|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Upplever också att 118d har en fartspärr, hyrde en 2010 i tyskland och oavsätt raksträcka eller världens nerförsbacke gick inte bilen över 210 enligt GPS'n (220 mätarfart). Ruggigt snål är den dock, snittet stannade på 0,77 med 176km/h i snittfart :) Tyvärr inger en vit 1-serie med halogen-strålkastare ingen respekt på autobahn så det blev en och annan tvärbromsning/acceleration... |
|
| Det ni kan testa med 118d:n är att lägga in femman, det ska räcka till 230km/t med varvtalstoppet. Oftast ligger spärren bara på högsta växeln... om en sån finns. | |
|
Är inte alla tyska bilar utom Porsche sedan ett antal år spärrade vid 250 km/h? Det har i alla fall de BMW:ar jag kört/ägt varit, om jag då syftar på de modeller som kunnat gå över 250. Alexander |
|
|
Lyssna efter plinget vid 0:38 Länk Spekulerar lite i om detta kan vara en begränsning för att spara däcken? Hastighetsindex H betyder 210 km/h, får kolla närmare vad det står på mina däck. Detta förklarar 116d och 118d (har ingen koll på bensinarna), men detta borde i så fall betyda att 120d och 123d har V (240 km/h) på sina däck. Spekulering som sagt. 200 km/h är iof inte långsamt, men med runt 3200 rpm på varvräknaren är det inte illa. :) |
|
|
I både E46 och E39 samt även i min Golf så finns möjlighet att sätta en limit vilket gör att det plingar när man passerar den hastigheten. Detta är tänkt att användas vintertid då man ofta kör med däck med lägre hastighetsgräns. Om 116d och 118d levereras med H-däck som standard så tror jag inte dom får ha en toppfart som överstiger däckens klassning. ___ //Ulf |
|
| Jag tycker det ser ut som plinget vid 0:40 beror på en varning om att det är något fel på den aktiva styrningen. | |
| Svårt att se men jag tycker att det står "limit". Verkar dock bara komma upp i bilar med nav/iDrive. | |
|
Är 99% säker på att det står limit när man lagt in egen "fartspärr" och den uppnås! Kan testa när ja kommer hem från jobbet. Av dom Tyska bilar jag kört med fartspärr så har det för de första inte alltid begränsat och när de har så Har det iaf inte plingat till, min bil har jag kört 260 (enligt mätarn) och inget pling där inte:) |
|
|
Kan bara tillägga att min 123d har kod Y på sina däck = 300 km/h, och inte H som någon gissade. Toppfarten kan jag inte förtälja för jag har inte varit på Autobahn och således inte passerat högsta tillåten hastighet i gamla Sverige ;) |
|
|
Jag la limit på 125 och ja ni ser ju vad som händer:) Länk |
|
| Ang. att bilen känns slöare efter ett tag beror ju inte bara på att det blir varmt utan FÖR varmt när man kör trimmat utan uppgradering av laddluftkylare, oljekylare eller ord. kylare. Avgastemperaturen lär bli riktigt hög också när man dessutom fettar på blandningen, så egentligen kan man ju tycka att partikelfiltret mer eller mindre borde brinna upp och hålla sig "rensat" även om man öser i sotpartiklar från trimmet. | |
| Avgas tempenhöjs framförallt när man bara ställer på mer bränsle, tex box på commonrail röret. Så länge du tillsätter lika mycket luft som bränsle höjs inte avgastempen till farliga nivåer. Dock får turbon jobba hårdare så laddluften blir varmare så större ic är att rekomendera. | |
|
corzair: ok, trodde det var BMW som satt denna spärr/meddelande. WeeBee: Skrev fel, Y är som du säger 300 km/h som max. Max hastighet (km/h) för 120d/123d är enligt BMW 228 respektive 238 km/h, levereras dessa som standard med V däck (max 240 km/h) så kan denna begränsning finnas för att skona däcken, levereras dom med Y däck (300 km/h) så faller spekulationen. Sen är det om M-fälgarna levereras med Y-däck som standard? |
|
| Toppfart i en 123d är begränsad av utväxlingen, den slår helt enkelt i varvtalstoppen vid ~238km/h. | |
| Onehp stämmer verkligen de, såg en 123d på youtube och den passerade 255km/h | |
| 238 är ju ~253 på mätaren så det kan stämma...l | |
| aha du menar så=) | |
| Onehp: Det skulle ju innebära att hastighetsmätaren har en felmarginal på runt 6% förutsatt att deviation är linjär. | |
|
Varvtalstoppen är flytande och lastberoende verkar som iaf på min, har varit över 5000varv när det inte är fullast, men den nyper igen när man gasar fullt vid 4700-4800 (svårt att se exakt). Så kan vara att man pressar ut lite mer fart under gynnsamma omständigheter. Finns även 123d trimmare som byter slutväxlem för att öka toppfarten. 118d kanske går fortare i femman? Spelar inge roll för mig, kör aldrig så fort utom på Autobahn för att testa lite... annars är 200 marshfart lagom där. |
|
|
Kan inte svara på om 120d har en liknande variabelt varvstopp då jag aldrig testat det (kraften tvärdör efter 4500) då är de ingen ide att smiska varvstoppet. Körde hem från Gävle för 2 veckor sedan (tidig söndagsmorgonen) och satte då farthållaren på 200, efter att passerat sthlm och väl hemm landande snittet på 173, med förbrukning på 0,64. Det tycker jag är rätt okey, eller va tycker ni? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.