|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Grodan: En Ferrari kostar avsevärt mycket mer än en Porsche att underhålla... När man utför service på en bil så har man iregel tillgång till en lyft. Kommer man inte under så kommer man liksom inte åt oljepluggen och oljefiltret ändå. Jag antar att du syftar på tändstiftbyte på de äldre luftkylda Porscharna. På dessa kan det vara lite krångligt att byta stift, i värsta fall får man lossa och släppa ned motorn. På nyare vattenkylda motorer är stiften inte några problem att komma åt. Om vi jämför en 8-10 år gammal Porsche 996 med en lka gammal Ferrari 355 eller 550. För det första är Ferrarin ca. dubbelt så dyr i inköp, service och delar är också minst dubbelt dyrt. Att använda en Ferrari som bruksbil är dessutom helt uteslutet. Så jag anser att Ferrari inte är något för "vanligt folk". |
|
| Bara en snabb input, en Maranello är det inga problem att använda året runt. Återkommer senare med fler jämförelser. Tänk bara på att det är skillnad på Porsche och Porsche likaså med Ferrari vs Ferrari! | |
|
Oavsett inköpspris är en Ferrari mångdubbet dyrare att underhålla. Korta serviceintervaller och mycket problem. Visst är en GT2 eller GT3 RS dyra i inköp, men jämfört med en likvärdig Ferrari så är priset bra mycket lägre. Självklart "kan" man använda en Ferrari året runt, allt är relativt. Har man råd att betala 30000:- för ett kamremsbyte var 4000:e mil och oljebyte var 800:mil för 8-9000:- så är det inga problem... |
|
|
crille82// Det du beskriver om Ferrari bevisar bara vilka skitbilar det är i jämförelse med Porsche eller värsting Mercor. Kom då inte och säg att Mercedes är överskattat när en Ferrari måste byta kamrem efter 4000? mil. :) Jag skulle alla dagar i veckan välja en CLK 63 AMG eller en SL 63 AMG före en Ferrari. |
|
|
Vad jag menar är att Merca inte längre är de kvalitetsbilar (läs pansarvagnar) de var för 20-25 år sedan. Då betalade man man mycket och fick en riktig kvalitetsvagn. Nu för tiden betalar man mycket för varumärket och får inte speciellt mýcket mer än möjligtvis lite status. Inte ens någon nämnvärd detaljkvalitet. Komforten däremot är ju Mercas styrka... En C63 AMG skulle jag inte tacka nej till... =) En Ferrari skulle jag nog aldrig heller köpa även om jag hade råd. Taskig kvalitet och lite väl odiskret. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.