|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
He,he...nej då, här vilar inga sura miner :) Konversation på nätet tenderar ibland att bli lite "paj o åsiktskastning"... Ofta pga "feltolkningar" av text osv, lite grann i onödan :) Nee...ok....nu radar vi upp oss i trådskaparens fråga så att det inte blir blommor som ska skickas till slut ;) Kanske tråden tog slut nu, allt verkar ju vara klart för FredrikE39... Iaf för nu ;) Mvh Janne. |
|
| Ja, ganska klart, men om det finns fler tips, volvo eller bmw, så är jag mycket tacksam för delad erfarenhet. | |
|
Jag hade min 523:a i 7 år och 13.000 mil.Var för det mesta mycket nöjd. Jag hade en 97.a.Var speciellt nöjd med prestandan kontra bränsle-ekonomin. Om man kollar på Blocket,så har det ju blivit riktigt låga priser på fina 523:or med M-paket. Den ända erfarenheten jag har av S80,är en semester resa nedåt i Europa för några år sedan.Detta var en 2,4 D.En skön bil att åka långt med,bra stolar. Men tyckte den var lite "Amerikansk" i sitt beteende.Dvs. bekväm,men lite lätt i fronten när det gick undan på Autobahn. Sen tycker jag att man får mycket bil för pengarna båda när det gäller S80 och E39. |
|
|
En S80 2,9 i rätt kurs i förhållande till allt annat är ett bra köp! En e39 kommer att kännas lika gammal som en e34 gör nu(skitgammal)om ett par år när nya 5-serien kommer!(tror den kommer då senast). Då är en S80 2,9 -99 fortfarande förra karossen-inte förrförra. Intressant kan vara är att jag inte gillade V70N i förra karossen som egentligen är samma bil som S80 som vi pratar om! Prövade flera 2,4/170 och 2,4t men gillade inte väguppträdandet! Kändes gungig även med nivåmat. Köpte istället en -00 V70 XC som kändes mumma i jämförelse! Svågerns -98 V70/140 känns åxå bättre att köra än V70N! XC fick dock säljas(med god vinst)pga grym bränsleförbrukning... |
|
| Första S80-karossen var väl betydligt bredare än V70:n så "samma" är det inte. Komfortabla vagnar, men alla bilar i denna storlek med tvärställd motor och FWD är för framtunga för "inspirerad" körning. Men det beror ju på vad man är ute efter. | |
|
The same it is! S80 är en V70 sedan! Dock inte "lika"samma som 142-144-145, 242,244,245 740,745 etc. etc Men likväl S60,C70,C70 cab,samma bil med olika lång bottenplatta(S80executive längst,S60 kortast) Allt enligt koncepten som numera finns hos de flesta tillverkarna! T.ex. Opel Vectra med kort bottenplatta(delas med 9-3)Vectra Combi+Signum med lång bottenplatta! Sedan är ju S80 mera kosmetiskt och i detaljerna inte identisk med V70N men....................samma,samma. |
|
|
Det här omodern-argumentet har faktiskt viss relevans. En bil som uppfattas som gammal får ett sämre andrahandsvärde. Har inte tänkt på det så. Om man köper en vagn för 70´, så kanske man inte kan räkna med mer än 35´om 5 år, kanske mindre, omdet sker en generationsväxling oxå. Det blir 35´ i minskning på 5 år, 7000 om året i vädreminskning. Inte så illa som nybil, men ändå. Om man jämför det med 0,8 eller 1,0 liter/mil så är skillnaden 4000 /år, möjligen mindre beroende på hur man kör. Om volvon minskar mindre i värde, kan det alltså ändå vara affär att köpa en sådan. Notera att jag endast RÄKNAR nu. BMW känslan har jag f.n lagt åt sidan. |
|
|
Jag var lite onykter när jag skrev förra inlägget! C70-modellerna har förståss aldrig delat bottenplatta mm med S80! Förra C70 var ju cupevarianten av S70/V70 1997-2000. Nya C70 är kupevarianten av S40N/V50 2004- |
|
|
Har läst på lite bättre om "P2-plattan" som S80 bl.a byggde på. Konstigt, karossen känns betydligt bredare och baksätet i en S80 känns som för tre vuxna mot V70. Värdeminskningssiffrorna du nämner Fredrik är extremt optimistiska. Generellt halveras en bils värde på tre år oavsett ålder. En bil för 70´idag kommer ner till 35´på ung. tre år alltså. Den regeln har stämt väldigt bra på min bil. |
|
|
Nog är det så att S80 är bredare i baksätet och med mer benutrymme än V70.Samma förhållande mellan V70 och S60.... Bilarna är olika breda(syns rätt tydligt utvändigt på"skuldrorna" i sidorna) |
|
|
Angående värdeminskning: Jag brukar oftast sälja mina bilar dyrare än jag köpt dom... Ett lite jobbigt förfarande att alltid "vara på jakt" men det lönar sig i börsen! Nu blir det inte så med den BMW jag har nu eller den Primera -03 jag hade innan.Men de 3 bilarna före det gick det bättre med... |
|
|
S60:n känns riktigt trång i baksätet. Jag har en gång åkt bak i en sådan och när jag väl tråcklat in 44:orna under framstolen samt antagit lite gam-nacke hållning, trodde jag aldrig jag skulle komma ur mer :) Jag tror S80:ns kaross har lite "snip-form" i sidorna, medan V70:n är mer rak. Nere i golvet kanske de är lika breda. |
|
|
Ja, hittar man rätt objekt och byter ofta kan det nog gå att gå plus lite vid byte, men det gäller att ligga i med marknadsföringen och ständigt leta nya bilar. Att äga en E39:a under några år, som jag har gjort är INTE bra för plånboken dock. ;) Jag upplever att det var lättare förr att göra bra affärer på bilar. hade något nästintil +/- 0:- på en ganska ny Saab på 3-4år, vilket aldrig skulle gå idag. |
|
|
Det stämmer! Om man ska hinna gå i vinst innan värdeminskningen hunnit ikapp så hinner man inte tanka många gånger innan det är dags att sälja! Jag betalade 107000 för min bil vid 11500 mil,aug.-07. Det fanns lite småfix men listpriset var då 165000kr. Tror jag skulle få max 90000 nu med nya 16" v-hjul och snart fixad vevhusvent!? |
|
|
FredrikE39. Hur blev det till slut, hittade du en 523i 1999 ? Undrar, Bulan2 |
|
|
Vänner, tråden har varit vilande ett tag, men nu verkar det som att jag går till affär. Jag har hittar objektet nedan som verkar intressant. Nu skall verkstaden få ta sig en titt så får vi se sedan. Lite trist med tygklädsel är det allt. Hade tidigare plysch, vilket känns lyxigare, och visst hade det varit kul med läder. Men man kan inte få allt, och den hade inte gått så långt viket känns kul. Hur modernt känns egentligen ädelträ? Kan man öht. få det i nya bilar? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.