AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.826

Polisens definition av vinterväglag (Göteborg)

Sida 1 av 2
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tog idag veckans löparrunda och stannade till för att prata med en polisman som längs vägen utförde kontroller. Jag passade på att fråga vad som räknas som vinterväglag. Just denna morgon är det runt nollan, torrt och fint väder med växlande sol och moln i Göteborg.

Hans svar var följande:

Är vägen täckt av is eller snö till två tredjedelar (2/3) så räknas det som vinterväglag. Temperaturen spelar ingen roll.

Jag har hört påståendet att vinterväglag råder under +3C. Men detta hade han aldrig hört talas om.

Observera att jag inte tar någon ställning till vad som är rätt eller fel i detta. Föraren har alltid ett ansvar att framföra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt. Jag vill bara med detta ge input vad Göteborgspolisen eventuellt anser. Och jag är medveten om att det är den enskilde polismannens sak att avgöra situationen. Dock kan jag tänka mig att enskilda poliser har ett regionsbeslut i ryggen.

Utöver detta kan säkert försäkringsbolaget ha sin egen definition.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kan tillägga att enligt BMW originalförsäkring säger man sig göra samma bedömning som polisen, men att man har sin egen bedömning om man tycker att polismannens är felaktig. Vad denna bedömning skulle innebära i detalj kunde försäkringsmannen inte svara på.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag ringde Polisen och frågade i April 2003 pga solsken ochn plusgrader o ren torr vägbana under hel vecka.
- grader och det räckte att det var isfläck nånstans på vägbanan på hela sträckan jag skulle åka 65 mil tor Strömstad för att det skulle räknas som vinterväglag enligt vad jag fick veta då.
-4 på morgonen ut och satte på vinterdäcken igen. vilket jag inte hade behövt med facit i handen. Temperaturen stog snabbt och kanonfin väg.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
kilroy
Temperaturen har ganska underordnad betydelse när man bedömer om det råder vinterväglag. Det kan ju vara -3 och snustorra vägar.

Bedömningen att det råder vinterväglag om 2/3 av vägbanan är snö- eller istäckt låter som ett hemmasnickrat argument. Det skulle ju betyda att om 50 % av vägbanan är snö- eller istäckt så skulle det vara sommarväglag...vilket faller på sin egen orimlighet.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

En nog så viktigt fråga, varför jag vill ställa frågan om det inte är så att temperaturen spelar en relativt viktig roll (jodå jag såg "underordnad roll") eftersom sommardäcken hårdnar vid sjunkande temperatur och deras egenskaper därmed försämras vid exempelvis inbromsning.

Jag tillhör dem som bara följer datumanvisningarna om sommar-/vinterdäck utan att tänka efter så det vore intressant med ett klargörande av de olika aspekterna. Vi tycks ju ha minst en juridiskt kunnig (yrkesverksam?) person i tråden.

För övrigt saknar jag frasen Jag är inte bara dryg, jag är dessutom skåning. Vid sidan om Jag är direktör så jag vet jag jag pratar om, forumets roligaste användarsignatur.

Mvh
Mikael
kilroy
*mikael

Skåningen är tillbaka...vad gör man inte för att glädja sina medmänniskor...:)

Temperaturen har en underordnad betydelse för polisens bedömning av väglaget. Däremot har du helt rätt när det gäller sommardäckens funktion då det blir kallt. Problemet ur juridisk synvinkel...var skall man dra gränsen rent temperaturmässigt? Dessutom varierar gummisammansättningen från däck till däck, vissa sommardäck är sämre i kyla än andra.

Polisen hamnar i en omöjlig sits rent juridiskt om man inför fler parametrar att bedöma.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Kilroy: Jag tackar för svaret som ju som alltid är genomtänkt/initierat, och "the return of the nickname". Ordningen är återställd och alltid kommer det att få något skirt blomster att drabbas av en piggsvinsreaktion. :)

Mvh
Mikael
Är det minst 5+ så funderar jag inte ens på saken, jag bara vrider om nyckeln cabbar ner och höjer volymen på stereon.

