AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.770

Köpte mig en 750

Sida 1 av 2
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Hej :) Köpte mig en 750 i fre, ni har säkert sett den på blocket. En silvrig
-90, med tygsäten.. den har vatt uppe i en annan tråd. Den är helt underbar att köra och dt är bra tryck i den :) Jag skrev ner köptipsen o tog tåget dit o kolla på den. Hitta inga speciella fel, den är i bra skick. Nån liten parkerings-skada på ena backsensorn o nån liten buckla. Hitta alltså inga vibrationer o bromsbomben va okej o allt dt där.. Men som på alla gammla bilar så finns dt lite att fixa med.

Nyckeln går inte att vrida åt nåt håll på förardörren, och rutan går trögt i samma dörr..

rev ner dörrsidan igår o smörjde alla leder o dylikt till rutan utan resultat, är dt motorn som geggat ihop sig?

låset höll jag på o jucka med och dt är inge fel på microbrytarn, för den låser om petar med en smal mejsel. Har läst att man inte kan låsa in nycklarna, finns dt nån spärr där som inte släpper el nåt liknande. Hoppas ni förstår vad jag menar, går juh bara o låsa med nyckel o när dörren e stängd..

för övrigt är jag nöjd, den är större än vad jag trodde den skulle va.. skaffa garage o dt är precis den går in i hålet :)

Hade samma problem med min, en aluminium del hade gått av.
Va lurigt att se, typ som en spricka när allt va obelastat men man såg det när man försökte låsa
Nicke
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Okej.. Va gjorde du åt felet du hade? Fick du byta lås el gick dt o laga? Skulle vilja få dt o funka, för känns lite trist o springa runt bilen varje gång man ska låsa/låsa upp :)
Vad fick du ge för bilen? Jag var och tittade på den i december, och då ville han ha 19500. :)

Tengen
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

En 750 med tyg klädsel,de måste vara ovanligt.har nog alldrig sett de.Är den importerad eller svensksåld?

bromsen är fartens värste fiende
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Tjena tengen o kennet, han hade gått ner i pris till 16900.. bjöd 13-14 men fick den för 15k så jag köpte den :) Bakhjulen var dt som sagt fel et på så båda däcken där bak var trasiga,har sålt alla sommar fälgarna nu.. ska leta efter snyggare fälgar framåt våren :)

Det brukar väl för dt mesta vara skinn på dom här, kan tänka att han som köpte den ny kanske ville snåla lite o valde tyg-klädsel :) Bilen är importerad -00 har jag för mig.
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej Lennan!

Lycka till med din 750.
Kan det vara så att det är bytt lås på förardörren så att nyckeln inte passar?
I så fall kan du ta isär låset och kolla om ryttarna passar ihop med nyckeln.
Om det inte stämmer så går det att flytta ryttarna så att du "kodar" ihop nyckel och lås.
Jag har skrotat ett par E32 och har kompletta lås, fönsterhissar, och backsensorer om du behöver.
Men vad roligt, du har köpt min bil skulle jag tro :)

Regnr SNG8.. från en bilfirma belägen i ett parkeringshus i mölndal :)

Jag har så mycket att berätta och fråga!

Det är dessvärre ingen parkeringsskada där bak, det är resultatet av en ganska bra krock. Jag bromsade hårt på motorvägsavfarten i landvetter och blev påkörd av en opel combo, opeln bolmade rök och fick skrotas.

Låset är som A A skrev bytt i ratten, passagerardörr är orginal, förardörr är någon annan historia.

Jag köpte bilen i april förra året för 30 000 och sålde den i dess krockade skick för 5.000.

