|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tackar för inputen svesam; synd att inte MDS kunde ge lika bra information...! Ang att basarna behöver väl avstämda lådor: blir det inte samma problem om jag byter basarna under framstolarna? Jag antar att dom inte har mkt till "låda" från början och det blir väl inte något avstämt när jag passar på att byta till något annat eftersom dom sitter där dom sitter? Ang att byta ut dom så verkar de som gjort det bytt till några basar som heter earthquake alternativt något annat som jag inte minns på rak arm, men jag har för mig att bara dom högtalarna kostade rejält mycket (närmare hela min budget) och eftersom jag inte är händig så måste jag ha råd att få det monterat + slutsteg oxo. Så mer än 5000 får det helt enkelt inte landa på. Men jag kanske ändå gör fel saker för dessa 5000? Hade ingen aning om att många basar var ett problem, trodde bara det var positivt. Ska man då kanske fundera på att koppla ur basarna under stolarna om man stoppar in något nytt i bagageutrymmet? Och är det bättre då att bara stoppa in en stycken 8" där bak jämfört med två? Och sedan lägga pengarna som blir över på att få en låda byggd för den? Eller är 8" för lite om det bara är en och ska man isf försöka få plats med en 10" istället (har för mig att jag mätte lite och att det såg rätt tight ut isf). Eller behöver 10'or generellt såpass mkt större lådor att det ändå inte går att få något byggt i sidofacken månne? Så många funderingar i mitt lilla huvud... :-/ |
|
|
Stoppa i en låda med en 10" eller 12" + ett steg. Då klarar du budgeten och gör ingen åverkan på bilen. Montera steget där du tänkte från början. Signal och styrström tjuvar du från orginalsteget. Jordpunkter finns det gott om i bagaget och plusmatning tar du direkt från batteriet (glöm inte att sätta en säkring på pluskabeln). Använd rejäl dimension på plus- och jordkabel. Gör monteringen själv så spar du lite pengar. Lägg det på baselement och steg istället. Montera baslådan så den är lätt att plocka bort de gånger du behöver hela bageutrymmet till packning. Lycka till! |
|
| Tackar igen! Tycker du att jag ska koppla bort orginalbasarna, eller ska dom vara kvar tillsammans med nya lådan? | |
| Ha dem kvar. | |
|
om man monterar själv, vart tar man högnivå? |
|
|
ingen som vet hur man byter högtalare själv ? dvs. vart man ska riva ner etc på framdörrar.... hatthylla...? |
|
|
Några exempel: Länk Länk Länk Länk Finns massor på "5series.net", dock måste du regga dig för att se bilder men det är gjort på en minut. Håller själv som bäst på att projektera för högtalar-uppgradering.... ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Hej Sitter nu själv med en nygamal 525 E61-07 med HiFi (676) och grämer mig över det dåliga ljudet. Har funderat att köpa det här upgraderingings paktet från tyskland som nämns här men funderar på att bara byta ut högtalare utan att uppgradera förstärkeriet. Är detta lönt eller måste man gå "all the way" för att man skall få någorlunda vettigt ljud i denna bil. Enligt ett par billjuds (stora) byggare så skall det knappt vara värt besvärat att byta högtalare och förstäkare på dessa bilar och man får bara vara nöjd med vad mar har. Kan det vara så illa???? Snälla ni som har uppgraderat ge mig hopp och era erfarenheter så jag kan njuta i min annars mycket fina bil. |
|
|
Jag har iaf släppt iden med att byta ut existerande element i bilen. Bror min har e90 med exakt samma högtalar och ljudpaket som jag har i min e60. Han har uppgraderat med en 12" aktiv bas och stulit högnivå från bakre högtalare ii hyllan. Låter bra nu. Jag ska iaf göra samma operation men kanske dubbla 12"or |
|
| Så nu om man skall gå vägen med separat baslåda. Några tips på lådor som någon installerat i en e61 | |
|
jag har lärt mig att det är lättare att få bra basljud i en kombi än sedan så du har alla pluspoäng gentemot mig för att lyckas . har e60 själv. |
|
|
Köp Audio Sytem Xion 200 BMW. så behöver ni ingen baslåda! En baslåda som passar bra är annars Rockford Fosgate Stage3 10" Shallow 2 998 kr Går att klämma fast under rullen till insynsskyddet på E61. |
|
|
Till Biggelina Räcker det att montera "Audio System Xion 200 BMW" rätt av eller måste man kompletera med nya slutsteg etc. för att det skall låta något vettigt. Har även funderat i banorna byta ut skräpet som sitter där men enligt "expertisen" (BRC i malmö) så kommer inte detta att bli mycket bättre än med orginal högtalarna redan som sitter där idag. Så alternativet är att motera en separat sub vilket bär mig emot (vill ha lastutrummet till annat) men nöden har ingen lag som man säger. Snälla råd mig biggelina vad skall jag göra??? |
|
|
Audio Sytem Xion 200 BMW kan säkert låta bra i diskant och mellan register utan extra förstärkare. För att få den rätta kontrollen på basen krävs en strömstark förstärkare. Har dock inte provat själv. Köp Audio Sytem Xion 200 BMW, testa, Nöjd bra. Inte nöjd köp förstärkare. Om du ändå inte skulle va nöjd köp en Sub. |
|
|
Nisse1001: Du behöver ett rejälare steg än orginal för att få ut det bästa av Xion-basarna. De är ganska trögdrivna men matar på duktigt med rätt steg. Du kommer sannolikt att bli missnöjd med ljudet om du bara stoppar dit basarna och befintligt steg. Gör det rätt på en gång! Stoppa i lite extra dämpmaterial i "lådorna" när du ändå håller på så slipper du lite av det skrammel som blir i plasten när du börjar spela på lite. På riktigt hög volym skramlar det ändå men det får man leva med... Diskanten låter dock alldeles utmärkt utan extra förstärkning, mellanregisteret blir dock lite okontrollerat. Den setup jag har fungerar tillfredsställande. Den allra lägsta basen saknas givetvis men det är trots allt bara två 8" som spelar. Mer bas = stor låda i bagaget = arg fru = inte värt det... Lycka till med bygget! |
|
|
Har nu gjort min uppgradering och är så långt mycket nöjd. För den som är intresserad finns mer under min bilblogg: Länk ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Tinne: Vad gick kalaset på? |
|
| Tinne: jag undrar detsamma :) | |
|
Precis under 2000:- vilket ju var prisvärt. Men det var inklusive 20% rabatt för att det var klubbkväll. Redan den vanliga BMWCS-rabatten ger ju dock 10%! Diskant: 65136978628 450:- Mellanregister Hifi: 65139143153 395:- Det är lite av en djungel då det finns flera varianter, men jag hade god hjälp av denna sida: Länk Själv tyckte jag som sagt att det var väl värt både kostnad och arbete för att få ett bättre ljud, utan att behöva basar under stolarna eller mecka med slutsteg som skall ha kraft och signal..... Men nästa E60 får ha Logic7 från början ;) ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Tack för infot Tinne! Får se om jag vågar ge mig på det hela med att montera ned dörrsidorna. Sedan har ju jag en e61 men det kanske inte är något problem att byta högtalarna i taket?! mvh LLoydan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.