|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| M3 E46 har varit min drömbil sedan den kom ut och detta med ljudanläggningen gjorde mig rejält besviken... Stereon är en viktig del av min bilupplevelse iaf. | |
|
Tycker H/K-systemet låter ganska bra om man spelar ganska lågt/medel men det är ju ingen bas som kan jämföras med en separat baslåda, tror det sitter 2 st 6" * 9" i lådan och är det så borde det ju gå att byta dessa ganska lätt. Jag stör mig lite på att den höjer och sänker ljudet om man har den inställningen aktiverad men det väljer man ju. Det är nästan bättre ljud i min bruksbil, en Passat -02:a. Organ: Kan det vara så att något element är sönderspelat i din bil? /Micke Länk |
|
| Micke169: Jag har haft volvo bilar med separat originalslutsteg och vanliga originalelement med 5x7" i hatthyllan och 5.25" i dörrar som låter väldigt mycket bättre än detta. Nej jag har svårt att tro det är något element som är sönderspelat, alla elementen låter och det sprakar inte något vid högre volymer heller. Det måste vara en flopp för en bil för 700 000kr+ i modern tid. Jag är riktigt besviken att man ska behöva utöka ljudet själv i en såpass välomtalad och dyr bil. Lika i min gamla M3 e36 hade jag "stora" ljudet och det lät som en klockradio :( Besvikelse där med! BMW verkar inte få till det med stereoanläggningar någonvart verkar det :( | |
|
Organ: Jag hade en M3 e36 -96 med H/K-ljud och det är rejält mycket sämre än H/K-systemet i min M3 e46, nu vet ju inte jag om någon tidigare ägare bytt något eller några element i min men jag har bra ljud. Däremot har jag suttit i M3 e46 utan H/K-ljud och där suger ljudet riktigt ordentligt. /Micke Länk |
|
|
I min förra E46 Coupe hade jag Hifi-ljud utan sub i hatthyllan. Subben i H/K systemet gör stor skillnad i ljudet jämfört med utan subben. Tror att antalet högtalare är samma annars förutom subben då. Hur mycket extra kostade egentligen H/K ljudet till M3 E46? // Daniel |
|
| Micke169: Okej... ja det är besynnerligt. Sen beror det väl på vad man spelar för musik. Men mer baskrävande musik då låter det urkasst iaf mot för en dynaudio anläggning jag hade som standard i min Volvo C70 coupé som spelade otroligt bra. Är väl just basen som är största missen i H/K anläggningen. Kanske inte satsar på just sådant ljud heller? Utan mer rent ljud kanske.... | |
| Min uppfattning är att H/K anläggningen är värdelös.. Visst låter den bättre än orginal men det säger å andra sidan inte speciellt mycket... Tycker att man borde nöjt sig med att kalla det "utökat ljud" eller nåt i den stilen. För namnet "Harman Kardon" gör ju att man får stora förhoppningar om ljudet och speciellt med tanke på priset... Så inget annat än en flopp enligt mig. Att jämföra mot VOLVO`s stora stereo paket blir bara löjligt. Dom är inte ens nära varandra. Hoppas BMW får bukt med ljudanläggningarna. Jag har ingen erfarenhet av de nyare modellernas top-versioner så det kanske har blivit bättre kan man hoppas. Men av det jag hört i E46:an så är man mil ifrån det ljud som tex VOLVO har i sina bilar.. | |
|
Organ, 6st inlägg där du påpekar att ljudet är skit.. blev lite enformigt att läsa :P Om det verkligen låter så illa, så kanske nåt är trasigt i din ljudanläggning. Men det är väl bara byta ut några högtalare, lätt som en plätt problem solved! /Jonas |
|
|
Helt klart är i vilket fall som helst att H/K-ljudet i E46 är att föredra,i en E46 utan det är ljudet total-kass, som att jämföra natt och dag och för de flesta som köpt en M3:a kanske ljudet inte kommer i första eller andra hand, det bästa man kan göra förutom att bygga om hela bilen är att köpa en med H/K-ljud då får man åtminstone det bästa som fanns då i "original". /Micke Länk |
|
|
casy: köper man en bil i denna klass så förväntar man sig inte att man ska behöva sprätta upp dörrklädseln för att sätta i högtalare som låter bra! Speciellt inte när det står H/K. Jag jobbar inom bilbranschen och skulle inte sitta här och spy galla om det vore så att något element var trasigt. För att sätta punkt för diskussionen om ljud så säger jag då detta: Värt att tänka på vid köp av E46 M3 ljudet är kasst H/K eller ej. Körglädjen innefattar även musik för min del så det drar ner mitt betyg för bilen iaf. |
