|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! En kompis kompis flickvän vill ha lite hjälp. Tydligen har hon bestämt sig för att köpa en liten cab nu till våren. Kraven är automat och plåttak och har bestämt sig för att en SLK ser söt och trevlig ut.. Budgeten medför att det blir en 2000-2003 ungefär med max 10.000 mil.. Har själv kört en SLK och tyckte den var trång, men trevlig! Någon här som har egna eller närståendes erfarenheter att dela med sig av.. jag vet att det finns MB-forum, men har varken lust eller behov av att rega mig där.. Nå, vad finns det för fel och fällor med modellen? Kan man allmänt säga att det är en bra och problemfri modell? Rost? Jag har lovat att hjälpa henne lite med att spana efter annonser, men knappt funnit någon lämplig. Vimlar av billiga i Italien, men det känns som ett alldeles för stort äventyr för henne. En svensksåld bil som inte är vinterkörd vore ju det optimala.. | |
|
"Har själv kört en SLK och tyckte den var trång, men trevlig!" Alltså, skall vara: Har själv provkört en SLK och tyckte den var trång, men trevlig! En redigeringsfunktion vore också trevligt! |
|
|
En trevlig och relativt "felfri" mercedesbil. Med felfri menar jag att modellen inte har särskillt många modellrelativa fel som senare Mercor brukar ha. Har för mig att modellen i mångt och mycket bygger på samtida C-klass som är en bra Mercedesmodell och det blir inte sämre av att samma teknik sitter i den mindre och lättare SLK modellen. Ett tips är att kolla så att taket fungerar som det ska. Väldigt dyrt att fixa om några vajrar kärvar/feljusterade. Rost kan vara värt att kolla efter också även om det inte är så vanligt förekommande på SLK modellen. Råkar man ha en kompis som lutar sig mot taket samtidigt som man råkar trycka på takfällningsknappen får man problem. Då startar ett sjävlförstörande scenario i takfällningsmekanismen som kommer att dränera kassan rejält på Mercedesverkstaden. Undviker man detta, så har man en trevlig bil på sommaren! Jag skulle välja en SLK 230 kompressor med automat. (Mercedes manuella lådor är inget vidare) |
|
|
Är man som jag intresserad av KÖRGLÄDJE och kan lägga till några tusenlappar så kan man titta på en sådan här i stället. Det är plåtcabbe det också. Men något körgladare fordon i den prisklassen går förmodligen ej att uppbringa. Länk! |
|
|
Har haft två SLK 230, trevlig och snygg och mytcket hög kvalité. Snyggare än de flesta cabbar i den klassen, men inte så komfort. Speciellt stolarna, i och för sig inga större fel på stolar dock är nackstöden så tunna att man får ont i nacken efter ett tag. Ett problem är mittkonsolen som släpper färg pga det är målad över plastdetaljer och efter några år så släpper färgen. Så var det på båda mina bilar och även på de flesta av dem. Det kanske blev bättre med de nyare modellerna. Men problemet fanns upp till årsmodell 2000 i alla fall. Hade aldrig problem med rost trots att den ena var nästan 10 år gammal. |
|
|
Tack för svaren så långt Leffo: vet att Miatan är en hyllad kärra- har man någonsin sett en test utan att körglädjen belyses? Säkert en kul vagn, men tjejen som skall ha caben vill nog ha automat.. Och så varumärket- hon har alltid kört tyskt och vill fortsätta med det.. Grodan: Låter ju bra..Rosten är en fasa på vissa MB-modeller.. SLK brukar ju betraktas som en "hårfrisörskebil" inget som stör henne! och, när våren snart är här och solen visar sig igen, ja då skulle jag nog också kunna tänka mig att köra en sådan kärra... På höstkanten känns cabbarna betydligt mindre heta.. Har redan tipsat henne om en SLK på blocket, denna: Länk Mvh |
|
|
Är hon säker på att det inte kan vara bra med baksäte? En A4 eller E46 Cab är en betydligt bättre bruksbil. Länk Länk Länk Länk Tjejer går oftast bara på utseende och tänker inte så mycket längre... ;-) |
|
|
crille82: hur skulle jag annars kunna vara gift? :P Tjejen är ju inte ute efter en bruksbil, utan en cab hon kan stajla för syrrorna med, klart hon ska ha en "roadster"! |
