AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
31.945

X6 3,5 -08 för bara 126.000 kr. Kan detta stämma?

Sida 6 av 8
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst 50.000kr under "normalpris" är inte kattskit det är ingen som påstår annat. Men steget till att en X6 skulle kunna köpas runt 350.000kr under normalpris - det är stort!

Frassemannen
BMW 523 -07
Nja..."normalpris" för en direktimporterad med 10 000 mil på mätaren ligger väl kanske på sisådar 250-300 000....och i dagens kristider på suv-bilar så kanske ytterligare ner en bra bit.
Och jag har hela tiden hävdat att det visst KAN vara så att den bjuds ut för 126 av olika anledningar. Billigt som satan men inte omöjligt.

Frasse
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Sicket skämt.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
För att ytterligare förklara vad jag menar...Min A6:a köptes av förra ägaren för 3 år sen för 362 000.
Bilen blev också Ditec-behandlad regelbundet samt i köpet ingick 18-tumsfälgar med nya däck från SvFF. Jag gav 93 000...alltså ungefär en en fjärdedel av vad den kostade ny. Så mycket sjunker nya bilar i dag vill jag faktiskt mena.
Idag kan man få samma bil splitterny för under 300 000 på Audi.

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att begagnade bilar faller snabbt, det är vi överens om.

Men nu är det redan bevisats att X6an var en blåsning, ett nigeriabrev, så riktigt så illa att en bil sjunker 500.000kr på ett år är det inte.

Frassemannen
BMW 523 -07
Men då kan vi ju stänga ner denna tråden va?
Alla nöjda och glada om det var så hoppas jag.

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tråden behöver inte stängas för det. Vi kommer nog diskutera blåsningar så länge det finns internet. Det dyker alltid upp någon som tror han hittat "årets fynd" bara han betalar € 2500 handpenning :-/

Undrar hur stort mörkertalet är här egentligen. Det är ju knappast något man flaggar för på ett forum att man blivit tokblåst.

J.L
BMW M2-24
Suv och kristider, där kom den, Frassemannen du är min nya idol =)
Du skall ändå ha cred för att du är så ihärdig och energisk. Det är kanske är så man gör det verkliga fynden tex X5-04 för 85.000 eller X6-08 för 126.000 kr.
Den billigaste X6an i europa kostar 47.000 euro, men Frassemannen kan fixar ändå fram en 10.000-milad -08 för 250-300, eller till och med billigare, troligen från någon desperat trafikskolelärare. Du har helt klart en karriär som bilhandlare, för så bra priser har inte ens dom. Jag har själv vänner och bekanta som är bilhandlare och därmed bra tillgång till grönlistepriser osv, men det är dåligt med X5-04 för 85 tusen där tyvärr.

Jag har själv köpt och sålt 5 st nya/nästan nya bilar det senaste 5 åren, både BMW och andra märken, så jag vågar säga att jag är ganska bra insatt i nya bilars värdetapp. Visst tappar nya bilar mycket i pris, så har det alltid varit och ingen har sagt något annat, men de prisras på 70-80% eller mer på bara några år har jag som tur är sluppit uppleva. Om verklighten vore så illa tror knappast det vore möjligt att sälja runt 400.000 nya bilar varje år i Sverige som varit fallet på sistone.

BMW CS #5139
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Läser du inte tidningarna J.L?
Tumregeln idag, eller rättare sagt förra året, var ungefär: Halva nybilspriset efter 3 år. Snacka med vilken bilhandlare som helst om det, eller kolla listorna.
Men...det var ifjor....idag är det bilkris i hela världen utom hos dig verkar det som.
NYA bilar reas ju ut lite varsomhelst idag....Köp en Ny Mondeo och få en Ka på köpet är bara en i raden....Chrysler sänte sina 300 men över 69000!!!!
Få se hur många nya bilar det säljs detta året....400 000 blir det inte iallafall

Frasse
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
50% tapp på 3 år jag är absolut ingen nytt för mig, men de sifffor Frassemannen anser är rimliga ligger på 75-80% eller mer efter 3 år.

Att vissa märken horar ut inkurranta modeller, förra årsmodeller etc till stora rabatter innebär ju inte automatiskt att även populära och och eftertraktade modeller sjunker 25% till över en natt.

Saker och ting blir inte gratis ens i lågkonjunktur, även om många gärna vill tro det

BMW CS #5139
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Frasse behagar skämta :)
Jag har aldrig förut hört om en person som innerligt tror att en nylanserad bilmodell sjunker 80% av sitt värde på 1 år.

Kul!
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag har väl aldrig påstått att en ny modell sjunker 80% på ett år?
Men jag vet att en 1 år gammal bil med 10000 mil på mätaren visst kan sjunka otroligt mer än de flesta här tycks tro...X6:an är ju troligen en bluff som tidigare sagts.
Men jag har sett nästan samma värdefall på en del andra...oavsett vad du tror HFR

Frasse
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Frasse,
Är det ändå inte dags att svälja stoltheten och ge upp?

