka mig att en 944 S2 inbjuder till detta, men i fallet med en E39 och 18" och 285+ osv som däcksval så vet jag inte...
Nu vet jag inte om Doktor T:s bil kanske är trimmad/lättad/sänkt osv eller på annat sätt optimerad för bana osv, men något säger mig att det inte är så..?
Utan diffbroms och ovanstående options, och om man bekymrar sig för spårning osv så inbillar jag mig att bilen mera används för normal brukskörning osv.
Nu vill jag absolut inte bli missförstådd eller feltolkad, det är inget fel i att köra med en stylad och snygg bil, om än kanske lite opraktiskt ibland.

FP
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Vad jag reagerar på är att du säger att 195-205 bredd räcker för normala bilar med normal vikt.
Pratar man r-däck (och då "Hard"-modeller där sådana finnes) så kan det räcka, men det kommer slitas snabbt.7

I ovan fall har han 18 tums fälgar och vill ha däck som ger bra grepp, brett är bra när det gäller svänggrepp i annat än lågfart.

Karl Birgander, Göteborg
Då har du läst lite fel. Jag skriver att en bil med 150-200Hk och normal vikt...osv. Vad som är en normal bil är kanske ett vidare begrepp..
Men om du menar att 18" med 285-295 mm i däcksbredd är mera optimalt för ovanstående så får det så klart stå för dig.
Det märkliga är att bilar med A: Betydligt högre effekt och B: smalare däck/mindre anliggningsyta ändå kör stabilt och bra utan att trilla av banan. Jodå, jag har testat och jag tror dessutom att däck osv har utvecklats sen dess. Vad jag menar är att det finns flera och viktigare parametrar som spelar in och 18/285 t.ex skulle inte tillhöra det som precis främjar fästet i vårt exempel. Jag tror knappast att bromsarna på bilen behöver dimensioneras upp heller, vilket egentligen är största anledningen till att skaffa stor fälgdiameter eller hur?
Först på t.ex M5 med 500+ Hk är man uppe i de dimensioner som vi talar om här, och då är nog övriga chassiet rätt annorlunda avstämt också.
Jag upprepar gärna: Styla gärna bilen osv, men att öka däcksbredden enbart behöver inte innebära mera fäste, tvärtom.

Saxat från nätet:
Vad händer då om man nu springer till Bosses Jättefälgar-och-kolfiberlook-shop och köper en uppsättning 18"-fälgar med 40-profildäck? Jo, först och främst sker det att plånboken blir tom. Mycket tom. En lägre däcksprofil för annars det positiva med sig att styrresponsen förbättras. Eftersom det finns mindre däckssida att filtrera rattutslag genom blir styrningen kvickare. Tyvärr är detta inte det enda som händer. Komforten försämras av att den fjädringsrörelse som annars sker i däcket minskar. Detta bryr sig de hårda killarna inte om. Värre är att kraven ökar på hjulupphängningarnas förmåga att kontrollera hjulrörelsen. Däckets anliggningsyta är inte längre lika samarbetsvillig med att smeta ut sig mot asfalten. På en BTCC-bil, som kan ställas in på tusen och ett sätt, kan man ha hur låg profil som helst. Standardbilen kräver mer av sina däck. Fjädringens hårdhet och hjulupphängningarnas förmåga att kompensera för krängning är sällan perfekt avpassat för att motsvara just det 40-profildäck du gått och köpt. Resultatet blir att du inte kan pressa lika hårt i kurvorna som polarna.

Egentligen, den enda vettiga anledningen att ha större fälgar är att man får plats med större bromsar. Om du inte har sisådär 20 000 spänn över till en sats från AP Racing och väldans välkalibrerade hjulupphängningar, ska fälgar och däck väljas utifrån andra kriterier. Om inte ditt mål är att hamna på bild i tidningen Bilsport, förstås.

FP
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Vad jag menar är att om man är ute efter svänggrepp och har ett par givna fälgar (i detta fall 18x8,5 + 18x10) så skall man helt klart utnyttja fälgarnas bredd och kränga på så breda däck som får plats.

Diametern på fälgarna är vi helt klart överens om, större än vad som sväljer bromsarna är i de flesta fall onödigt.

Bredd på däck ger grepp.

Karl Birgander, Göteborg
OK, jag är med på hur du menar, självklart måste det sitta lämpliga däck ifh till fälgbredden, annars funkar de ju inte alls.
Men du menar på fullt allvar att ju bredare desto bättre, i alla lägen på t,ex den aktuella bilen? Om vi inte hade haft begränsning i hjulhusen osv, så hade t.ex 325:or eller varför inte 375:or (med tillhörande fälgar) alltså givit ännu bättre grepp osv?
Aja, vi får väl komma överens om att vi inte är överens där.

FP
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Ja Foke, jag har förstått din ståndpunkt men, I de fall då jag kört bana med bakhjulsdrivna bilar tidigare så har fästet förbättrats något oerhört då det har lagts på bredare & större hjul. Att det i detta fallet blev 18" istället för original 16" är för jag fick dem till ett bra pris. Visst, 17" hade också funkat men men. Fälgens bredd är i mitt tycke mkt betydande. R-däck, javisst det kan jag köpa med, sinnesjuk väghållning skulle jag nog kunna få med dem men hur länge hade dom räckt med sitt låga treadwear? Hur bra är det mönstret när frugan åker med ungarna igenom en massa regn och en spårig väg? Spårkänsligheten är rätt jobbig på många R-däck på Göteborgs dåliga vägnät. Därför kommer jag sannolikt välja breda standarddäck med ett treadwear kring 140-160 ungefär lite beroende på fabrikat.

