AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.827

Polisens definition av vinterväglag (Göteborg)

Sida 2 av 2
kilroy
Undantaget kan ju förefalla svårtolkat men blir lite lättare att förstå om man tänker sig två olika alternativ:

- Någon startar en utlandsresa från Luleå till Tyskland med sommardäck i januari. Den resan kommer aldrig att godkännas av polis om man stoppas.

- Någon startar motsvarande resa i Malmö. Det innebär att man har några minuters bilresa till Öresundsbron...och där upphör svensk lagstiftning.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Hur ser det ut i Europa? Vad säger tysk-dansk-fransk lag?

Vinterdäck är ju inte per automatik dubbdäck, finns det lagar som reglerar "allväders" däck, dubbfritt, allround?

The way we see the problem is the problem.
Jag menar INTE svensk lag...

kilroy
Här kan du finna en del...

Länk

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Oj vilka roliga regler, som balsam för en svenne!

Humor med bensindunk...
Nu är sidan sparad i favoriter!

Tackar kilroy!!

Transocean
Angående länken ovan, man måste inte visa reg.bevis för att få köpa miljödekal i Tyskland. Jag köpte min gröna dekal från en vanlig bildelsbutik utan att visa några som helst papper. Detta var förra veckan. 6,80 euro, och bästa miljöklass som gäller i Tyskland tills jag skrotar bilen...en oljerykande 530 v8 från 1993... Hos TÜV kostar dekalen 5 euro men de kräver antagligvis reg.bevis också.

Sen vet jag inte men jag såg massa gamla mercor och E28:or inne i Berlins "umweltzone" så det finns säkert undantag för vissa äldre bilar också?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.