AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.852

BMW e39 -01 startar inte!

Sida 1 av 2
Hej, nu har min bmw stått stilla i ungefär 1 månad. Har inte fått igång den sedan dess. När problemet började så startade bilen och dog bort kort därefter. Sedan dess har den inte startat fast jag försökt när det varit lite varmare väder också. Ström har jag nog men den vill inte. Vad kan det vara för fel? Här en länk till ett klipp som kanske kan hjälpa förklara problemet är: Länk Första startförsöket i videon är som det varit nu en månad, dom två senare upptäckte jag idag, batteriet börjar bli tomt nu skulle jag tro.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag skulle sätta en tjuga eller två på att bränslepumpen fastnat.
Leta på täcklocket under baksätet och knacka lite på pumparmaturen med tändningen på så kanske den hoppar igång. Sedan är det nog dags att byta.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den startar aldrig med det batteriet, minst 12,7 volt =fulladdat vid nästa försök. minst 36 timmar laddning av batteriet krävs är det inte fullt då köp ett nytt.
Sedan ska du nog ta en koll på bränslepumpen som Anders säger.
Lyft baksätet och be någon lyssna om pumpen går.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inget ljud på denna dator så jag uppfattade inte hur trött batteriet var, men det gjorde Hasso ;)
Okej ska kolla det där med bränslepumpen när jag fått batteriet laddat!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Okej, för det första. ladda batteriet.
För det andra hör man klart och tydligt på filmen att bränslepumpen går som den ska när du slår på tändningen så där är nog inte problemet.

Det som oroar mig är att motorn låter komplös på någon av cylindrarna (du har klart och tydligt en otakt i startmotorns arbetsprocess)
Detta ljud kan också uppstå om en eller flera cylindrar är bränslefyllda vilket dom med största sannolikhet har blivit när du nött på starten.

Som sagt, ladda batteriet, plocka bort ett stift och kolla om du får gnista när du kör på starten.
Om inte så skulle en vild chansning kunna vara vevaxelgivaren.

Glömma inte att även rycka säkringen till soppapumpen så slipper du fylla upp motorn med ännu mer bensin. Lyft på oljepåfyllningslockt, jag kan nästan garantera att det fullkomligen stinker bensin om oljan om du stått o kört länge så här.

Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går.

__
/Chrille
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Efter batteriladdning skulle jag slå ett öga på hur stiften ser ut!

Om de har surat ner sig (vilket är väldigt lätt vid misslyckat startförsök), kan de bli riktigt tjuriga...

Ser de risiga ut är det kanske läge att byta dem, annars bör det räcka att de får torka ordentligt och att du kör några varv på startmotorn utan stift för att blåsa ur bränsleansamlingar i cylindrarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När bilen var igång sist, startade du den bara väldigt kort då, och sedan stängde av den? Det finns nämligen en liten egenhet på BMW 520 när den startas och stängs av efter en kort stund, och bilen sen får stå, t.ex över natten. När man sedan startar går den igång några sekunder, och sedan dör, när man försöker starta igen går motorn runt väldigt fort, som om det inte finns någon komp i den, och den blir rejält sur. Jag och många med mig har råkat ut för detta flera gånger. Det enda jag brukar göra är att köra på starten tills den går igång, men det brukar behövas extra ström från någon annan bil. Nu är din bil nyare än min, men med tanke på att motorn verkar gå runt utan komp, kan det ju vara samma med din.

BMW CS #5206
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vid korta körningar kan evakueringen av lyftarna strula och kompressionen uteblir som sagts.
Har inte sett filmen med ljud fortfarande, men det är ju en del surr från kupéspjäll och så när man slår till tändningen. Bara så att det inte blir förväxlat med soppapumpen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Anders: Jag tycker mig höra både pump och spjäll på filmen.

Men enklast vore ju fortfarande skruva bort ett stift och kolla efter gnista och om det är soppa på det.

