AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.373

3 [E90] eller 5 [E60] serien

Sida 1 av 2
Hej på er!

Så snart jag har sålt min nuvarande bil så blir det en bmw. Jag har varit inne på att köpa en 520/525 E60. Men nu börjar jag undra om inte en 320/325 E90 också funkar.
Ni som är duktiga får hjälpa mig lite på traven.
Jag behöver en bil som:

- Sedan
- Bränsleförbrukningsvänlig (det är väl dom flesta)
- Automat
- Sköna komfortstolar
- Utrymme! Så att man kan få in en barnvagn utan problem. (vet ungefär hur stor en e60 är men inte hur det funkar med en E90.

Tacksam för lite råd =)
E60 har riktiga komfortstolar att beställa, finns inte till E90.
E60 ersätts ju inom ett år det är ju ett minus i min bok, vill gärna ha senaste modellen.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En E90 kan nog funka, bara du skaffar en barnvagn som går in genom bagageöppningen - utrymmet räcker säkert till, men själva öppningen är ganska liten.
Beträffande förbrukningen, kanske du skulle titta på en diesel - jag kör min egen 320d Coupe (E92) på under halvlitern/mil nu när den är ordentilgt inkörd (1600 mil), och dom siffrorna kommer du inte i närheten av med en bensinare.
Automat drar ju lite mer, men skillnaden mellan bensin och diesel kvarstår.
Dieslarna känns dessutom klart piggare än motsvarande bensinare, tack vare suverän turbokraft på lägre varvtal. Bensinmotorerna behöver varvas för att ge sitt bästa, vilket är kul men lätt blir en smula 'hysteriskt' om man vill köra lite raskt, särskilt i kombination med automat.
Om du ska välja fyr- eller sexcylindrigt är väl mest en ekonomisk fråga - sexorna i 325i/525i/325d/525d har fenomenal gångkultur och härligt ljud, medan fyrorna i 320i/520i/320d/520d är ekonomiska men lite 'brummiga'.
Själv skulle jag inte köpa en fyrcylindrig bensinare (320i/520i), jag tycker den motorn har en ganska trist karaktär - den är varken stark på lågvarv eller särkilt varvvillig, och låter ganska menlöst - tvålitersdieseln har klart mer 'karaktär' och är både snabbare och snålare.
Bensinsexan i 325i/525i är däremot en ytterst trevlig maskin.
Provkör (och provlasta!) allihop blir väl rådet, eller i alla fall så många du kan komma åt!
Om man ska köpa en fin bil som E60 eller E90 vem bryr sig om den drar 0,7 eller 0,9 liter. Det handlar om några hundra i månaden. Kan skilja ännu mindre beror på hur många mil per år du ska köra. Finns inte många automat bensinare som drar lite. Ska du få in en barnvagn utan problem skulle jag satsa på E60. Jag kan ge dig ett ex på en bil som jag skulle köpa om jag leta E60.

Den är bra utrustad också: Länk

Lägg ett bud på 210 000:-
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Nåja så mycket mer drar inte en automat på landsväg/motorväg, vad kan det röra sig om 0,05 dl / mil, automaterna kan t.om gå billigare än en manuell för att man inte ligger och drar på växlarna som man tenderar att göra emellanåt med manuell t.ex strax innan omkörning.. Det är inte som på 70, 80 och tidigt 90 tal iaf där automat i regel drog minst 1 dl mer per mil.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag säger inte E90 bara för att jag själv har, jag har haft många 5'or och även 3'or genom åren. En 3'a är minst lika komfort som en 5'a. Det hela handlar om storlek. Vill du något större då är 5'an kanske bättre val, men dagens 3'or är inte små heller som tidigare 3'or, exempelvis (E30/E36).

Men en sak är säker och det är att en 3-serie håller sig bättre i pris gentemot en 5-serie och så har det alltid varit.

Beautiful Münich Woman
BMW
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Med tanke på barnvagnar och annat lär du inte ångra valet av en E60.
Mitt val baserades på antal mil för olika ändmål.

90 % av milen nu är ensam eller 2 pers i bilen, resten är transport av prylar och annat.
=E91 med dragkrok.
Tidigare när barnen var små så blev det E39 525T med drag.

