AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
10.782

Är min 118 dm-09 fartspärrad ? (Hastbegr.)

Sida 1 av 3
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej

Hade bilen utlånad till min far som var i Tyskland som sa att det var en fartspärr som gick in strax efter 220 ? Stämmer det ? Trodde begränsningen bara fanns vid 250 om det fanns någon.
Någon annan som har råkat ut för detta ?

Har promotech +box monterad (175hk ca 400nm)

mvh

Carl
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En standard 118d har ju en toppfart på 210 vilket kanske är en 225 på mätaren...

___
//Ulf
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Men är det någon som vet om det ska sitta en sådan på eller inte ?
Inte.

Seså, flytta dig
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur långt är det kvar till varvstoppet vid 220km/h?

Mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med tanke på hur högt växlad 118d är så måste det vara en bra bit...

___
//Ulf
Martin E
De har väl ett varvtalsstopp
Ghost Rider
på min satt spärren vid 243

Christer Andreasson
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Det är en bra bit till varvstoppet, om det inte finns olika på varje växel.

/C
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Ska den verkligen göra mycket mer? De där boxarna brukar inte göra så mycket för toppfarten. Vår förra E61 530d 218hk och en officiell toppfart på 240km/h (efter box: 265hk) kom inte upp till 250km/h.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Har Promotech i min 120d 163hk. Innan boxen installerades hade min svårt i att komma upp i 220km verklig fart enligt GPS, kom upp i 215km vilket var runt 225 på mätaren. Efter box drar den fint hela vägen upp till 228km GPs fart, dvs mätaren ut 240 km. Men där är det tvärstopp.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Glömde en sak som kanske är lite OT. Efter att man legat runt toppfart längre sträckor och bromsar ner för något, så känns bilen bra mycket slöare. Den har inte alls samma ork och undrar om det är någon mer som upplevt detta. Givetvis är det i Tyskland man kör på det här viset så det är inget större problem men man kan ju undra vad det beror på. Kör man lugnt ett tag så kommer orken tillbaka, märkligt. Kan det vara turbon som går varm?
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
velgro: Kanske kan bero på att man är ganska fartblind?
Vet själv när jag var nere i tyskland, svängde ut någon i ytterfilen så jag fick bromsa ner, tänkte vafan sysslar han med. tills man kolla på mätaren som visa ca 160.

lyckades få upp min i ca 225 utan box oxh 235 med box.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Tobba:

Du har 177hk motorn antar jag? Kör du med Promotechs box?

Vad gäller fartblindhet så kan det lätt bli så men den är märkbart slöare en stund efter att man maxat den under en längre tid. Är som sagt inte så ofta men vore bra att veta om det är något som kan ta skada.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Velgro: Nopp, kör 163 hästaren med promotech´s så kallade plus box.

Har funderat lite och tror rätt säkert att det kan bero på att partikelfilteret blir lite tätt när man kör hårt under längre tider. helst när man har en box i för då fetter den ju på lite extra utöver det partikelfiltret för gjort för att klara av.
så det är nog inget att oroa sig för
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
kortsagt: för att filtret ska få återhämta sig, så släpper motorn inte på fullt flöde förens filtret är okej igen.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
När du har pressat hårt en stund blir turbon (väldigt) varm --> insugsluften blir något varmare --> motorn tappar lite effekt

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Tobba: Så du får upp din i 235 GPS fart med plus box, fan att min bara gör 228 då med samma box ;) Det tar verkligen stopp för mig vid 228, även om det skulle komma nerförslut så gör den inte mer.

Slippy: När jag tänker efter så fanns det angivet förr, iaf på E39 530d, att den var elektroniskt begränsad till 225 km/h om jag inte minns helt fel. Kanske kan vara så på de nya dieslarna också.

Och tack för svaren i alla fall, även om det var lite OT.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
235km/h mätarfart.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Nu har jag varit nere till Kroatien och tillbaka. Bilen har en fartspärr ej en vartalspärr. Bilen drar hela vägen upp till 225 i mätarfart sedan är det som man släpper gasen helt, ni förstår vad jag menar. Det känns som man skulle kunna få upp den till minst 240km/h i mätarfart utan problem, om spärren inte fanns. 5.5L/100km har bilen dragit trotts att jag låg vi vänsterfilen nästan hela vägen genom tyskland, helt otroligt.

Lite kul att se att det i Europa är 90% dieselbilar.

/C
@Velgro: nu att vi fick svar på frågan är det väl OK att försätta OT...

Jag känner igen det du säger att bilen känns slö. Jag tror mig veta att det är något helt subjektivt.

Släpper man gasen vid toppfarten bromsas bilen med ungefär samma effekt som max. motoreffekten. Ganska mycket alltså. Börjar man gasa fullt igen känns det då ungefär som om man slutat bromsa istället för att man gasar. Med andra ord bilen känns väldigt slö, trots att den duktig kämpar sig tillbaka till toppfarten, nåt som alltid tar lite tid.
Sedan tar det ett tag för att den där känslan försvinner, t.ex. när man känner hur bilen kämpar sig lite uppför förbi långsammare bilar, först då är den subjektiva perspektivet återställd och tycker bilen går kanonbra igen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.