__
/Chrille
Hej igen, nu har jag haft batteriet på laddning och lagt det på plats igen. Bränslepumpen verkar nog fungera iaf hörs det från den när jag slår på tändningen (problemet sitter inte där då?). Det här med att kolla gnista på stiften, är det enkelt? Kollade idag precis var stiften sitter men har nog inte rätta verktyg att komma till med (nån lång stiftnyckel). Och jo Christer, farsan min hade bilen när det blev problem och då hade han kommit hem från jobbet med den ca 25km. Sedan flyttade han den bakåt nån meter nästa dag. Efter det stod den stilla några dagar och sedan när han försökte starta så startade den kort och dog nästan genast och därefter kommer den inte igång mer! Men du tror den skulle kunna starta om man tog starthjälp från en annan bil eller är månne stiften så sura att det inte funkar mer?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det låter som att bilen blivit sur.
Dessa maskiner klarar tyvärr inte av korta uppstarter.
Om verktygsstatsen i bilen är komplett så skall där finnas en tändstiftshylsa med tillhörande "stång".

Ta ur stiften och torka dem. Är nog bra att köra motorn på starten, utan stift.
Plocka först ur säkringen till bränslepumpen.

Lycka till!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte säkert att den är sur. Kan vara det vanligt förekommande problemet med överfyllda lyftare. Det kan ju även vara en kombination av att den är sur och kompressionslös Ta ur säkring eller relä till bränslepumpen och kör startmotorn 20 sek åt gången upprepade gånger med lite vila emellan så kan det släppa och du får kompression igen. Det bör märkas att det börjar gå tyngre och att kompressionen inte haltar på någon cylinder alt. att den ger tecken på att tända. Då är det dags att koppla in bränslepumpen igen.
Men tar du ur ett stift får du veta om den är sur också.
Här e nu mitt första försök att starta den efter batteriet laddats, den lovar ju lite iaf! Men inget mer. Försökte också köra lite med startmotorn när säkringarna till bensinpumpen var utdragna, men det hade ingen effekt.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Batteriet låter trött i andra försöket!

Om det inte vill ta laddning kanske du behöver byta ut det...

Prova med startkablar från annan bil som har motorn igång nästa gång.

Är nästan säker på att dina stift har surat ner sig, med den beskrivning du gett och resultatet!
Plocka ur dem och försök bränna dem torra med gasollåga eller liknande, eller sätt i nya stift (NGK BKR6EK för "normala bytesintervall" och NGK BKR6EQUP för 10 000 milsbytesintervall).

Mvh
Johan B
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sedär ja, nu vill den ju lite i alla fall :)
Åk du o inhandla en uppsättning nya stift så tror jag den hoppar igång som den ska.

__
/Chrille
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Sä där var min bil me när jag skulle från jobbet. Den ville inte sig alls. Bytte säkring för soppapump å då fick jag det å funka. Var en massa ärj på stiften på den gamla säkringen. Sen så fick jag igång bilen

BMW
Först och främst.
bo
38
bosset
523i Touring -99
Ja det hörs tydligt att det är dålig komp med det höga varvtalet på starten. Har en MB 200 som låter lika dant ett par gånger på året ofta efter ett snabbt start och stopp av motorn . Den brukar jag dra på starten tills kompen ökar och den börjar tända. Vad som händer vet jag inte men det måste vara något med ventiler eller hydrauliska ventillyftare som blivit utan olja och när man drar tillräckligt länge så kommer olja fram och så startar den.
Jag hade en gammal 745 som lät lika dant men där hade kamremmen gått av.
Be någon kolla ner i oljepåfyllningshålet om kammen rör sig när du drar på starten för säkerhets skull.
Både BMW och MB har ju kamkedja och dom brukar inte ryka av men man kan aldrig veta.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan ju även vara vevaxelgivare fel tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Idag fick jag äntligen den att starta! Den lovade ganska bra redan från början och efter ett par 20 sek startförsök gick den äntligen igång! Så jävla skönt, har bara tänkt på bilen nu i ett par veckor så. Man får hoppas den startar nästa gång bara, annors får man nog lämna den till verkstaden. Men hörni tack för alla era tips, kan komma till hjälp om det strular nå fler gånger.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det tyder ju på att felet var vad jag skrev i mitt tidigare inlägg.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.