Annars tar jag vinterbilen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men Hasso?
I April är det inte längre lag på vinterdäck vid vinterväglag. Kravet är 1:a Dec. till 31 Mars.
I April så får du köra med sommardäck trots meterdjup snö.
Tror inte reglerna var tuffare 2003, har nog aldrig varit lag på vinterdäck i april.
Hubbe det stämmer inte du är skyldig att anpassa fordonet efter väglaget och inte datumet.
Du kan inte komma rattandes i fjälen i meterdjup snö och hänvisa att ett datum har passerat.

saxat från vägverkets hemsida.

Lägg märke till
"Redan den 1/10 får man sätta på dubbade vinterdäck och senast den 30 april ska man ta av dem om inte särskilda väderförhållanden råder."

Halka på väg - montera vinterdäcken i tid
Det är krav på att använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1/12–31/3. Kraven gäller personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar med upp till 3,5 tons totalvikt samt släp som dras av dessa. Redan den 1/10 får man sätta på dubbade vinterdäck och senast den 30 april ska man ta av dem om inte särskilda väderförhållanden råder.

Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar. En bra tumregel är att låta sätta på vinterdäcken när temperaturen går under +5°C.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
nej, nej, du kan aldrig få böter för att du kör i vinterväglag med sommardäck utanför 1/12-31/3.
Däremot kan du ses som skyldig till vårdslöshet om du orsakar en olycka pga däcksvalet.
Men om man tvekar på om det finns EN isfläck på sträckan man ska köra så kan rimligtvis inte polisen bötfälla dig. Inte skulle det motivera mig att byta däck igen på morgonen.

Om du läser det du saxat in så står det ingen stans att man måste ha dem utanför perioden, men däremot att du får ha dem om väglaget så kräver.
Så du tolkar inte nedan text som att dom måste sitta på utanför datumet om särskilda väderföhållanden råder även efter 30:e april?

"Redan den 1/10 får man sätta på dubbade vinterdäck och senast den 30 april ska man ta av dem om inte särskilda väderförhållanden råder."
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nej. Det står ju att man måste ta av dubbdäcken senast den 30 april. Om det däremot är sådant väder att det behövs dubbdäck så får du ha dom kvar på, men du måste inte.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
delorian:

1/10 - 30/11: Det är tillåtet att köra på vinterdäck om man vill. Man kan inte få böter om man kör på sommardäck här när det är vinterväglag.

1/12 - 31/3: Lag på att ha vinterdäck när det råder vinterväglag, här kan man även få böter för att man saknar vinterdäck om det råder vinterväglag.

1/4 - 30/4: Det är tillåtet att fortsatt köra på vinterdäck om man känner för det. Man kan inte få böter om man kör på sommardäck här när det är vinterväglag.

30/4 - : Det är förbjudet att fortsätta köra på dubbdäck. Om det råder vinterväglag får man köra vidare på dubbdäck så länge det är vinterväglag men det är inget krav och man kan inte få böter om man kör på sommardäck.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Men frågan kvarstår egentligen. Vad är vinterväglag?

Finns det nått prejudikat?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sist jag läste så räckte det att någon del av vägbanan var täckt med is eller snö.
Hur reglerna tolkas i praktiken vet jag inte. Däremot kan man ju alltid vara på väg utomlands om man blir stoppad med sommardäcken på, vilket än så länge är ett skäl att åka med sommardäcken på.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Om vinterväglad råder avgör polisman på plats.

D.v.s det riktiga svaret på frågan går att likställa med den välbekanta termen " hur långt är ett snöre " =).

Det finns inga klara riktlinjer utan det gäller att hoppas att ens egna definition på vinterväglag stämmer överrens med polismannen på plats.