|
|
stockbroke// En SLK drar till sig uppmärksamhet oavsett. Jag har aldrig hört att SLK skulle ha problem med rost. De enda Mercor som hade problem med rosten var C och E-klass men dt var ungefär tio år sedan. Här är en av mina föredettingar: Länk Du kommer att vilja köra bilen mer än din sambo kan jag lova. Underbar bil förutom det där med nackstödet. Det går inte heller jämföra SLK'm i snygghet med Audi A4 eller andra stora cabber i samma prisklass. Det är bra mycket mer klass i SLK än sina konkurrenter. Men ska du ha en SLK då ska du satsa på SLK 230 kompressor och uppåt och inte SLK 200. |
|
|
Hehe! Kanske därför jag är singel då... :-I Hur skall tjejen kunna ta med syrrorna och till playan då? Volkswagen EOS är en annan bra cab med plåtcab, men kanske lite dyr än... Förklara för tjejen att Merca är en överskattad gubbil... ;-) Min Golf MK1 Cab är ju kortare än SLK:n och ändå fyrsitsig... |
|
| Grodan: Vad menar du med att det är "mer klass i SLK"? Är det att man betalar mer och får mindre? | |
| Men det är en Golf, hehe. Du kan inte ens jämföra en Z3 Cab med en SLK. Slk'n är by far snyggare och har mer klass gentemot de flesta tyska cabbar. | |
| Jag menar att SLK'n är snyggare och dra till sig 100 ggr mer uppmärksamhet än en de flesta cabbar i samma klass. Du förstår inte det förens du rattat en kanske! | |
|
Jag jämför inte med min Golf utan andra likvärdiga cabbar. Jag upplever inte ens att min Porsche drar till sig speciellt mycket uppmärksamhet och vill inte det heller. Kan inte tänka mig halvgammal SLK skulle vara speciellt mycket "hetare". Kanske beror det mer på vem som kör, vad vet jag... Porsche Boxster skulle jag valt om jag ville ha en roadster, den är ju dessutom rolig att köra. |
|
|
Jag har under alla mina år med diverse rattande av olika läckra Bimmers fick aldrig lika mycket kommentarer som jag fick när jag hade SLK'na. Inne på bensinmack exempelvis, kommer in en äldre dam och säger till killen i kassan, "den där Mercan, det är en riktig bil det", nåt i den stilen och jag är inne i macken och hör detta. På stan när jag precis parkerat bilen, en äldre man, "vad är det för Modell? Det var en elegant bil det". Drive-in på Mc'Donalds, "Wow vilken bil" säger tjejen innan hon tar beställningen och etc. Visst fick man kommentarer om BMW'n, men det var mest från BMW-folk. Icke BMW-folks kommentarer var inte lika smickrande som SLK'n fick kan jag säga. :) |
|
|
Kan det vara för att folk som inte begriper bättre tror att Mercedes är bättre och exklusivare än andra bilar. Ungefär det samma som att de flesta verkar tro att man måste vara tät för att köra Porsche. Jag brukar säga -Täta människor kör Ferrari, vanliga arbetare som mig får nöja sig med Porsche. Med glimten i ögat. ;-) Enda som är speciellt med Merca nu för tiden är möjligtvis priset. |
|
|
crille82// Det finns Porsche och porsche. Den som exempelvis ägern en Porsche 911 GT3 RS för 1,6 miljoner kunde lika gärna valt en Ferrari. Samtidigt så finns det även Ferrari under 500.000:- också. ;) |
|
|
Skillnaden är att även om Ferrarin är "billig" i inköp så kostar den en förmögenhet att underhålla, det gör inte en Porsche. |
|
|
Jag tycker "Tetrapack" designen på gamla SLK är helt underbar. Riktigt snygg roadster. Den nya SLK kan jag inte med alls. Men jag är väl lite svag för det "kantiga" Jag tycker mycket om designen på alla Bruno Sacco Mercor tex. 90 talets SL, W124, Mercedes 190 från åttiotalet osv. Kanske därför jag gillar den kantiga E30:n... |
|
|
crille82// Tror inte du att det kostar att underhålla en Porsche? :) Bara komma åt tändstiften måste man krypa under bilen. ;) En Porsche kostar minst lika mycket som Ferrari att underhålla. |
|
|
Crille82 har som jag uppfattat det en 996 i garaget så han vet nog lite om underhållskostnaderna... Vilken prisklass ligger dessa SLK som är intressanta? Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.