Du hade fel, sådant händer.
Livet går vidare!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Frassemannen: Det skulle vara intressant att höra några exempel på bilar med "nästan samma värdefall".

Skall kontakta dig när jag på allvar börjar leta 330 E90. Du kan väl säkert fixa fram en bra för runt 100´? Sjävklart inkluderad en förtjänst till dig på 15-20´.
En sådan vill jag också ha. Om crille82 och jag köper varsin kanske vi kan få paketpris? Ska vi säga 80000 styck?

Seså, flytta dig
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Jag vänta fortfarande på en X6-08 för 400' Det är ju konstigt att ingen dykt upp ännu då man kan köpa en NY för 519' i Malmö:-)

Eller hur var det nu, tillkom momsen? eller var det kanske DKK?

(en titthålsoperation i pungen är oxå billig, men inget jag vill ha!)

\Matsh
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jajaja...bara skoja ni grabbar...tror ni verkligen i er vildaste fantasi att jag skulle hjälpa er skaffa bil billigt med såna tramsiga uttalanden?
Ni får väl följa prisutvecklingen...eller rättare sagt prisraset lite nogare innan ni snackar.
Och du Matsh...539000 tar Förenade Bil i Malmö för 09:orna...det kan du ju själv kolla på deras hemsida...och vad tror du då man kan få för en begagnad?
Fast tror du man hittar dom på Blocket eller så....men bli inte förvånad om det hux flux dyker upp en där inom det närmaste
Martin M: Visst hade jag kanske fel i fallet med X6...verkar ju så faktiskt
Gmag och Crille82: Mogen kommentar av ett par som inte verkar ha bil alls....då är man ju expert...och i den åldern!!

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
En sak jag glömde....om det sätts in en bil med ett pris mycket billigare än normalt...hur länge tror ni den annonsen finns kvar?
Just det...den säljs direkt och annonsen tas bort direkt. Kvar står alla osålda DYRA bilar....men det visste väl ni redan eller?
Man får kanske vara uppmärksam, leta på andra ställen än Blocket och ha kontakter. Den som söker han finner

Frasse
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har inte utgett mig för att vara expert, vill bara ha exempel på bilar som rasat så mycket som du påstår...

Vad fan vet du om vad jag har för bilar? De betingar förmodligen ett betydligt högre värde än din A6 och frugans Lancer iaf. Men det hör inte hit.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Under en bils första levnadsår får den ta ordentligt mycket stryk värdemässigt. Direkt vid köpet (till privatperson) ryker 20% direkt (momsen). Under det första året förbrukas halva bilens nybilsgaranti (2 år är fortfarande vanligast) och en tredjedel av vagnskadegarantin. Nybilskänslan falnar också markant under bilens första levnadsår. Detta i kombination gör att värdefallet under bilens första levnadsår är riktigt, riktigt högt. Beroende på körsträcka, modell etc kan det röra sig om allt mellan 25 och 50 procent av nybilspriset. Obeservera att nybilspriset under det senaste året varit allt annat än självklart! Kom också ihåg att listpris sällan är lika med nybilspris.

Något som också bidrar till det stora värdefallet under bilens första år är att de bilar som faktiskt säljs efter bara ett år verkligen måste säljas. Få (om någon) planerar att köpa ny bil och inneha den i bara ett år. Något oförutsett inträffar och försäljningen blir nödvändig. Nöden har som bekant ingen lag - och priset tar extra stryk.

Under bilens andra levnadsår är det lite lugnare. Den första meteorkraschen är över och livet rullar på. Kanske tapper bilen ytterligare 10%. Kanske 20%. Många bilars nybilsgaranti går ut efter två år - vilket avskräcker en aning.

Efter det tredje levnadsåret börjar de flesta bilarna att omsättas då treårig finansiering är mycket vanligt (fram för allt bland företag). Utbudet blir omfattande och priserna sjunker. De flesta garantier är förbrukade och så mycket nybilskänsla finns inte kvar, annat än i riktigt pedantiskt skötta exemplar. Få bilar har kvar mer än 60% av nybilspriset efter tre år. Många, framför allt exklusivare bilar, har kvar mindre än 50%. Observera att vi pratar om försäljningspris i bilhallar. Vad bilhandlare kan tänkas betala i inbyte är betydligt lägre. Vanliga tjänstebilar kalkyleras nu med under 40% i restvärde efter tre år/9000mil!

År fyra, fem sex och så vidare fortsätter värdefallet men i en mer begriplig takt. En sex år gammal bil är kanske värd 50% av en tre år gammal bil - men den halveringen är ju blygsam jämfört med halveringen mellan ny och tre år.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.