|
|
H/K-anläggningen i e46 är rent pinsam. Kan inte komma på nånting med den som skulle vara bra, allra minst hur den låter. Volvos Surroundanläggning är otroligt mycket bättre, låter riktigt bra för att vara original, men med element från Dynaudio och slutsteg från Alpine så ska det inte låta annat än bra. |
|
|
Organ: En bil för ca: 200TK årgång 200X E46 du förväntar dig ett superljud? Om du är så himla icke nöjd byt ut den sätt in en par andra element eller en lös subbas, vad är problemet? Finns flera bra tips bara att googla så finner du smarta tips om hur man ändrar ljudet i M3E46. Vad som är bra ljud är högst personligt men att säga att H/K låter dåligt anser jag är helt felaktigt. Om man är ute efter dunka dunka musik så lämpar sig inte H/K men för en finsmakare som säkert flera andra fyller den klart sin funktion med en extra stjärna. Under den tiden jag ägda min M3E46 med H/k var jag mera än nöjd men som sagt är du inte nöjd köp något annat. Hur svårt är det? |
|
|
Jag tycker inte stereon låter illa, den funkar, självklart finns det bättre. Men jag köpte knappast bilen för stereon heller.. Tycker man audiofili är viktigast i världen får man väl köpa en volvo eller bygga eget billjud ;) |
|
|
Är inne på samma linje som oFFkeFF. Tycker ljudet i stereon är bra. Däremot så kan högtalarna skallra vid vissa frekvenser. Detta ska dock vara enkelt att fixa. Har dålig koll på BMW och H/K, men finns det inte olika options av ljudsystemet? , eller skillnader på årsmod.? Det kanske är en bra ide om vi snackar samma system...:) |
|
|
Jo det finns olika ljudoptions, men vad jag vet så finns det ett H/K system och det är de bästa som fanns till E46. Rätta mig om jag har fel någon.. Det är inget fel på H/K ljudet. Är man ute efter ljud så finns de fina högtalare att lägga pengarna på istället för i en bil där motorn är det bästa ljudet... // Daniel |
|
|
Jag håller med om det Dennis säger, men jag vill också påpeka att det är stor skillnad på ljudet i en M3 med standardljud och en M3 med H/K system, mer ös i basen framförallt! Min profil på AutoLife: Länk |
|
pg_ice |
köper man en M3 E46a för stereoljudet? menar ni på allvar att motorljudet låter så jävla illa så ni måste ha en bra stereo som överröstar den? ni måste vara ute och cykla hela bunten. en M3a köper man för motorsången! kolla på andra bilar grabbar |
|
En komplett gatbil var jag ute efter och den innehåller bra stereoanläggning i min värld. Tycker man H/K ljudet låter bra har man inte höga krav och är nog inte intresserad av musik i bilen heller. Eran syn som dom flesta har är att M3 ska inte vara komfort utan rent ut sagt en banbil utan lyx, vilket jag inte tycker. starre: Du kan lägga betydligt mindre pengar än 200k för att få bättre stereo än detta. Räcker med polarens för 50 000kr som original låter mkt bättre. Problemet jag har är att det är överreklamerat att sätta fina namnbrickor på högtalarna "Harman Kardon" Det får en att få vissa förhoppningar. |
|
|
Vad är "bra" i dina öron? Och vad spelar du för musik i din bil? Vad gäller förhoppningar om att Harman Kardon skulle vara särskilt bra, har de aldrig vart extremt bra.. De har gjort helt ok stereoprylar för hemmabruk, men något extrema värstinggrejer har det aldrig vart frågan om. Visst är det inte värsta trycket i stereon, men det går att lyssna "bra" på det mesta i musikväg i bmw-stereon. |
|
|
Det beror som sades tidigare på vilken sorts musik man spelar. Klassisk musik, jazz o blues funkar bra i HK systemet samt även i Nokias delux? system i e39an, tycker jag. Kan dock hålla med om att basåtergivningen inte är exakt samt ganska matt i båda systemen. H/Ks hemma grejer är ju för övrigt inget speciellt förutom att de är hyffsat strömstarka. Sen är det väll allmänt känt att BMW över lag inte har speciellt välljudande stereoanläggningar i sina bilar. mvh Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.