Ett exempel ang. hjulstorlek.

Chevrolet Camaro cab 1995, ca 300 hk, automatlåda. Original så låg det 16x8" hjul runt om med 245/50-16 däck runt om. Det byttes sedan till 275/40-17 fram och 315/30?-17 bak. Bilen blev fullständigt som förbytt. Greppet blev abnormt och med det betydligt mer lättkörd. Snabbare runt banan? Ja, flera sekunder skiljde per varv (kort bana dessutom) då det gick att göra bättre starter utan hjulspinn, högre kurvhastighet p g a ökat lateralt grepp samt inbromsningar som givetvis gick att göra senare då det, ja precis, fanns mer fäste även i den ledden.

Troligen så hade formel 1 bilarna kört med 195/65-15 om det vore bäst. Kanske även Kenneth Hansen skulle kört på 195 eller t o m 175:or men då vore det med spik och på is.

Inom motorsporten kan det finnas reglementen där det är speciella bestämmelser för hur breda däck det får vara eller vilka fälgdimensioner som accepteras men då jag har en bil som inte ska inkluderas i dessa regler så kör jag helst med så mkt gummi som kan läggas på fälgen som möjligt. Jag bryr mig inte om vad andra testats sig fram till utan jag SÅG & KÄNNDE hur Camaron uppförde sig med den rejäla ökningen i däcksdimension som den blev utsatt för och med det som referens så går jag på samma linje igen.

Kalla mig dum men jag lever som jag lärt.
Tror du får skilja lite på bilar och bilar. Exempeln du pekar på är knappast jämförbara tvärs över, en Camaro med stelaxel och annat kan uppgraderas betydligt med allt från hjulupphängningssatser till däck osv och upplevas bättre, självklart. Borde inte ens jämföras med en modern bil i det avseendet...)
Även valet av däck inom samma dimension/storlek kan ge ordentliga skillnader, provade ni detta också?
F1-bilar och annat har ju trots allt lite mer än 192Hk osv, varför ens jämföra mot dessa?
Nu gällde det ju i första hand din 525-01, tror du verkligen den är så kraftigt felutrustad från början så att du måste gradera upp just däcken till dimensioner i närheten av M5 med en bit över 500Hk?

FP
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Som svar på den ursprungliga frågan så får ett 255 brett däck plats fram på en E39. Åtminstone om det är frågan om 255/40-17, 8" och ET20. Bilen ifråga är även sänkt ca 40-50mm. Det har aldrig tagit i någonstans för mig.
Att jag kört så här beror på att bilen var skodd så när jag köpte den. Till våren åker det på mer normala 235/45-17 där fram, om jag inte byter till större.

------
BMW CS #04839

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
M5=400 hk, inte 500..

Vi provade med 19" hjul med 255 däck runt om men de var sämre. Angående stel axel eller ej, skillnaden var stor mellan 275/40-17 på den Corvette vi senare utrustade med ZR-1´s hjuluppsättning som var 315 bak. Den har ju delad bakaxel.

Jag tror inte 525:an är felutrustad, snarare är den tillverkad med ekonomi i baktanke. Inga biltillverkare "ger" bort något gratis. Hade en vanlig 525 haft 17-18" hjul, vad skulle då M-paketet ha för funktion om man nu bortser från fjädrar, dämpare & kränghämmare?
Saxat från BMW:s spec för M5/M6:
Max motoreffekt i kW (hk) vid varv/min 373(507)/ 7.750
Dessa vagnar utrustas med fälg/däck ung. i den dimension som du förordar till din 525. Jag har försökt förklara att enbart breda däck knappast räcker för att skapa optimalt grepp och väghållning, om inte bilen då från början är kraftigt felutrustad osv.
Det är inte fullt så intressant vad ni provade med för nya fälgar eller hur den var med ny bakaxel osv på din Corvette, frågan är om det testades med andra däck med samma dimension osv som de med de dåliga egenskaperna, utan att ändra nåt annat, utan att gå upp i dimensioner osv. Förstår du frågan?

FP
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
folke: Ingen säger att breda däck automagiskt ger optimalt grepp, men det hjälper sannerligen till och ökar på greppet ganska duktigt.

Helt enkelt: på given fälg, släng på så brett som är möjligt för att få ut så mycket grepp som möjligt ur bilen.

Naturligtvis är hårdare chassi på alla punkter ett mycket förbättrande steg, men nu gäller det bara att få ut maxgrepp ur ett set givna fälgar.

Karl Birgander, Göteborg
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Instämmer fullt med Karls inlägg ovan.

Jag syftade på E39 M5, det är ju ändå det chassit vi pratar om och nästan samma däckdimensioner.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Förresten Karl, ska du köra något med SVKG i sommar? Körde med SVKG för något år sedan med en 928. Innan dess var det Camaro, kanske du minns?

/Tobias

SUPERNATURAL
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Svart cab-camaro? pratade med min tjej (dåvarande flickvän, nuvarande fru) när jag körde?

Är inte medlem i svkg än, men alla i garaget jag håller till är det...
Tanken är att sikta på RINGEN iår, annat kommer i andra hand.

Karl Birgander, Göteborg
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Svart Camaro cab var min polare Lukas. Detta måste varit kring -05 någonting.

Jag hade en blå & en röd Camaro på den tiden och var med och körde då. Troligen med den blåa.

Jag har inte kört så mkt senare år men betalade in ett medlemskap härom veckan :-) Abstinensen är mkt svår!

SUPERNATURAL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.