AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
31.948

X6 3,5 -08 för bara 126.000 kr. Kan detta stämma?

Sida 5 av 8
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Dubilidu.
Det är bara att gratulera till tidernas Nigeria affär.Det är inte varje dag som man får tillfälle att göra sådana klipp.

;=)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ladgerians ftw!
Om ni pallar finns det ett sjukt roligt forum för folk som scammar ladgerians: Länk
Happy reading!
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Matsh:
Bilarna har full historik, välskötta och servade enligt servicebök...bara för det är billigt behöver det inte vara kass.
Är väl upp till mig att kolla va?
Och brukar du lämna garant på 3/6 månader om du säljer privat???
Dummaste jag hört...barnsligt inlägg från en totalt okunnig människa

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
glömde en sak. känner personligen både trafikskolans ägare och konkursförvaltaren....har köpt en hel del BRA bilar genom honom...rishögarna du nämner är jag inte intresserad av...det finns en hel del såna men dom sälj till någon annan,,,tror jag iaf

Frasse
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Frassemannen:
Enligt dina tidigare inlägg så lever du ju på att köpa och sälja bilar, ganska gott dessutom skriver du.
Bilhandlare med kontoret i bakfickan brukar det kallas, och du har helt rätt! privat lämnar man ju inga garantier när man säljer sin bil. Den stora fördelen med att sälja sin bil privat är ju desssutom att man inte behöver ta upp det som inkomst. Det tjänar ju både säljare och köpare på.
Och dessutom håller det ner priset på de bilar som folk normalt sett tycker är värda så mycket.
Viken chock för dom att deras välskötta, nästan nya bil inte är värd så mycket dom trodde, kan det vara momsen som påverkar det;-)

RILUM= Rakt i Lomman Utan Moms. (Skånskt ordspråk vid snabba affärer.

\Matsh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag köper bilar billigt via kontakter, alltså är alla andra bilar på blocket för dyra. Hmm.... Eftersom Frasse här kan köpa bilar billigt via kontakter, innebär det att marknaden måste anpassa sitt värde av modellen till samma låga nivå som Frasse betalar. Det låter ju rimligt.

__
Min bil:
Länk
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Roligt forum detta ;-)
Bra samling av mytomaner och lycksökare...
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Nix...det kallas inte bilhandlare på fickan....Dom bilar jag får tag på registreras på mig personligen och säljs vidare av mig personligen. Men visst finns det vissa undantag då jag bara förmedlar till kompisar och så.
Och du Matsh...ingen moms som påverkar alls.
Du verkar ju tro att om man köper en bil billigare än gemene man tycker priset ska vara så är man en skojare. Känns som avundsjuka i mina ögon...och kanske lite missnöje med att själv inte få tag i dessa bilar.
Mugge...och visst kommer marknaden att i viss mån anpassa sig men då kommer det andra sätt att hitta billigare fordon. Så är det alltid...och det betyder inte med automatik att det fuskas

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag antar att du skattar för din verksamhet också? Drivs verksamheten vinstsyfte ska den skattas för som av näringsverksamhet. Detta oavsett vilken omfattning det handlar om.

Frassemannen
BMW 523 -07
Lövet:
För det första är det ingen verksamhet..eller företag om du tror det.
För det andra: Hobby eller bilintresse även med viss vinst beskattas inte som du tror...jag får enligt skattemyndigheten/försäkringsbolaget jag har äga upp till 7 bilar /12-månadresperiod utan att klassas som näringsverksamhet.
Vinstskatt ska naturligtvis betalas om det framkommer vid granskning vid eventuell revision/deklaration. Allt enligt Skattemyndigheten i Malmö.
Och nu var det väl inte det saken gällde iofs men jag har torrt på fötterna i den saken genom bla konkursförvaltaren som inte får erbjuda till mindre ljusskygga individer i dessa affärer, så lek inte skattmas med mig tack.
Alla mina köp redovisas och är till och med offenlig handling.
Tack för mig i denna tråd allihopa och lycka till med era affärer i fortsättningen

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fel

Definitionen av näringsverksamhet har inget med antal sålda bilar att göra utan syftet i vilket de inskaffades. Du kan bli skattskyldig efter att ha köpt 1 bil och du kan också slippa skattskyldighet efter att ha köpt 10 under året, allt beror på i vilket syfte bilarna anskaffades. Tro inte att varje enskild skattehandläggare har koll på svensk inkomstskattelag i detalj.

Hobbyverksamhet beskattas också direkt på första kronan vid överskott! Länk

Resultatet av varje hobbyverksamhet beräknas för sig. Utgifter för en hobbyverksamhet får inte dras av från andra tjänsteinkomster eller annan hobbyverksamhet.

I princip är alla inkomster skattepliktiga och alla utgifter för hobbyn avdragsgilla. Avdrag för kostnader får dock inte göras med högre belopp än som motsvarar inkomstårets intäkt av verk­samheten.

Egenavgifter (alternativt särskild löneskatt) beräknas på överskott av hobbyverksamhet. Egenavgifterna är avdragsgilla vid beräkningen av årets överskott. Eftersom den exakta storleken av egenavgifterna inte är känd vid deklarationstidpunkten så medges ett schablon­avdrag med viss procent av överskottet, 25 procent för egenavgifter och 20 procent om det avser särskild löneskatt.

