AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.927

E90 facelift vs prefacelift - skillnader

Sida 1 av 3
Njuren
Hej! Har nu jämfört skillnaderna exteriört och visst är Faceliften mycket snyggare med nya huven och lyktorna.

Vad är det mer som är nytt som kanske inte syns? Kvalitetskänslan hur är det med den?

mvh!
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Backspeglarna tog ett utseendemässigt steg bakåt med faceliften, vet någon varför?

Men annars tycker jag det blev ett bra lyft, tycker faceliften blev riktigt lyckad!

Mvh Johan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
I-driven är duktigt uppdaterad med fler snabbknappar, snyggare menyer och hårddisk.
grelle: det är dem nya eu-kraven som gör att speglarna blivit större.. kolla bara på alla nya bilar så ser du samma sak
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Misstänkte att det var något sånt, men när infördes detta? M3ans speglar ser väl fortfarande bra ut?

Mvh Johan
Faceliften går bättre på vägen sväljer ojämnheter på ett mjukare sätt.
Kvalitetskänslan känns något bättre.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Håller med Clubsport, något har gjorts med chassiet. Och det var definitivt till det bättre :) Det är en markant skillnad mellan min dynamic-utrustade -07 och dito -09:a.

/ElakaKatten

If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep.
BM
23
BMW-08
320dt -08
Hej!

Kanske kan det ha att göra med att bilen är alldeles ny!!!
Det är skillnad på nya och begagnade saker, en ny bil känns alltid lite tajtare............
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Håller med BMW-08.

Beautiful Münich Woman
BMW
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
När jag provkörde en 320dM facelift i höstas märkte jag ingen skillnad på den och min (som då hade gått 3000 mil) i chassiet men det var kanske för kort tur för att märka det?
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De två skribenter påstår detta har ju båda ägt pre-facelift bilar, som jag antar också var nya? Så det behöver inte bara vara att den nya bilen är fräschare som är anledningen.

Mvh Johan
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ett "som" ska in på lämplig plats.

Mvh Johan
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Grelle//

Det heter Facelift, inte Chassilift!
Det skulle inte direkt vara billigt för BMW att helt plötsligt rita om karrossen på en modell som är bara 3 år gammal.

Beautiful Münich Woman
BMW
da
101
danielbas
318i Touring -09
En gissning är att RFT-däcken blivit bättre på de nya bilarna, därav bättre köregenskaper.
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Grodan, var har jag påstått att de skulle gjort nåt åt chassit? Det enda jag ser att jag skrivit är "det behöver inte bara vara att den nya bilen är fräschare som är anledningen."

Men att de endast ändrat utseendet stämmer ju inte, de har ju förändrat vissa motorer, tex 330d. Sen så påstår BMW att de ökat spårvidden.

Grodan skriver: "Det skulle inte direkt vara billigt för BMW att helt plötsligt rita om karrossen på en modell som är bara 3 år gammal."

De har ju ritat om karossen, har du inte märkt vecket på huven?

Mvh Johan
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Nåja, ni må tycka och tro vad ni vill. Min 325iT -07 som jag köpte fabriksny var MYCKET stötigare även med 16" än min 325dT -09 som rullar på 17". Däcken har säkert en viss påverkan, åldern likaså. Men inte så mycket. (Och innan någon förståsigpåare börjar tjoa om sportchassie på den ena och standard på den andra - ja, det är sportchassie på båda).

Jag vill minnas att jag läste att e92:ans chassie var uppgraderat i jämförelse med e90/91 när den kom, så det kan mycket väl vara så att man har börjat använda samma komponenter på den faceliftade e90/91. Tycker också att de e92:or jag har kört har haft bekvämare fjädring än e90/91.

Grodan: Ja, det heter "facelift", men det innebär inte att det bara är synliga komponenter som är ändrade. En drivkraft att göra faceliften var att konkurrera med nya A4 och MB C-klass som båda rullar bekvämare än e90/91 - så varför inte uppgradera lite bussningar och fintrimma stötdämpare mm?

Spårvidden bak är ändrad, minns inte måttet exakt men det rör sig om ett par centimeter.

/ElakaKatten

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Grelle//

Jag kanske formulerade mig fel, men jag hoppades att man skulle förstå ändå vad jag menade. För att få en bil stabilare så krävs det mer än att rita dit två sträck på huven.

Det var det jag syftade på med facelift vs chassilift!

Beautiful Münich Woman
BMW
Min 335 går på vinterdäcken från 330 icke runflat. Den går mycket mjukare jämfört med min då nya 325. Även säljarna påtalar skillnaden.
No
19
NoPlease
330e xdrive -23 G21 LCI
Jag hittar ingen länk just nu men jag är säker på att jag läst att faceliftade E9X har bredare spårvidd bak.
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Grodan, alla vet nog det.

Men poängen var ju att de gjort annat också, vilket de flesta här verkar överens om.

Mvh Johan
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Auto Motor & Sport skriver om faceliften här: Länk
"(upp till 24 millimeter) spårviddsökning på bakaxeln".

Sedan hävdar dom att det inte har hänt något annat på chassiesidan, men låter inte så pålästa.

/ElakaKatten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.