Men vilken dröm den är på motorvägen, stabil som en tegelsten och kör lätt ifrån en trimmad japsare.
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Tjenare, japp dt e din gamla bil.. såg den av en slump i galleriet o skrev ett mejl till dig o undrade lite om bilen. Fick inge svar innan jag drog till göteborg, men nu har jag köpt den iaf.. jaha, så dt var en krock!? Var dt en stor smäll? Var den mycket trasig där bak när du sålde den? Den ser okej ut nu, backsensorn har jag fixat, sen är dt nån liten buckla ovanför stötfångarn, tänkte låta nån plåt-slagare slå ut den senare. Sen är dt ngt svart längre ner på stötfångarn, antagligen efter den där opelns nos dårå.. Men har köpt grejjer och orginalfärg nu så ska slipa o måla lite, tänkte även lacka allt dt svarta som är runt om längst ner på bilen. Vet du ngt om förar-låset? Tror jag ger upp försöket med dt nu, smörjde lite i motorn till rutan så den går bättre nu :)

AA: tror jag hoppar över dt dära att plocka sönder låset o "koda" om dt så dt passar med nyckeln, verkar lite väl pilligt :) Men tack för tipset, hör av mig om jag kommer på att jag behöver ngt.. har du mycket reservdelar?
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej igen Lennan!

Att koda låset är enklare man tror.
Löste du problemet med fönsterhissen?

Ja jag har en massa reservdelar. Har skrotat en hel bil och har en till som jag håller på att plocka ner. Båda -93:or och 730V8.

Hör av dig om du behöver något.

A A
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Tjena AA, jag löste problemet med fönsterhissen tillfälligt.. nu har den dött verkar dt som. Har du en hissmotor till förar-dörren, o vad vill du ha för den isf? Min bil är juh en -90, tror du dt passar?

mvh Lennie
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej Lennie!

Enligt ETK är det samma motor.
Reservdelsnumret är 51 33 1 386 611.
Om du vill ha hela mekanismen komplett passar det också.
Den har nr, 51 33 1 938 367.
Jag kan sälja hela eller bara motorn.

Mvh

A A
härligt att se att den gamle glidaren lever igen! förardörren kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, inte heller fönsterhissen. Fönsterhissen fungerade utmärkt under min ägo så det måste ha hänt under provkörningar eller liknande.

Krocken var ganska hård så det är mer än troligt att den svarta fläcken kom från opeln, registreringsplåten trycktes in i övre passagerarsidans hörn. Men mycket mer än så blev det faktiskt inte.

En bensinslang läckte lite också kom jag på allderles nu, satt allderles ovanför motorn närmast vindrutan men om du inte kännt av någon bensinlukt så är det förmodligen fixat vid det här laget,

Jag sålde bilen av en rad anledningar:
Bensinförbrukningen, det blev helt enkelt inte roligt när hösten kom och det kostade 130kr om dagen.
Bakdäcken, lokala mackens pumpar kunde inte trycka in mer luft i däcken trots flera försök så jag antog att dom helt enkelt inte kunde hålla mer än 2,1bar (eller vad det nu var). Pang, Pang sa det.
Motorn gick ojämt, en 18 år gammal bmw v12a kunde bli mycket dyrare än tändstift.

utöver detta så var det inga fel värt att nämna på bilen så är dessa någolunda fixade så har du en riktig drömsommar framför dig, det hade jag :)
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Hej aa

Det stämmer nog bra :) Var ute idag o lossade motorn till hissen o den verkade funka fint när den var lös. När jag satte dit den igen så gick dt att hissa ner rutan men dt gick trögt, satt o fundera lite om dt var hiss-mekanismen el motorn som var slut. Testade även att dra rutan för hand o dt gick jävligt trögt.. Men rev ner dörrsidan på bakdörren o tog den motorn o satte fast där framme, o dt funkade sååå fint så :) Så nu sitter problemet på bakdörren istället, dt är ingen brådska men jag köper gärna en hiss-motor av dig som kommer fr förarsidan. Va vill du ha förresten?