Betalar du dessa också?

J.L
BMW M2-24
Oavsett om Frassemannen bedriver hobbyverksamhet eller näringsverksamhet, och oavsett om han skattar eller inte borde han kunna leva utomordentligt gott på sina bilaffärer. En BMW X5 4.4-04 för 85.000 eller inte minst en X6-08 för 126.000 kr tror jag inte ens Frölunda Bilkonsult Länk eller Linus Bil Länk som i mitt tycke jobbar med Sveriges bästa priser på beg bilar kan skaka fram.
Men det är ju bara att gratulera när man har lyckas skaffa sig sådana kontakter, som dessutom gillar att ösa pengar över en. Trafikskolor och konkursförvaltare är ofta sådana.

BMW CS #5139
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Du Lövet:
Du verkar ju vara en ooootroligt rättskaffens man som deklarerar precis allt som man måste...du har väl inte ens ett avdrag i din deklaration överhuvudtaget???? :)
Det märks ju hur tydligt som helst att du är avundsjuk för att inte du kan göra dig en hacka på bilaffärer...har väl inte ens gått mot röd gubbe i dina dagar...
J.L:
Jag lever inte på mina bilaffärer...har ett jobb som de flesta andra där jag tjänar mina pengar.
Men...om man kan tjäna en extra slant när man nu erbjuds det, ska man inte göra det då? Lancern som jag köpte för 30 000 har sambon och kör med så där tjänade jag inget och X5:an tog min ena svåger för en hundring....inget man blir miljonär på.
Kvar står faktum: BILAR RASAR I VÄRDE FORTARE ÄN VISSA TYCKS TRO!!!
Välkomna in i bilvärlden allihopa

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jadu Frasse, att sitta på ett forum och berätta om sina svarta affärer kanske inte är det smartaste man kan göra. Risken är uppenbar att man träffar på "avundssjuka" personer som mig.

Svaret på din fråga om avdrag är faktiskt "nej" förutom räntekostnader. Har 0 fortkörningsböter, är helt ostraffad, men har 4 parkeringsböter. 9 års körkort utan att ha krockat. Jag förstår att du får kalla kårar av att läsa sådant.

Frassemannen
BMW 523 -07
Inte alls...har själv A, BE, CE samt Taxi sen många år...kanske en 7-8 p-böter, någon fortkörning men är även jag ostraffad. Inte krockat heller trots att jag kört bil/mc/lastbil 20 år mer än du...kalla kårar?
Löjlig diskussion...jag lägger ner.
Ligg du kvar i din tro att bilar är värda det du tror....och lycka till i fortsättningen

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
...Var fick du förresten svarta affären från???

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att köpa en bil och sälja den med vinst till sin svåger utan att skatta för den. I och med att du anskaffat bilen för att omedelbart sälja den är den inte för eget bruk. När du sedan gör en vinst på den ska du betala skatt för den (inkomst av näringsverksamhet)

Lancern för eget bruk är ingen fara.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet inte vart du får slutsatsen att jag tror att min bil är värd guld ifrån?

Är det för att jag inte tror att man får en X6 -08 för 126 tusen kr?

Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
>>Frassemannen

Med all respekt, det känns som du försöker fasa dig ur det hörn du själv tvingat in dig i genom att svara mycket generaliserat kring värdetapp på bilar och då främst på BMW ang motargumenten du fått kring en speciell BMW X6 för 126 000 kr.

Jag har inte någonstans i denna tråd sett dig argumentera för ditt ställningstagande till just detta speciella fall som tråden faktiskt berör (X6 samt dess pris, utan du har i din motargumentation hänvisat till generella värdeminskningar samt hänvisat till dagens marknad (vilken givetvis påverkat värdeminskningen än mer än annars).

Du som påstår dig handla mycket med bilar, tror du själv på utgångspriset på denna vara kontra det man som köpare kan begära i form fordonet skick, garantier etc?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Nitte:
Jag handlar inte MYCKET med bilar....men en del dyker upp, ibland tätare ibland inte så tätt.
Visst verkar utgångspriset lågt...kanske till och med för lågt, men jag anser fortfarande att jag sett större under än X6:an faktiskt. Sen om den annonsören inte är som han ska eller inte kan jag inte svara på.
Dom bilar jag associerar till har alla varit i jättebra skick och väldigt mycket under det pris de flesta här tycker är rimligt. Absolut inga rishögar med tvivelaktigt förflutet eller annat. Visst har jag fått tag i bilar som varit avställda typ men alltid otroligt prisvärda i mina ögon. Men, och ett stort men....likförbannat har en hel del av dessa sk klippen varit svåra att avyttra tyvärr. Absolut inte sålt till dom fantasipriser vissa här tycker dom är värda.
Min senaste bil, i mni ägo Lövet, är en Audi A6, 05:a, 2.4 Proline, en ägare, svart med det "mesta i utrustningsväg, fullservad på Audi, som jag löst av Volvofinans för 93000...enligt Bilpriser.se skule den kostat mellan 147-152...
Det tycker jag är ett ganska bra pris...men vete fan om jag skulle kunna sälja den för 100 000 ändå!!!
Fast den har jag tänkt behålla ett tag så det kvittar

Frasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.