AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.985

Vad ska man tänka på vid köp av Bmw M3 e46?

Sida 1 av 3
Hej

Tänkte jag skulle försöka få tag i en Bmw M3 e 46 men vad behöver man tänka på vid köp av en sån? Hörde tex att de var problem med bakaxeln årsmodell 02, rostskyddsgarantin utökades till 12 år istället för 6 år på 04:orna, hörde att inspection 1 och 2 service var rätt dyra .........

Vad har du för budget?
hade tänkt mig ett pris på max 250000kr, gärna en 04 modell

Den billigaste m3 -04 som ligger på blocket begär dom 299´ för. Sedan finns det ett par cabbar som är billigare. Men om du vill ha en -04 för 250´så tror jag inte du kan ha några krav utan nypa första bästa möjliga.
Själv skulle jag tittat på en äldre i sådana fall som verkar vara i bra skick och har den utrustningen som jag vill ha.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Jag hittade en 04'a (import, 3 ägare totalt inkl ägarna i Tyskland) som var ute i höstas för 299. 9000mil och all utrustning (då menar jag all standardutrustnig som man kunde välja till). Den kunde jag efter lite prut få för 250. Jag var nära att slå till men den var grå med svart inredning vilket jag tyckte var lite för tråkigt. Jag bestämde mig sen för att jag bara ville ha en svart med orange/brun-inredning och de växer inte på träd. Slutade med att jag fick importera en 04a från Tyskland och det slutade på 310.000kr. 7000 mil och all utrustning den med, förutom solgardin till bakrutan. (2 ägare i Tyskland och nu jag i Sverige).

Så priset kan variera väldigt mycket. Jag tror absolut att du kan hita en 04a för 250 om du inte kräver att den ska ha all utrustning . Ska den ha det så måste du ha lite tur också.

Jag skulle akta mig för 01 och 02. Köp en med facelift så så du en massa små förbättringar på köpet! 03 eller nyare alltså.

Sen rekommenderar jag starkt SMG. Mycket roligare och så slipper man en sladdrig växelspak som börjar bli hackig i spåren efter några år. SMG är fantastiskt! (jag har haft m3or både en manuell m3 och två st med SMG).

Min erfarenhet är dessutom att köpa en bil med få ägare. Den m3an jag har nu ser ny ut! fast den gått 7000 mil. Lädret är i toppskick och det finns inga skavanker alls på bilen. Innan den här bilen hade jag en porsche cayenne med många ägare. Den var så misskött så den gick sönder i princip varje vecka. Den var inte heller alltid servad på porsche. Är bilen inte servad på märkesverkstad så tyder det på att förra ägaren var småsnål vilket också talar för att det slarvats med reparationer oh underhåll.

En bil med få ägare har värdats bättre i allmänhet. Vet man att man ska behålla bilen länge så sköter man om den bättre. Ska man sälja den efter 3 år är det inte lika noga och då tycker många att man lika gärna kan köra den på vintern. Vilket jag inte tycker man ska göra med en så fin bil.

Alltså. Hitta en 03 eller nyare som har full dokumentation (från bmw) och ser välskött ut. Lädret ger ofta svar på hur bilen skötts. (jag behandlar mitt ofta vilket verkligen ger resultat). Att bilen är import ser jag inte alls som ett hinder. Mina 2 finaste m3or har varit imporetade därifrån. Se till att den är servad på BMW bara. SMG är en smaksak men jag rekommenderar det starkt! Harman kardon-ljudet är även ett trevligt tillval.

Här har du ett praktexemplar som stämer inte på allt jag sagt. jag hade köpt den utan tvekan. (om jag hade tyckt silver var en ok färg).

Länk

Du lär inte kunna pruta dock. Den var ute i höstas för 320 fast pris men han blev uppenbarligen inte av med den. 300 för den där tycker jag är ett bra pris. 3000 mil = som ny. Sen är den nyservad vilket innebär att du sparat in 10.000kr bara där. Bara 2 ägare och servad på bmw. Ser otrolgit fin ut också. Är man småsnål och köpte en bil som är 50.000kr billigare så slutar det ofta med att den blir dyrare. Sämre skick, saker går sönder och så har du gått misste om en massa fin utrustning.

Innan jag köpte min kollade jag upp vad det skulle kosta att eftermontera taklucka -35 000kr (de var dock inte säkre på om det blev så bra). Harman kardon - ca 30 000kr. En ny förarstol går på 33 000kr + montering. Jag som är pedant vill att allt ska se bra ut. EN ful förarstol ger ett dåligt intryck.

Blev långt det här! Mitt tips är iaf att inte vara småsnål.. det blir bara dyrare i slutändan.
Jo helst en 04:a, har varit ute lite på mobile.de inte världens bästa sida har jag hört men de finns faktiskt en del bilar som ser riktigt bra ut men hur dom är i verkligheten är ju en helt annan sak, brukar köpa mina bilar på autoclassica i Ystad, där kan man typ beställa precis som man vill ha, kravlistan på m3:an är svart karosseri och manuell växellåda, bensinmotor, svart helskinn invändigt, multiratt, färddator, stolsvärme, elstolar, självklart m3 originalfälg, gärna navi,cd... de är väl typ de, hörde att smg lådan kan va lite krånglig emellanåt och en sån låda drar väl upp priset antar jag. Ska söka vidare och se om de dyker upp nåt:)

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Har aldrig någonsin hört att SMG II krånglar. Det verkar vara en otroligt hållbar växellåda. Det enda som jag hört har krånglat var "autolaunch". Tror det togs bort sen.. har aldrig ens provat. (Det innebar att motorn varvade upp till ett givet varvtal trots att man höll full gas sen släppte man och skulle på så vis få en optimal start).

