|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Richard B |
Har läst lite trådar om högtalarna i E60/61 och det talas om att det sitter högtalare under sätena och att det gäller alla stereo alt. Var ute o kollade i min 525-04.... hittar inte dem, någon som kan förklara eller har länk eller bild på det? mvh Ric |
| Titta under stolen så ser du ett svart perforerat plastlock. Under det sitter de små rackarna... :-) | |
|
jag har std ljud anl i min e60 och ljudet är så jävla kasst att jag hellre lyssnar på vindbrus....... nå hur många högtalare har jag och vart sitter de? flera trådar hävdar att mina sitter i dörren, under sätet och bakre hattthylla, jag har hittat: bakre hatthylla, framdörrar samt vid sidospeglarna? hjälp mig? |
|
|
Jag har de plast locket på min E61 men uppfattar inte att där kommer ljud därifrån gör jag fel eller Ha de T |
|
|
jag känner precis som dig thom525. men höjjer jag så vibrerar det i sätena givetvis men ljud kommer vettefan nog inte därifrån eller har jag fel? |
|
|
Recidence Jag håller med dig till 100% Jag har samma skräp i min bil. För mig är det helt obegripligt att BMW ens köper in skräpet och sätter det i vad man kallar för "premiumbil". Måste vara ekonomerna som satt budgeten för inte kan de ha provlyssnat före inköpet. Även vindbrus kan vara både vacket och avkopplande.....som balsam för själen efter att ha försökt att lyssan på musik typ Rammstein i standardstereon. En skräckupplevelse utan motsvarighet i bilhistorien. Makalös mycket distortion (av fel slag) extremt dålig separation i hela frekvensbandet, lika extremt dålig upplösning i högfrekvensen vilket medför att man inte kan avhöra olika instrument från varandra. Synd att stereon är integrerad i panelen vilket "försvårar" stöld. Ingen skulle vara gladare än jag om en tjuv fick för sig att sno skiten. Nej musik lyssnar jag på i vår "andrabil" en Skoda Ocatvia Tsi. Stereosystem Bolero med SoundSystem från danska (premiummärket) Dynaudio + dockning för Ipod. Låter bättre är BMW hifi-system till och med. |
|
|
hej bengtpeter. nu har jag dessvärre bara en bil... =( och ekonomin tillåter inte en till efter inköpet av denna. däremot vill jag byta högtalare? vilken storlek sitter vart? hur kommer jag åt dessa? dvs dörrar, under sätet och hatthyllan? är det smart med platt bas under pass sätet? jag har komfort el stolar... |
|
|
Du har ju redan basar under båda stolarna. Byt ut dem till "riktiga" basar och ett bättre steg är orginalet så är du en bra bit på väg. |
|
|
svesam, vad är det för strlk på dem under stolen? vart sitter org slutsteget ? |
|
|
Det sitter 6,5" eller 8" beroende på vilken stereo-option man har. Monteringshålet är dock detsamma för 6.5:orna sitter monterade i en distanskorg i 8" hålet. Steget sitter monterat bakom den vänstra sidolucka i bagaget. |
|
|
Jag har haft samma problem med uselt standard ljud. Med det går att fixa.Jag köpte Audio Sytem Xion 200 BMW. Skräddarsytt kit för e6x. hos BigDog-audio (www.bigdogaudio.de) . Till detta ett DLS slutsteg CA 51. 5 kanaler En extra kanal om jag senare vill offra plats för en subb. Problem med högnivå ingången i förstärkaren men med MDSs hög/låg omvandlare är det nästan borta. Högtalar paketet kan jag varmt rekommendera. Kanske finns det bättre förstärkare. Pris Höhtalare 4000:- Förstärkare 3500:- Montering 3000:- |
|
|
nej fan jag ska priva. har en orginal highperf. 6,5a liggande från min gamla volvo ( o den högtalarn var BRA) jag SKA uppgradera iaf. däremot vet jag inte vad jag ska börja. 1) jag skaffar 2 par 4" för hatthyllan och framdörrarna. 2) jag skaffar 2st 8" för att ersätta 6,5orna under sätet. 3) måste jag byta slutsteget som sitter i bakluckan ´? 4) om jag måste byta steget, är det svårt med kopplingarna? hur vet jag vilken kabel som ska vart ?. hmm... -------------------------------------------------------------------------------- |