Lägg inte mer pengar på de få % körning som kräver utrymme, lägg på en krok och hyr en släp, eller ta en Touring med takbox.

\Matsh

Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
PS.
På grund av att 3,an har mer körglädje, mer lättparkerad, mer bus, mer attityd, billigare inköp, bättre andrahandsvärde, mm.

\Matsh
Jag byttade från E91 till E61 pga. behov av större utrymme. Komfortstolarna i E61 är helt underbara och klart bättre än E91:ans sportstolar, vilket också betyder att E61 känns mer avslappnad att åka i, speciellt på långfärd. Nackdelarna vid E60 är ju det ovan nämde andrahansvärde, samt kanske att F10/11 kommer på marknaden 2010/11. Om det bli E60 se till att välja sportautomatlådan - riktigt kul faktiskt!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Antar att touring inte är ett alternativ för dig. Annars är ju E91 en perfekt lösning. Då får du ju både utrymmet och 3-seriens alla fördelar.
E90 har brutalt liten bagageöppning, själva utrymmet i sig är iofs förvånansvärt stort/djupt i förhållande till öppningen men störde mig väldigt mycket på den lilla öppningen.
325i är dock grymt skön att köra (aktivt). E60dA är en grymt skön cruisingmaskin.

Hade jag varit du så hade jag köpt en 525dA ivf om det handlar om begagnat då du får väldigt mycket bil för pengarna. Annars vore det självklarar valet en E91, 320dA med 177 hk.... om du nu inte hade varit insnöad på en sedan... ;)

Tack för alla svar. Fortsätt gärna kommentera.

Hur mycket kostar en 520/525 Diesel i årlig skatt?
525d = ca 6500:-/år
tack för alla svar.
Jag har hittat några som jag ska titta på framöver. Men det är en annan sak som jag undrar.
Några utav dom bilar jag har hittat har vitt skinn. Hur bra är det med vitt skinn? Bilen kommer ju användas med barnstol etc. Och vad jag har hört så färgar klädernas färger av sig på stolen stämmer det? Är det svårarae att hålla rent?

Välj e60 framför e90 om du ska trassla med en barnvagn.
Man blir helt enkelt galen efter ett tag då nyhetens behag har lagt sig.

Jag hade ljust skinn i en tidigare bil som blev alldeles missfärgat från byxorna.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad har du för brallor?
Jag har haft ljust skinn i mina tre senaste bilar utan att drabbas av missfärgning.
Oftast "vanliga" jeans.
Man har läst en massa trådar om att det finns en risk att det kan färga av sig. Men då vet jag att det inte är något problem, och sen får man självklart underhålla skinnet då och då.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om man prioriterar utrymme och komfort högt så är min ranking följande:
E61
E60
E91
E90
Om man prioriterar sportig och aktiv körning det omvända.

Och jo, komforten i 5-serien är bättre än i 3-serien, men 3-serien är ju lite roligare istället, när den används aktivt.
Däremot skulle jag inte ens fundera på en E90 om jag ska köra barnvagn och diverse matkassar mellan varven.

Efter att ha ägt 7st 3-serie så har mina behov och önskemål ändrats till att inom kort äga 2st 5-serie, av anledningarna ovan.
No
5.161
Nockenwelle
Jag har haft sedaner ur 3-serien under de år våra två barn var i barnvagnsåldern och blev aldrig särskilt besvärad, men visst är det lite enklare med en större öppning till bagageutrymmet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Allt går och det är först när man prövat ett bättre alternativ som man märker skillnaden. Jag ägde en E46cab innan vi fick barn och vi köpte vagn där chassit passade i bagaget så det hade ju gått. Men med lite eftertanke så blev det till att sälja den... snyft :(
No
5.161
Nockenwelle
Jo, men det enda moment jag skulle ha kunnat spara (förutom några få gånger per år) är att ställa in korgen separat från underredet.
Jag tror det handlar mest om hur "prylig" man är. Min svåger, som har lika många barn i ungefär samma ålder, körde omkring i en V70 med takboxen ständigt monterad och hade trots det mindre utrymme kvar i bilen än vad vi hade, på grund av alla "nödvändiga" prylar som de skulle ha med sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.