AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.651

Hur mycket ska man motionera klimatanläggningen på vintern?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hur mycket ska man motionera klimatanläggningen på vintern egentligen? Bilen drar lite mer bensin (~0.05 l/milen mer?) med kliman igång och dessutom känns det rätt onödigt att den ska gå hela vintern. Men samtidigt bör man köra igång den ibland på någon längre tur?

Hur gör ni och hur bör man göra? Är det en myt att kliman slits (slangar torkar, freon försvinner) om man inte motionerar den 1 gng/veckan?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

AC-anläggningen mår inte bra av att stå still under långa tider.

En av de vanligare orsakerna till problem med den är just att den inte används på långa perioder under t ex vintern.

Packningar/tätningar i själva kompressorn/pumpen löper större risk att börja smygläcka när de inte får "motion" och smörjs av oljan på insidan.

På vissa bilar kan det dock vara lite knepigt att köra AC:n under vintern då de kan ha en lägsta tempgräns för tillslag av AC:n. På dessa får man t ex ställa bilen i ett varmgarage och där köra AC:n då och då så den får lite motion.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kör med AC'n på året runt. På vintern avfuktas luften.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jo, men luften är knappast fuktig alltid. Inteheller finns det någon anledning att ha den på om man kör en tretimmarssträcka heller, vad jag förstår.

Frågan är väl snarare hur mycket man behöver motionera kliman. Är det för lite med ett par gånger i veckan?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Frågan är varför man ska stänga av den? Känns ju ganska onödigt för den minimala skillnaden i förbrukning.

På bilar utrustade med klimatautomatik går väl kompressorn bara när den behövs, eller har jag missuppfattat nått?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kör alltid med den på. Om man inte gör det så borde ju ett par gånger i veckan räcka för att hålla den vid liv.

___
//Ulf
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Ja det är riktigt, AC-kompressorn går inte hela tiden bara för att AC:n är på, och det gäller både bilar utan klimatautomatik och de med klimatautomatik.

På bilar med primitiva system utan klimatautomatik så går kompressorn till den uppnått vissa värden i tryck och temp, enkelt förklarat, sen kan även den slå av och på av sig själv. Men inte på samma sätt eller lika ofta som de med riktig klimatautomatik gör.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ok, så det gör alltså ingen större skillnad, funktionellt sett, om man har den på eller av.

Det märks iaf på förbrukningen. Ni kan ju prova att köra i konstant hastighet och slå på den, så får ni se att bränsleförbrukningen går upp lite.
Gunget
Jag upplever att det blir "kvavt" i bilen samt att rutorna immar igen så fort man stänger av kliman på vintern. Jag har därför ALLTID den på! 0,05 l/mil innebär ca 40 liter om vi antar att man kör ca 800 mil under vintern (det gör jag), vilket i sin tur innebär en besparing om ca 400 spänn för att åka runt med immiga rutor! ;-)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag satte på den i oktober 2000 och har inte stängt av den nån gång sedan dess. Dessuotm ska den alltid vara på om det är en BMW V8

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har aldrig haft problem med immiga rutor överhuvudtaget, varken med eller utan kliman igång. Och vad gäller filtrering i luften så går väl kupéluften genom samma filter och system oavsett om man har kliman igång eller ej, eller har jag missat något?
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Har oxå alltid på AC i mina bilar men en fråga till "Hasso". Varför alltid på i BMW V8?
Jag tror att tomgången är aningen högre för V8:n med klimatorn (AC) igång. Har hört att den går betydligt jämnare med den förhöjda tomgången.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det har med laddningen att göra, 600rpm utan AC gör att generatorn inte levererar nån laddning vilket gör att batteriet töms vid mycket startskörning, därför ska AC knappen alltid var intryckt för att det höjer till ca 750rpm.

Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Hasso.

Det där lät lite märkligt faktiskt.

Växelströmsgeneratorer har ju fördelen över likströmmare att den ger laddström redan på låga varv.

Det känns likaså märkligt om BMW skulle ha valt en utväxling på remskivan till generatorn som innebär att de inte ger tillräcklig laddning på normalt tomgångsvarv utan AC.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Om den inte laddar vid vanlig tomgång låter det som nått spökar med elektroniken i din bil, Hasso. Jag har precis som Dr Tinnitus lite svårt att tänka mig att BMW skulle tillverkat en bil vars generator inte laddar på vanlig tomgång.
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Till programmer och andra som inte tycker det spelar någon roll om man stänger av AC:n eller inte.

Om alla bilägare i Sverige gör som ni, hur många miljoner liter bränsle förbrukar vi i onödan ??? Det här med miljön verkar inte vara så viktigt.