Mobile är en mycket bra sida. Otroligt stort utbud (därmed finns det självklart en del skräp också, som på blocket).

Dina krav är i princip standarsutförande utan någon extrautrustning alls så du lär hitta en bil i så fall. Lycka till
Ja en m3 med bensinmotor lär i alla fall inte bli svårt att finna ;-)
Förutom skinn så är det en helt orginal m3 du söker och det lär underlätta avsevärt. Smg har jag i min och jag älskar den, men det är som med allt en smaksak. Hållbar verkar den vara då jag har ca500hk och kör mycket bana utan bekymmer. Dock är inte automatläget att jämföra med en riktig automat men den manuella växlingen är finfin.
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Måste sige at jeg enstemmer helt med MagnusSa.

MagnusSa, var din inte till saul okså. Svart, 19" och med lys brun interiør? Om det var den, så var den virkelig fin.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Ja det var min. Men nu vill jag behålla den :-) var lite sugen på en båt och lite annat men det får vänta!
Visa användare
147
Organ
530i -06
MagnusSa: Harman kardon-ljudet är även ett trevligt tillval? Personligen tycker jag det låter skit! Har den anläggningen i min M3:a E46 och det är rent ut sagt skrattretande dåligt ljud. Sen vet ju inte jag om jag har nåt fel på anläggningen för tex basen är ju i det närmaste obefintlig? Jag har subwoofer i hatthyllan osv. Hade en Volvo C70 coupé förut med dolby surround anläggning i och det lät rejält bättre än denna. Tyvärr tyvärr är ljudet till besvikelse i BMW:n.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
En sak som kan värt at tänka på är att 50% av m3 ägarna inte bryr sig ett dugg om listpriser och vad deras bilar står i för värde..
Det är inte ovanligt att folk begär 300 tusen och mer för 03or, men å andra sidan så har jag nog inte sett någon av dom fått sina bilar sålda heller..
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Jag har även haft en volvo v70n med surroundsystemet och visst var det bra ljud, men inte lika bra som i m3an. Jag tor ditt system är sönderspelat i så fall. Jag har otroligt bra ljud. I porschen hade jag bose-systemet med 13 högtalare och det var vasare än m3ans. Men harman-k ljudet är riktigt bra!
Visa användare
147
Organ
530i -06
MagnusSa: Okej ja men så har jag också funderat, kan inte vara möjligt att det ska låta på det sättet som i min. Har inte direkt hittat någon loudness knapp eller så heller. Får kika över det där nu innan våren är här på allvar.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Om någon är sugen på ett tak med taklucka kan jag tänka mig att byta mitt mot ett innertak och lite pengar ;)
Harman Kardon systemet i E46 är ett skämt ljudmässigt i jämförelse med volvos premium sound(dynaudio) Om du tror att du kommer få ut snarlikt ljud ur din h.k anläggning så tänk om.

Länk
Visa användare
147
Organ
530i -06
Har haft dom flesta Volvo R modeller med största stereon samt C70 med dynaudio premium sound i och jag blev ruskigt besviken över Harman Kardon anläggningen i min M3.... Svårt att tro något ska vara slutspelat med då det inte sprakar någonstans och alla högtalare låter! Men ska se över saken ändå. Basen är pinsamt dålig om det ska kallas subwoofer så skäms jag för BMW:s räkning. Kan det skilja på en tidig och en sen M3:a E46? Min är ju en gammal 01:a....
Du har ju en liten högtalarknapp nere vid kliman, tryck på den och se om det hjälper lite?

Annars prova att ställa in högtalarna.

I min bil är varenda högtalare utbytt i org.hålen till riktigt grejor så jag vet inte hur original låter men i min är det bra tryck :) Har dock kvar org.subben.
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Jag har också H/K systemet i min och jag tycker det låter riktigt jäv*a kass. Har lyssnat på H/K i flera olika M3:or och det låter lika jäv*a illa i allihopa:(

Vänligen
Fabio
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Bra tryck i mitt H/K med orginalspeakers. Kan de va så lätt att Bass är inställd för "lågt"?

// Daniel
Visa användare
147
Organ
530i -06
Har provat högtalarknappen, alla ljudinställningar såsom diskant/bas osv. Det låter fortfarande bedrövligt! Dock ej sprakande eller så utan matt, livlöst och utan kraft. Det är verkligen att skämma ut H/K med att sätta sitt namn på denna stereoanläggning. Det verkar som många andra tycker detsamma här..... Subwoofern gör ingen nytta alls tycker jag. Ska man behöva byta högtalare i en bil av denna klass? Dåligt anser jag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.