AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
25.121

Går det att hitta en original lågmilad E36 M3?

Sida 1 av 2
Efter stor tankeverksamhet har jag kommit fram till att jag bara måste ha en E36 M3. Har alltid varit en drömbil, och nu ska Formulan säljas till förmån för det.

Men jag undrar, går det att hitta drömbilen? Jag har haft koll på marknaden i snart ett års tid, dagligen. Och i princip alla M3 jag hittar är körda långa sträckor, ganska ofta modifierade med tonårsattribut.

Hur hittar jag en M3 i exeptionellt bra skick? Finns det speciella handlare i Tyskland jag kan vända mig till?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Det lär ju vara rätt sällsynt nu för tiden då dem är rätt gamla.
Vet att det legat en orginal m3 gt ute på marknaden ett tag nu. Grön som gått ca 7000 mil, får väl anses som lågmilad.
Men du lär ju få punga upp med mycket pengar när bilen väl dyker upp.
Tror han skulle ha ca 225 000:- för gt:n och det får man ju en relativt fin e46 m3 för. Men det dyker säkert upp fler fram i vår. Mvh
behrozosogh
charger du har PM...

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Om du har väntat i nästan 1 års tid med att hitta "din bil", så måste du vara oerhört petig ;-) Orginal M3 E36 finns fortfarande, men som Fritte på pekade så börjar det bli sällsynt. Det blir nog lättare att hitta lågmilade orginal-exemplar i tyskland.

/Jonas
Haha, det stämmer, jag är petig. Självklart inser jag att en 10-15 år gammal bil inte är felfri. Men nog måste det finnas ett par M3 som är ägda av entusiaster, välvårdade och omhändertagna på ett bra sätt?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Bara att leta vidare efter din drömbil.
Tror bara att du får lägga hur mycket pengar som helst för att få den men är pengar inget problem så är det bara att handla.
Själv brydde jag mig inte så mycket om milantalet då jag mest gick på skick, plus att jag själv inte kände att en m3 e36 är värd ca 200 000:- med få mil.

Av ren nyfikenhet. Vad anser du är ett acceptabelt miltal? Hur mycket får den kosta? Hur menar du att den skall se ut eftersom du nämner "tonårsattribut"?

///M. Pedersen

Gemini__
En kompis köpte en mycket fin M3 E36 -96 i originalskick i våras, den var ute till försäljning på blocket. Tidig import, ett fåtal ägare. Han som sålde hade haft den länge i sin ägo. Gick inte mycket på somrarna, vilket höll miltalet nere. Har själv synat den noga i sömmarna och allt tyder på att det är ett toppex. Miltal på drygt 5000 mil, priset blev till slut 125 tkr.

Det enda var att en detalj till ACC:n var defekt, då säljaren inte hann lämna in bilen för åtgärd av detta skickade hann med en ny enhet ist. Helt perfekt, så det finns fortfarande pärlor ute på marknaden. Inte ofta man ser så här fina M3 E36:or i verkligheten. Bara att hålla ögonen öppna så dyker de upp till slut.
Gemini__
Bild på skönheten finns här. Förstår verkligen inte folk som har mage att förstöra dessa vagnar med allehanda eftermarknadsprylar,:

Länk
Gemini__
Nu ljög jag nog, här är rätt vagn:
Länk
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Jag hade samma problem, letade i över 2 år.

Hittade en estorilblå, 1ägare, -97, manuell med nästan all utr i tyskland.
Begärt pris 17 600 EUR, lite för saftigt tyckte jag.

Köpte tillslut en M5 E39, ibland får man kompromissa :/
Men en vacker dag ska jag äga en helt original M3 E36, så är det bara!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Är väl inte så svårt att plocka av delarna igen så du får den orginal, om du nu hittar nån som har en massa styling?
Jag kommer iallafall plocka av mina delar och sälja dessa löst den dagen jag säljer min bil.

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Min bil är helt orginal, dock har jag köpt lite grejjor som tex oneblock angeleyes som jag personligen tycker gör bilen finare än orginal.
Det har jag inga problem med men börjas det att slängas på massa kjolpaket som ser ut som värsta jappsen så tycker jag det gått lite väl långt. Samma med stora,höga vingar som kanske passar sig på mazda rx7 eller liknande.

Jag har inget emot styling bara det är stilfullt. Eller hur tänker ni andra orginal freaks? ;)

Räknas Gt vingen som styling?? Mvh
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Fritte525:

All styling som finns att köpa orginal på BMW är helt ok enligt mig!

In God we trust, All others pay cash///
Vill man ha en bil i originalskick så ska den vara det. Ingen styling öht.

En del prylar är lätta att återställa (blinkers, fälgar etc) om de finns kvar, men allt som riskerar att skada/missfärga lack eller kaross går bort.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Fritte, personligen tycker jag att oneblocks tar bort orginal-looken på bilen. GT-vingen däremot tycker jag är helt OK (eller andra M-vingar), men inga 30cm höga vingar, dom går bort. Blinkers anser jag vara OK likaså. Min bil är nog så gott som (eller nästan) orginal ;-) Länk

/Jonas
Gemini__
Hallå där! Du har ju inte torkarblad i originalutförande, den går bort direkt. =)

Näera, den ser fin ut. Bara vänta på våren och sen ut å glida. ;-)

Mvh:
Thomas
pg_ice
"Men nog måste det finnas ett par M3 som är ägda av entusiaster, välvårdade och omhändertagna på ett bra sätt?"

entusiaster kör med sina M3or glöm inte det
vad fan är det för entusiaster som låter bilarna stå i garaget för att spara mil?
idioter skulle jag påstå

stirra dig inte blind på milen
sen kan man fråga sig hur rolig en original M3a är?
allt som jag har modifierat på min har bara höjt prestandan.
även där stirra dig inte blind på uppdgraderingar utan kolla vilken typ av uppgraderingar som sitter på M3an.
pg_ice
1Björn: så ett coiloverkitt som inte kommer från BMW skulle du aldrig sätta på din M3a?
har jag rätt?
Oj, det vädras många åsikter här. Kul att det finns människor som jag som uppskattar en bil så som den har lämnat fabriken.

Med entusiastägd och välvårdad menar jag följande;
En bil som inte har ägts av sammanlagt tolv personer som har lagt 18 000 mil på mätaren. Även om BMW står för kvalitet är det en sportbil vi talar om. Alla bilar slits, så även dom. Men ägare och entusiaster skiljer sig åt. Ägare brukar bilen i två säsonger, sedan säljer man vidare. Kanske för att man har tröttnat, kanske för att slippa eventuella problem som börjar uppenbara sig.

Entusiaster, kör sina bilar med vett, åtgärdar eventuella bekymmer hos auktoriserad verkstad. De tycker inte det är "ballt" att fresta drivlinan genom burnouts och allmän lek. Och de plastar inte på gälar från en M3 E46.

Det är min åsikt. Andra får ha sin. Min fråga från början som kvarstår gäller ju om det finns välvårdade originalbilar att hitta? Finns det inga tyska handlare med god renommé?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej igen.

Jag tror att det blir svårt att hitta en m3 e36 som har en ägare som aldrig påfrestat drivlinan. Alltså jag tvivlar på att om en bil har haft 3 ägare säger vi. Någon utav dessa personer lär ha pisskat på den lite mer än vad du skulle ha gjort. Det som du säkert vill framhäva är väl i stor sett att du vill köpa en m3:a där ägarna bytt delar som börjat bli slitna direkt och verkligen haft råd med bilen. Kostat på den och tänkt på bilens bästa i alla lägen.
Men det lär du nog märka när du tittar på bilen och kör den.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.