Jag kör inte med AC:n på när det inte behövs, kanske startar den en gång i månaden om jag kommer ihåg, och har inte haft några problem de sista 10 åren för det !
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Chris87. Dr Tinnitus.
Är fullt normalt för en växelströmsgenerator att börja ladda vid 600Rpm.
Det har inget med BMWs utväxlingen att göra.
Det fick jag tom lära mig på Fordonstekniken för 35 år sedan.
För övrigt kan du se på ljusen om du står mot en vägg om du har hård belastning på och tomgång 550-600rpm att om du höjer tomgången så ser du också att ljusen ökar. Vilket jag noterat på flertalet utrustningstunga 540.

Nu är det ju så att det är BMWs egen rekomendation väl dokumenterad i en version av BMW TIS där också problemet med ogynsam körprofil som fick urladdade batterier pga kortkörning.
Den vattenkylda kan ge max 90A på tomgång över 600rpm exempelvis

Länk
Lite värdelöst vetande om bilgeneratorer:
Remskivor och varvtal är utprovade för att ge en god kompromiss mellan någorlunda laddning vid tomgång och begränsning av varvtalet när motorn varvas max. Generatorn snurrar med drygt dubbla motorvavtalet.
Alla generatorer jobbar med växelström i en av lindningarna, även de äldre med kollektor, dvs de s.k "likströmsgeneratorerna". Enda skillnaden på de som vi kallar växelströmsgenerator är att man bytt plats på magnet och arbetslindning och därmed fått ner massan på den roterande delen och sluppit att mata ut hela laddströmmen via kolborstarna.
Därav möjligheten att köra med mindre remskiva/högre varvtal, vilket är hela anledningen till att s.k.växelströmsgenerator laddar redan vid tomgångsvarv på bilmotorn.
Om man skulle prova att sätta en liten remskiva på en äldre generator så skulle denna också ladda vid tomgång men vid högt motorvarv skulle rotorns lindningar lämna sin plats med totalhaveri som följd...
Motorstyrningen höjer tomgångsvarvet en aning på alla bilar när man trycker in AC-knappen, detta för att kompensera för den kraft som går åt för att driva AC-kompressorn. Om kompressorn kopplas ur, dvs vid yttertemp under +12° så går tomgången tillbaka men på de flesta bilar efter c:a -95 eller så, är kompressorn variabel internt, dvs den snurrar men pumpar inte, och förbrukar bara en försumbar kraft från motorn.
Det är en myt att tro att kompressorn pumpar köldmedia osv vid temperaturer runt nollan eller lägre. Först och främst skulle systemet ta skada för att kondenseringen blir alldeles för kraftig i den kyliga luften som passerar kondensorn längst fram i bilen, men även för att alla temsensorer runt om i systemet rapporterar yttertemp osv som redan är nere under den temp som krävs för att ge kupéluften rätt blandning tillsammans med varmluften från värmepaketet/motorns kylvätska.
De flesta system motioneras genom att kompressorn pumpar lite kortvarigt efter start, för att kompressorolja osv skall cirkulera runt axeltätning osv.

Det är denna tomgångshöjningen på t.ex BMW540 som har väldigt låg tomgång, som Hasso tjöötar om för att man skall bättra på laddningen när man står stilla t.ex vid rödljus osv.
Åtminstone på lite nyare bilar med variabla kompressorer kan man med gott samvete köra med AC-knappen intryckt alltid, kraftförbrukningen/bränsleökningen pga detta är ytterst marginell. Många kör t.ex med dunderstereo och slutsteg som förbrukar mångdubbelt mera kräm från generatorn/motorn än vad kompressorn gör. Brukar de klandras som miljöbovar? Om man värnar väldigt mycket om miljön skall man nog inte ta bilen alls kanske?

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Tack Folke, det var ungefär det jag var inne på ang. AC:n och om den slår till vid kall väderlek eller inte. Men jag kan det bara lite ytligt, men vet att den inte är aktiv och kyler under en viss ambient temperatur.

Det jag reagerade på i Hassos "tjöt" var att han sa att generatorn INTE gav laddning vid 600 rpm, men det måste vara fel. Klart den laddar då, men inte fullt.

På de allra flesta bilar kan man faktiskt skönja att halvljuset blir en gnutta starkare om man ökar från tomgångsvarv, helt enkelt för att generator laddar lite mindre på tomgång, men den laddar. Och i de flesta fall så är den laddningen större än förbrukningen så det ska mycket till om det ska tömma batteriet. Men visst kan det kanske ske i vissa udda fall eller med vissa bilar vid t ex mycket korta körningar och mycket startande av motorn.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.