|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Gunget |
I dag tändes ett utropstecken på displayen mellan hastighets och varvräknare. Check control visade en gul oljekanna. När jag kollade oljenivån stod den på min och indikerade även "+1L". Är detta som det ska? Servade bilen för ca 1150 mil sedan. Är det bara att köpa en liter olja och fylla på? Kan man lita på att det saknas just en liter eller bör man slå i en något mindre mängd först för att se om det räcker? |
|
Det är normalt att det går åt cirka 1l / 1000mil. och det är bara att köpa en liter och hälla i. |
|
Gunget |
Antar att man bör satsa på den olja som BMW använder och rekommenderar (Catrol)? |
Gunget |
Castrol menar jag! |
|
Notera att det är ganska kraftig dämpning på signalen från nivågivaren. När du har fyllt på en liter tar det någon mil innan visningen i instrumentet säger att nivån är uppe vid max-strecket. I alla fall var det så när jag fyllde på olja för en tid sedan. Ronny |
|
Gunget |
Men man behöver inte vara orolig för att överfylla? |
| Indikeringen "+1" betyder att man ska fylla på en liter, så är det ingen risk att överfylla. | |
|
Det är viktigt att du fyller olja med rätt specifikation (i ditt fall LL04 med korrekt viskositetsklass) för att behålla serviceintervallen och försäkra dig om att serviceindikatorn visar rätt. Det finns fler fabrikat än Castrol som har oljor som uppfyller LL04, men enklast är såklart att handla hos BMW. |
|
Gunget |
Har precis inhandlat en flaska Castrol SLX 0W-30 LL04. 189 pistoler med BMW CS-rabatt. Som hittat! ;-) |
|
Märkvärdigt hur olika bilarna drar. Min förra 330i E90 där behövde jag inte fylla på oljan på dom 1800 mil jag ägde den! |
|
Gunget |
Min förra E46 325Xi -02 var också sparsammare på oljedropparna vill jag minnas (även på bensindropparna för den delen....) |
| Den 330i E46 jag hade tidigare ville ja en liter olja mellan service, men min 330i E90 jag har nu drar nästan ingen olja. Det har gått 2000 mil sedan service och ännu återstår fyra "pluppar" i nivåvisningen. Det lär inte bli aktuellt med påfyllining före service. | |
| Jag har kört ca 1200 mil sedan oljeservice och min står fortfarande på samma nivå. Men det har nog ingen betydelse sålänge den inte drar 1 liter per 100 mil som min gamla saab 9-5 :). | |
Gunget |
Lustigt nog så indikerade min bil "max" på oljenivån för bara några veckor sedan. Det verkar som om den dragit mkt olja dom sista 200 milen! Eller snarare så är nog givaren lite seg.... |
| Att dom inte kunde ha en traditionell oljesticka också! Hur vet man om det är fel på givaren? :) | |
|
När jag hämtade min E46 320 cab -06 i Lund 2007 (1100 mil)på mätaren) så tändes varningslampam på hemvägen, 2 Liter gick det i innan rätt nivå vsade sig på stickan. Sedan dess har jag nog slagit på 5-6 liter fram till nu (4 000 mil) Helt normalt enligt ÅF, det skall gå en liter var 400,e mil! Mina tidigare 525,or -01 o -04 tog max en halvliter mellan servicarna. \Matsh |
|
| Enligt BMW TIS (tekniskt informations system) tillåts en maximal oljeförbrukning på 0,7 liter/1000km gäller både bensin och diesel. Och 1,5 liter/1000km för m power bilar pga den ökade effekt- och varvtalsnivån. | |
| inte så att givaren var kass ? som den var på min e90 ? | |
| Hmm, min har också indikerat att jag ska fylla på 1 liter för att sedan nästa gång jag kontrollera visa på MAX-nivå igen.. hur ska man tolka det? Vill ju inte överfylla, är det vanligt att givaren strular? | |
| Kan det tänkas att VV börjar täppas till när motorerna börjar sluka mera olja? | |
| Jag väntade bara på att den där givaren skulle börja strula. Hur f-n kan man slopa en vanlig hederlig oljesticka! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.