AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.533

Utrustningsfråga och pris på E91?

Sida 1 av 2
Visa användare
58
daneish
523 E61
Har sedan några veckor kikat runt på några e91, främst 325 med manuell låda, helst runt 4-5k mil.

1)Hittade denna: BMW 320i Touring -06
Länk , men kan inte på forumet finna vad "Classe Affaire paket" betyder och ev innehåller?

2)Med tanke på mil och att det är dags för service, är det ett ok pris?
Enligt bilpriser.se : Köppris 183 400 kr
Privatpris 162 000-173 000 kr

3) Önskar gärna avtagbart drag, är det ovanligt, eller skan man montera själv?

4)Någon som har (subjektiva som objektiva) erfrenheter om de två motoralternativen vad gäller förbrukning, upplevelse och tex försäkringspremie mm? Vad ska jag välja?

Mvh Hd
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Har aldrig hört namnet på det paketet förrut.
När det gäller 320i kontra 325i,så är det ju mycket trevligare med den 6-cylindriga 325:an. 320i har en mycke tråkigare karaktär.
Tror nog att du skulle bli lyckligare med 6:an.Söpeciellt som det inte skilljer så mycket i pris.Sen blir det ju lite billigare att åga 320.
Det är ju bara att åka provköra dom olika motorerna.Men med tanke på din Z3:a,så vet du ju redan hur trevligt det är att köra BMW:s raka 6:or.
Visa användare
58
daneish
523 E61
Det kan vara så att säljaren, som det tydligt uppges i annonsen inte ägaren till bilen och då kan det kanske bli lite fel...

Ang motorn så visst är 6:an trevligare, men kan det bli en bra affär är iaf jag öppen för även mindre motorer

Hd
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
"Classe Affaire paket"
Hmm. det är nog bara en kreativ översättning av Business Professional paketet, dvs, radion.

Dessutom är det en 05,a så servicen får man betala själv.

Antal ägare: 5 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2005-09
Producentansvarig: 556313-5002
I trafik första gången i Sverige: 2005-11-03

Matsh
"Classe Affaire paket" är nåt av Renaults paket har jag för mig
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Vad gäller bilen ifråga tycker jag säljaren ligger något högt. Men kanske kan du pruta ner den. Som redan sagts har 325 mycket trevligare motor.
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
"Dessutom är det en 05,a så servicen får man betala själv."

Nej den är tillverkad i September så det är helt riktigt en -06:a...men den fria servicen har gått ut.

// Jonas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Classe Affaire är mycket riktigt ett av Renaults paket. Hur det har smugits sig in i hans annons kan inte jag förstå i alla fall. Se: Länk

Jag ska sälja min 325 Touring 06 framåt maj nån gång och jag räknar väl med inte speciellt mycket mer än vad 320n är ute för i den där annonsen, förvissoo efter prut, men då har min bara gått 3400 mil. Så det finns nog lite prutmån i det där priset.

//H
Visa användare
58
daneish
523 E61
jag har fått tummen ur och ska åka o kolla på oven nämnda objek, mest för att känna på motorn, men enligt säljaren kan han tänka sig släppa den för 159 t:- Hur låter detta, även om motorn är B?

Är det inspektion I som gäller vid 6000mil?

Vad kostar den på E90? ( svårt att ringa o kolla nu på en söndag?)
Kollade vad insp II kostande på Z3:an när det var dags, förenade bil ca 5500 kr, är det liknande för Insp I?

HD
Om jag inte har helt fel för mig är det ett annat serviceintervallsystem för de nuvarande BMW modellerna som individuellt beräknar vad som behövs bytas och att det numera rör sig om två olika bas-servicar (en liten och en stor som alterneras). Systemet med olje-, inspektion 1, 2 etc har alltså BMW övergett.
Henreich, här har du lite servicepunkter hos Jarls bilservice;

E90/E91/E92/E93 (320 till 335i)

*Oljeservice - 1600sek
*Tändstiftbyte - 1900sek
*Bromsvätska - 500sek
*Mikrofilter - 530sek

Om du gillar motorn ser jag inga hinder för köp -av infon att döma. Rel. bra pris om du ser till motsvarande, eventuellt kan du pruta än mer med tanke på fälgskrapet på höger framfälg (?)... =) Men känner du några som helst tveksamheter över motorvalet, tycker jag du ska skippa den bilen. "D. Jr" måste ju åka ståndaktigt... =)

//A
Martin E
En rak 6:a är den enda sugmotorn jag skulle kunna tänka mig

Visa användare
58
daneish
523 E61
Håller med efter en provtur idag att 2-litern inte är något för mig. Dessutom var exemplaret inte i så gott skick utöver fälgskrap och färgsläpp/skrap på stötfångarna.
En omfattande invärtes rengörning pga rikligt av hundhår krävdes samt en motortvätt hade inte skadat för att få den fin. Detta är ju endast kosmetiska bagateller.

Det som gjorde att jag tyckte att det inte var något att satsa på var att jag upplevde motorn som att den baktände vid gaspådrag vid friläge och vid ökande varvtal kom gnissel/vinande ljud från någon av drivremmarna.
Detta kan väl ev fixas i den kommande servicen men känns allt för osäkert. Dock har jag ju redan bestämmt att detta inte var något för mig, det som var en possitiv upplevelse var sportstolarna, sådana måste det bli!

Hd
Låter klokt, dane. Kan hålla med dig angående sportstolarna - de är nästan ett måste för att får rätt känsla. Bara att söka vidare således! =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sportstolar och xenon skulle jag vilja säga är "måsten", farthållare är väl standard liksom manuell AC?

Mvh
rob_t_j72:
Farthållaren är inte standard.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag nosade lite på en ny 335d coupé med mycket utrustning, tom TV, men ingen farthållare! En bil utan farthållare är iskall i mina ögon.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Går väl dock att eftermontera om bilen i övrigt är som man vill ha den.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du vill ha en originalprodukt så kommer det nog bli en mycket dyr affär! Logiken till farthållaren ligger troligtvis i ECU och måste kodas in vilket inte är något enkelt, inte ens för BMWs serviceverkstäder. För att det ska gå att koda in utrustning ska den antingen finnas som en av BMW definerad retrofit eller också finnas med i originalbeställningen till bilen med det specifika serienumret.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Ang farthållare: I min 320dat -08 saknades både farthållare och knappar i ratten, men jag lät eftermontera detta innan leverans. Har för mig att farthållaren kostade ca 5000:- inkl kodning och multiknapparna i ratten ca 2-3000:- också inkl kodning. Allt orginal förstås ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.