|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Gunget: Om det nu är fel på givaren och du pyttsar i en liter extra, då finns det risk för att motorn tager skada. Tycker du istället ska beställa tid för ett komplett oljebyte hos BMW. Då är du på den säkra sidan. då lär du även få verifierat om det verkligen saknades en liter. |
|
Jag pytsar i en liter titt som tätt, det är nästan så att man får Audi 2,4-vibbar av oljeförbrukningen. Rullande oljebyte, typ, men gott och väl inom tillåten förbrukning. Hittills har inte top-up-flaskorna kostat mig nåt i alla fall. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Det är fullt normalt, Det olje förbrukningen beror ju på hur mycket du piskar din bil. Därför kan vissa köra utan att fylla på mellan servicearna.. betyder ju att dom är för snälla på gasen :) "utseende före funktion" |
|
|
Bmw säger att dom godkänner upp till 0,7 på 100mil div 7 liter på 1000mil på vissa motorer.. Hade man haft den åtgången så hade man kanske funderat lite "utseende före funktion" |
|
|
Hmm, fick nedstående svar från BMW's service-mail. Är det jag som är dum, jag trodde inte att det fanns någon oljesticka på E90 efter att ha kollar i manualen och här på forumet. ---------------------- Prova kolla oljan med oljestickan. Om det finns olja och bilen fortfarande varnar så borde vi boka in en tid och felsöka bilen. Med vänliga hälsningar Servicebokningen Solna |
|
| Verkar inte enl. realoem finnas någon sticka på N52 motorn. Titta om du ser någon i verkligheten. Kanske är servicebokningen i Solna som skall idiotförklaras ;) | |
|
Jag har iaf inte hittat nån sticka på min. Blev också skum när min bil varnade för låg oljenivå, för att nästa dag påstå att den var på max.. Visade sig efter att jag lämnat in bilen för kontroll av nivågivaren, att oljan måste vara varm för att givaren ska visa rätt. |
|
|
Blir till att kolla bilen imorgon :) ................. Hej, Det ska finnas en oljesticka på vänstersida om motorn, kan vara svårt att se den då den är svart och inte orange som tidigare. |
|
|
Efter lite mer letande på forum så kan jag nog konstatera att oljesticka bara ska finnas på dieselmotorer! Hittade dock denna info som kanske förklarar problemet: SUBJECT Diagnosis: Low Oil-Level Warning Message Is Displayed MODEL E60, E61, E70, E83, E85, E86, E90, E91, E92, E93 with N51, N52, and N52K engines from SOP to 9/2007 E60, E61, E90, E92, E93 with the N54 engine from 9/2006 to 3/2008 E60. E63, E64, E65, E66 with the N62TU engine produced from 3/2005 to 3/2007 E70 with the N62TU engine produced up to 3/2008 SITUATION An erroneous oil level warning message, "Oil level below minimum", may be displayed intermittently or permanently, even though the engine contains the correct volume of oil. This situation occurs primarily during the winter months and in the colder regions of the country. CAUSE The root cause is moisture condensation from the crankcase ventilation system migrating into the oil condition sensor (QLT). Frequent starts and shorter driving trips can cause an increase of moisture accumulating in the oil, which may adversely affect the oil level calculation. --------------- Här är länken: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.