|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Capo |
Hej Alla. Jag planerar att köpa mig en E39:a helst en 525 eller 530. Det jag undrar över är, vad tycker ni om Manuell vs automat på en 5-serie E39:a? Själv känner jag att en 5-serie är mer lyx/komfortvagn och nästan ska ha automat medan E46 är mer "sport" och bör ha manuell. Jag har ögnat igenom de inlägg som finns angående strulande Aut. Lådor på E39:or, det verkar finnas en del "issues". Tacksam för svar. /C |
|
Automat, +30 000 mil, växlar väldigt bra, inget strul. Jag har aldrig bytt olja, däremot kollat oljan. Jag kommer nog att köpa en automat nästa gång också. Lycka till Björn |
|
| Har Aldrig förstått mig på såna här trådar... Provkör och avgör själv förslagsvis? | |
Capo |
Okej!! Det låter som att Bmw har producerat solida automatlådor med andra ord. Tack för svaret Björn. /C |
Capo |
Till Printscreen: Givetvis har du rätt, jag var kanske inte tydlig nog när jag skrev frågan, det handlar inte om komforten eller något sådant utan om driftsäkerhet/kostnader etc. Manuella lådor är ju generellt sett enklare att laga och oftast billigare att just laga. Jag ska vara tydligare i framtiden. /C |
|
En liten reflektion – varför besvara en tråd som man inte förstår sig på? ”- Hej och välkommen till forumet”, är något jag ofta sett här på autopower när någon har väldigt få inlägg. Ett mycket trevligt sätt att bemöta en ny postare på tycker jag. Så välkommen till forumet Capo och hoppas du blir nöjd med den låda du bestämmer dig för. Själv har jag haft både manuell och automat i mina BMW och vill ge dig det generella tipset att ju större motor desto större anledning till automat. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW tillverkar inga automatlådor. det gör däremot ZF , samma lådor återfinns i både Mercedes och Audi. E39 Dieslar har en GM låda.. Kör du mest landsväg manuell, är du en statskörare till 80% automat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har "printscreen" käkat taggtråd? Som sagt välkommen! |
|
Capo |
Tack för trevligt bemötande!! Jag hade ingen aning om att även Mercedes plockade lådor från ZF, enligt en del så har ju just mercedes "världens bästa automatlådor". Det blir troligen en aut, då jag kör mest blandad/stadskörning. /C |
| Personligen så skulle jag aldrig köpa en manuell E39, bilarna passar alldeles utmärkt med automatlåda. | |
| Går i samma funderimgar jag också.... manuell eller automat? Funderar på antingen en 525 eller en 530 (bensinare) och vill nog helst ha automat men fundrar lite kring bränsleförrukning, skiljer det märkbart melan manuell o automaten? Nån motor man ska undvika automat till? Och utväxling, vilken lugnast vid landsvägskörning i motorvägsfart..? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min 528IA-96 varvade 3000 varv vid 170, det gör min 6 växlade 540 också. På landsväg varvar en manuel 523/528 ca 500 rpm mera än automataren så bränsleförbrukningen är ganska likvärdig i det fallet tom lägre för automaten, men automaten drar någor mera vid blandad körning. Men skillnaden är inte så stor så man behöver fundera på det när det gäller förbrukningen. Det är mera körsätter som påverkar de mycket bränsleeffektiva BMW motorerna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kanske får klargöra lite :) Det var absolut inte meningen att vara otrevlig mot dig Capo, jag formulerade mig lite klantigt nu märker jag i efterhand. Skriver oftast på det här forumet från mobilen när jag är ute och flänger. Således blir mina inlägg lite kortare än när jag skriver från en dator. Hoppas du inte tog illa upp, inget skoj att komma till ett nytt forum och mötas av taggtrådsätande medlemmar ;) |
|
Capo |
Tjena Printscreen. Det är ok! No harm done. /C |
|
Jag skulle vilja påstå att en E39 passar med vilken låda som. En sedan med sexa är en för storleken lätt bil (min 528i 1530kg enligt reg-papper) och man kan visst köra aktivt och ha kul bakom ratten med E39. Dessutom är de manuella drivlinorna i BMW svårslagna i känsla. Automaten får E39 att bli en softare bil vilket inte heller är fel, de passar till det också. Alltså helt en fråga om växellådssmak i mitt tycke! Köp m.a.o. det som känns bra. ------ BMW CS #04839 |
|
Capo |
Jo det ligger nåt i det, jag har lånat en 525 M-sport -03 manuell, för att känna efter. Det är en underbar bil, men jag lutar fortfarande åt automaten, åker mest blandad körning. Men det är absolut en härlig sportig känsla i 525:an, hornen växer ut. Efter att ha kört trött Volvo 740 i ett antal år så känns det j-ligt bra att kunna köra om utan risk för liv och lem. Ska försöka komma åt att prova en 530 och se om den kanske lockar mer. /C |
Buspelle |
E39 med automatlåda är en underbart skön och mjuk bil att köra. Med manuell låda är den dock plötsligt ett rent njutningsmedel; en körmaskin. Har haft både 528a och M5a med manuell låda och min rekommenadtion är just manuellt. Dock är detta helt och hållet en fråga efter vad varje individ vill ha. Bilen är kanon med både man och aut, men det är två helt olika bilar skulle jag säga. Ut och prova är det som gäller. Å andra sidan så blir det bra vilket du än väljer. |
|
Har kört 4000 mil med en manuell 525 TDS e39 som nu ska säljas till förmån för automatare. Manuella har en mycket trevlig i känsla i drivlinan, tydliga växellägen. Dock mer handarbete..:) Servicemässigt: Jag hade tidigare passat automatare (-03). Också där en ZF låda där momentomvandlaren var på g att ta slut (35k mil) samt att backen inte hade någon styrka. Dyra prylar och dyrt byte, jämför man dock med de kopplingsbyten som behövs göras på 35k mil så ser det annorlunda ut. Kör V70 -01, automatare.. toppen när man vill lugna ner framför ratten..:) |
|
|
Jag personligen föredrar nästan alltid automat, likaså i en bmw. Dock tycker jag automatlådan är det minst tillfredsställande på min bmw, gillar inte karaktären och litar inte på att kvalitén. Amerikanarna kan autlådor bättre. Den är "allt eller inget", patetiskt lyhörd var det gäller den adaptiva funktionen, lockupen är nervös och det händer att den gör oharmoniska nerväxlingar. |
|
|
5 serien och lite större bilar överlag tycker jag gör sig bäst med automat. I 95% av tillfällena håller det alldeles utmärkt och du kan ha högerhanden på tjejens ben istället för på spaken. :) Har switch-tronic på min så jag kan växla manuellt med, men har bara kört i automatläge hittils ändå. |
|
|
Hade en 530i -02 manuell förut och sålde den just för att den var manuell. Tröttnade väldigt fort på att sitta och veva runt när hela bilen i övrigt bara skrek komfort, komfort. Kopplingen på E39 är också långslagig vilket gör den hela ännu besvärligare. Nej, när det gäller E39 så skulle jag helhjärtat satsa på en automat. MEN, fördelen med automat är att bilen blir mycket snål för sin storlek. Jag körde min 530 på runt litern per mil, nuvarande bil drar 1,3 liter milen vid exakt samma körning (mestadels pendling i stadstrafik). När jag körde till fjällen drog förra bilen 0,72 liter per mil och det är inget annat än fantastiskt med 231 hk. ______________________________ //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.