Sen har jag även lossat alla trä-lister runt om, slipat ner o lackat i bilens orginalfärg (silvermetallic) och plattan runt vxl-spaken har jag gjort en "matta" till i samma kulör som jag ska limma fast imorn. Det blir riktigt snyggt o fräscht, dt rekomenderar jag om man är trött på den gammla trä-looken :)

Mvh Lennie
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Hej johannes

Japp, den gammla glidaren lever fortf, snart i en snyggare look :) Fönster-hissen var dt motorn som gett upp på, är under åtgärd. Bensin-slangen du pratar om känner jag inge läckage ifrån, och bilhandlaren sa att den gick lite ojämnt när han fått den men att dt försvann efter han bytt alla tändstiften.. vilket dt oxå har.
Dt kostar på om man ska ha en 750 som bruksbil :) Jag har en liten skrutt-bil som jag har o pendlar till jobbet med o allt annat, 750in är mer en hobby/intresse för mig. Hade en 540 innan.. o dt finns inge bättre än bmw-bilar med stora motorer i :)

En fråga har jag, märkte du aldrig att däcken skrapade emot på insidan? Bakfälgarna breddade för mycket inåt så däcken har skrapat emot. Vet ej om dom gjorde dt hela tiden el bara när däcken fjädrade uppåt!? Men dt var därför du inte fick i mer än 2,1 bar el va du sa, för dt pös säker ut när trycket blev för högt.. o sen small dom :)

mvh Lennie
15000 tusen ! Ja böt bakre ljuddämparen på min audi 80 -88 den kostade typ 1500 kronor så nog får man lite pryttlar för 15000 typ 54 elmotorer och 2 hela rostfria avgas sytem ;-)
Lycka till !!

Nån gång ska dom väl bli värda nåt !!!

Nicke

/2 ägare på min!! förre och jag känns sköönt
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej Lennan!

Jag har monterat lös en motor och kan skicka den som skrymmande brev.
Maila mig så kan vi ta det där med betalningen där. Hör väl inte hemma här på forumet.
Min mailadress är mitt förnamn följt av snabel-a, efternamn och .se.
Skriver så här kryptiskt för att inte få så många spam.

Mvh
Alf Algestam

A A
nix, märkte aldrig någonting skumt. Både jag och min lika bilintresserade kamrat plockade loss båda bakdäcken under sommaren för att göra rent på insidan, kolla bromsar osv. Såg skitfint ut. Kunde aldrig tänka mig att man köper 255/40 Continental däck och kränger på dom på fel fälgar. Jag hade dom på i 6 bra månader utan minsta problem, förra ägaren var bilmekaniker och även han var nöjd.
väldigt konstigt.

lova att du slänger upp fullt av bilder !
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Skickar iväg ett mejl till dig Alf!

Kan hända att dt inte skrapat så mycket dårå, men till slut så blir lite mycket.. man såg på däcken att dom var genomskurna runt om :) Jaja, har sålt dom nu och ska köpa nya snygga framåt våren.

Japp, bilder kommer på mitt galleri sen :)
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Fönsterhissen funkar igen, dt var motorn som var trasig. Den här sidan är såå bra, man får hjälp o tips.. o hittar folk som har reservdelar att sälja, tack AA.

Detta jag skriver nu är helt off-topic, men måste bara få dt ur mig.. Är dt meningen att man ska kunna förstå dt motsatta könet? Har vatt kompis med mitt ex, fråga för bara ngr veckor sen om hon skulle bli sur om jag träffa nån. Nä dt skulle hon inte, o hon fråga mig osv.. så jag träffa en tjej, o när hon e hemma hos mig så kommer exet hit o presenterar sig som min flickvän. Efter dt så är allting en jävla soppa här, dom skriver till varandra o bitchar sig.. fan asså!

Igår gick jag ut i garaget o höll på med bilen istället, tur man har en annan form av skönhet som som man kan lägga tid på :) Lättare att förstå oxå för den delen!!

Va ba tvungen att skriva av mig lite..
Th
593
Theobald
750ial -88
Varför skulle hon bli sur om ni inte är tillsammans? Men med kvinnor vet man ingenting om hur dom reagerar!

HAr hört sägas att när Gud skapade kvinnan, då glömde han sätta i operativ-
systemet! :D

Grattis till inköpet av bilen förresten.

"Nöden är uppfinningarnas moder"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.