Jag har själv blivit stoppad i en bil som hade sommardäck ( kortare varmkörning efter mekande, tro det eller ej) och då var det minusgrader, is och snö vid sidan av vägbanan men vägbanan var torr. Då sa polismannen att vinterväglad inte råder på vägbanan och sa ingenting om sommardäcken.

Men min definition (vad den nu är värd) lyder som följande; Finns det ingen snö, snömodd, slask, blötsnö etc på själva vägbanan så råder inte vinterväglad oavsett väder och hur mycket än Leif G W Persson petar sig i näsan i direktsändning.
Dock så får man ju själv känna efter hur mycket man bryr sig om sig själv och sina medtrafikanter.

På NTF finns följande att läsa
Fråga:
Definition av vinterväglag
Vad gäller för att väglaget ska kallas vinterväglag?
Svar:
Vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan.
Källa: Länk

På Continentals hemsida står följande som i sin tur är saxat från vägverket:
Vinterväglag: Det är polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. En generell definition av vinterväglag är: snö, is eller frost på vägbanan. Under en dag med ren och torr vägbana i januari kan alltså en bilist köra med sommardäck. Vägverket rekommenderar dock att vinterdäck används under hela vintern för säkerhets skull. Snö och halka kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken samt man kan riskera att få stanna längs vägen. Sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan redan vid 5 plusgrader ge ett försämrat väggrepp.

Saxat från Göteborgs Posten:
Värt att veta om vinterkörning

Lagen kräver vinterdäck vid vinterväglag från 1 december till 31 mars. Det gäller alla personbilar och lätta lastbilar samt bussar under 3,5 ton. Lagen gäller också släpvagnar som dras av dessa fordon. Med vinterdäck menas däck som är framtagna för vinterkörning och har märkningen M+S.

Det är tillåtet att köra med dubbade däck från 1 oktober till sista april. Det är också tillåtet andra tider när det råder eller förväntas råda vinterväglag.
Undantag: Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet behöver man inte ha vinterdäck. Inte heller vid färd till och från bilprovning,
i samband med reparation eller provkörning. Fordon äldre än 30 år undantas också från lagen.

När råder vinterväglag? Polisens definition är när det är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar där bilens framförs.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag vill hävda att det inte är polisen som AVGÖR om det är vinterväglag (eller om andra brott begås). Däremot kan en polisman bötfälla dig eller göra ett ingripande för att det är dennes tolkning. Ärendet kan självklart avgöras i en domstol om det finns tveksamheter.
Att en polismans ord väger tungt, allra helst om det är flera poliser är en annan sak.
kilroy
"Däremot kan man ju alltid vara på väg utomlands om man blir stoppad med sommardäcken på, vilket än så länge är ett skäl att åka med sommardäcken på."

Riktigt så enkelt är det inte.

Samtliga undantag från vinterdäckslagen upphävs om inte följande gäller...

"Undantagen gäller endast om det kan ske utan risk för trafiksäkerheten".

Undantagen är mao inte självskrivna och kan direkt upphävas av polis på plats.

Primärt sett är det polisen som avgör om någon är skyldig till ett brott och därav följer polisens rätt att göra ett ingripande.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Det är så jag tolkar "om inte särskilda väderförhållanden råder."
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är urkorkat och svårtolkat, och kanske anledningen till att man nu tar bort undantaget. För vad är vitsen att med ett undantag för något, som sedan upphävs av det andra... :) I det här fallet självklara argumentet. När det är vinterväglag så krävs vinterdäck - Men inte vid utlandsresa - Jo, men om det är vinterväglag så krävs det ändå... ? Eh. Say what?

Någon som har något exempel på någon som åkt dit för sommardäck trots utlandsresa beroende på "att det inte kunde ske utan risk för trafiksäkerheten"?

Självklart är det polisen som avgör om ett ingripande är nödvändigt, men det betyder inte att polisen har rätt. Tack o lov har vi prövningsrätt i det här landet, än så länge..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.