|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hola. Har vibrationer i min E46. Var nere och hissade upp den och körde med ett spett och då upptäckte jag att länkarmarna rörde sig 2 - 3 mm upp och ned vid den "bakre" bussningen. Ursäkta en dum fråpga men det skall väl vara helt stumt där? Nu verkade det som om det saknades ett par tre mm med gummi, kolla bilden: Länk Jag bände vidare men kunde inte hitta något annat som "spelade". Iofs så rörde sig det lite lite när jag bände vid leden vid hjulet men det kändes stumt ändå. Så! Fråga: - Går det att byta bussningen utan att lossa vid leden vid hjulet utan enbart vid bussning och själva spindelelden. Jag är rädd för att man sabbar packningen när man håller på med avdragaren å då måste jag ju byta även själva länkarmen. Om det nu saknas gummi - hur kan det ha hänt? Själva länkarmen verkar vara den "nya" med "hål". Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Det ska inte vara helt stumt men jag vet inte hur mycket det får röra sig. Det går alldeles utmärkt att byt bussningarna på plats. Bara att ta bort bukplåten och lossa hållarna till bussningarna. Bussningen brukar kunna sitta rätt bra på länkarmen men har du lyft och kan stå rak under bilen så är det inga problem att få bort den. Smörj in den nya bussningen så trycker du den på plats med handen. Bägge sidorna byts på under en timme om du har lyft. |
|
|
Hej Hur pass hårt brukar dessa bussningar sitta? behövs någon slags avdragare eller räcker det med handkraft? Tänkte åka till en gds hall och byta dessa. |
|
|
De kan sitta rejält då gummit liksom torkat fast i metallen. Har du en avdragare så lossnar den på direkt, annars får du peta in en skruvmejsel och bända så att det släpper. Hör gärna av er och berätta hur det gick. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tag med en avdragare - den behövs. Likaså fett för att få på den nya. skall du ta av länkarmen så använd rostlösare i mängder innan du börjar röra muttrarna annars kan du råka ut för det som hände mig. En av bultarna till spindelleden fastnade och när jag tog en slägga och knackade till så lossnade själva stången i sin infärstning med resultat att hela pinbulten med mutter snurrade runt = fram med bågfilsblad i 1:30 hr innan jag kom igenom. Den sidan tog 2 timmar istället för 15 min som den andra tog. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Har ni något bra tips på avdragare? Går det men en sån här? Länk |
|
Kanske du får sätta en liten borr i sidna på armen, då den är lite spestig, så den spets som finns på avdragarn greppar men vi talar om typ en 2-3 mm borr och 1 mm djup eller så. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Hej Nu har jag bytt bussning (delvis iallafall) Var på OK/Q8 gds hall och mekade. Passade på att byta olja samt pendelstag på båda sidor. Jag grubblade över om jag verkligen skulle försöka mig på att byta dessa själv under ett par minuter men sen satte jag igång. Lossade bukplåten och skruvade bort ena bussningen. Den var väldigt utnött och man kunde dra av huset till bussningen förhand. Använde sedan avdragaren som jag hade köpt på biltema (nästan likadan som den jag länkar till över), själva den delen gick ganska smidigt. MEN! pressa på den nya bussningen var ett rent HEL...TE!!. Tror inte äns Magnus Samuelsson skulle kunna pressa dit dessa :=). Började svettas rejält när jag började inse att jag kanske inte kan köra iväg med bilen från gds hallen. I panik sprang jag in på macken och letade efter eventuella verktyg som kunde hjälpa till. Slutade med att jag köpte ett spännband som jag kunde linda runt länkarmen som satte press på bussningen och lite hammarslag senare satt den inpressad PUSST! Summa sumarung: Lyckades bara byta på ena sidan och jag misstänker att jag inte lyckades pressa in den nya bussningen lika långt, Den gamla bussningen satt nog 2-3 mm längre in på själva länkarmen. Tror ni att det är någon fara att köra med bilen nu när jag inte lyckades pressa in den de sista millimeterna? Ursäkta om det blev lång berättelse :=) |
|
Hello. Försökte också pressa in bussning "på plats" men med stora problem. Däremot när hela armen var avtagen var det inga som helst problem. Tror att det beror på att allt flexar lite när det sitter på bilen. ha det. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Du måste smörja in länkarm och bussning, jag använde bromscylinderfett, då behövde bara handkraft. |
|
Jag smorde in så det gled rejält men hade ändå hugh problemas när länkarmen satt på sin plats. Däremot när jag hade länkarmen lös så var det inga problem. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Jag smorde också in länkarmen + bussningen. Kanske gjorde fel val :=(, smorde in med vanlig motorolja. | |
|
Är det ingen som kan använda monteringspasta eller snikvarianten och den självklara vinnaren diskmedel? If it works, don't fix it. |
|
| Vad köpte du för bussningar? | |
Länkarmsbussning 0) :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Jag köpte min länkarmsbussningar på Mekonomen Art nr: 08-80110 Mvh, Staffan |
|
| Jag köpte exakt lika och det var inga som helst problem att montera. Men det kanske är lite olika toleranser? | |
|
Backard: Du kanske äter mer spenat än mig :=) Misstänker att dessa länkarmar inte är gjutna med så hög precision. Är det samma länkarmar på 330 respektive 320? kan ju vara så att 320 grejjerna inte är lika grova? |
|
|
Funderar på att byta mina bussningar pga lite vibrationer fram. Undrar vad ni fick betala på Mekonomen och hur känns bilarna nu efter bytet? Mvh Jens |
|
Min blev som ny :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Jag fick pröjsa runt 800:- (för båda sidor) Har bara hunnit byta på ena sidan än men det blev ett stort lyft efter bytet. Innan kände jag att det högg till i ratten när jag bomsade och detta fenomen är nu borta + så känns framvagnen mycket mer tight. Har också fått bort missljud vid gupp men det tror jag att det är de nya pendelstagen som fixar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.