AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.652

Hur mycket ska man motionera klimatanläggningen på vintern?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En 540/740 med tung utrustning förbrukar mera watt än vad generatorn kan ge på så låg tomgång under 600rpm med och får då ta till batteriet som reservkraft, den ljus förbättring vid ökning du ser är just bara för att du passerar gränsen där generatorn ger mera än vad belastningen är , det är därför AC knappen ska vara intryckt vilket då ger 750rpm och du har betydligt bättre kapacitet. Dessutom att är det väl lämpligt att följa biltillverkarens rekomendationer istället för att sänka batterikapaciteten så fort bilen står på tomgång med 550rpm
Har du tex renoverat några växelströmmare och kört dom i provbänk under olika belastningar så ser man hur en sådan fungerar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Dr T: Självklart uppför sig inte generatorns laddkaraktäristik som om man slog till/från en strömbrytare, men den stiger väldigt brant runt just 1000-1500 rpm (motsvarande kanske 600-700 rpm på motorn) för att sedan plana ut och spänningsreglera vid högre varvtal. Med laddspänningen följer såklart laddströmmen som i sin tur beror på tillkopplad last, batteriets laddstatus osv.
Det som Hasso menar är att V8-bilarna har lite lägre tomgångsvarv (kanske onödigt lågt?) än R6:or, därav vikten av att köra med AC:n inkopplad för att höja laddningen något.
Allt beror ju på hur mycket last man tar ut från elsystemet vid varje aktuellt tillfälle, det går inte att ge en fix siffra som gäller alltid osv.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hasso/folke.

Jag protesterar inte mot detta då Hasso ju gett info om att detta är rekommenderat från BMW, utan förklarade mer min generella åsikt om detta.

Ja, jag har renoverat och kört en och annan startmotor fördelare generator och annat i testbänk, för jag har faktiskt bilelektrisk utbildning i grunden även om det nu är många år sedan.

Men nu gossar, så drar jag strax iväg till flyget till München för en långweekend på BMW-museet och fabriken m.m. :)

Trevlig helg

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Men är andelen tomgångskörning så stor att det skulle vara ett problem? Det vanligaste är väl ändå att man gasar lite när man är ute och kör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.