|
|
Har varit ute och tittat under sätena måste man plocka ut stolarna för att komma åt ? Ha de T |
|
| nja, enligt denna Länk så måste man lossa lite på stolen. | |
|
Thom, har du kommit nånvart ? |
|
|
Nej inte för tillfället har inte en så stor torxnyckel hemma så det får vänta till man kommer förbi någon stans man kan köpa en Ha de T |
|
| Har en fråga angående högtalarna i E6x. Har en E61:a å ska byta högtalare men vad är det för filter som sitter i? eller sitter dom på högtalarna som i vissa andra märken? | |
|
thom, ta bilder när du opererar... :) |
|
|
Har själv tänkt göra en uppgradering av mitt system och har därför snart plöjt igenom alla trådar som finns om E60 och HiFi, det är dock några detaljer jag inte blivit riktigt klok på och som kanske någon av er som har bytt högtalarna kan svara på. Bland annat gäller det högtalarnas infästningspunkter(både i dörr och hatthylla), original har ju tre punkter medan de flesta eftermarknads(bland annat DLS R4 och PS4 som många rekomenderar) har som normalt fyra. Hur har ni gjort för att få högtalarna att sitta ordentligt? Jag undrar även över diskantens infästning vid backspegeln. Är det något problem att få en eftermarknasdiskant att sitta, eller är det värt pengarna att köpa original diskanter(troligen sämre och dyrare) bara för passformen? Tack på förhand! ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Ska själv antagligen göra något åt ljudsystemet nu i veckan eller veckan efter. Eftersom jag har "hifi"-paketet är det den otydliga och trycklösa basen som stör mig mest. Tänkte därför stoppa in ett nytt kraftfullare steg där bak, samt två stycken 8" basar. Har en E61 och funderar på att placera steget i det platta facket under lastutymmet (mellan riktiga lastutrymmet och reservhjulsbaljan), och hoppas på att basarna kan ge bra ljud om dom sätts i sidofacken (de öppningsbara facken som bla första hjälpen kitet ligger bakom). Om inte så får det väl till att byggas några riktiga lådor åt dom i sidofacken, men förhoppningsvis går det att få hyggligt utan. Tänkte förövrigt sikta på ett 4-kanalssteg och koppla in basarna under sätena till dom andra två kanalerna. Misstänker att högtalarna under stolarna presterar sämre än dom förtjänar pga underdimensionerat orginalsteg. Har kollat med MDS i Arninge som vill ha 5000 för jobbet, varav ca 1700 är monteringskostnad inkl kablage. |
|
|
Hej, Jag har mitt steg på den plats du beskriver. Funkar perfekt. Hoppa över att ladda på mer effekt till orginalbasarna, de pallar inte mer än de får från orginalsteget. Byt ut dem till "riktiga" basar och hoppa över installationen i bagaget. Spar det till senare om du tycker att du saknar bas med "riktiga" basar under stolarna. Problemet du kommer att få med den installation du planerar är att få 4 basar på 4 olika ställen i bilen att lira bra tillsammans. Stor risk att någon eller några släcker ut varandra. För att få till det perfekt behövs det någon sorts signalprocessering och det ser det inte ut som du tagit höjd för i budgeten. Avslutningsvis: Jag kanske missförstod men det låter som du tänker göra hål i sidoluckorna och sätta basarna i dem. Om du tänkt göra det så tänk om.... Basar behöver väl avstämda lådor för att prestera väl. Att montera dem i bilens inredningsdetaljer kommer inte att bli bra... Även om du väljer s.k "open-air" basar så håller inte materialet i bilens inredning för någon sådan installation. Det kommer bara att bli skrammel... Lycka till med bygget! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.