|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Håkan Hssonn: du menar kanske 20 000 under 5500 mil? Annars låter det jättebra:) då ska jag också fundera på e39! Beemoholist javisst! |
|
|
Min E39 är inte reparerad annat än ett stötdämparbyte fram just innan jag tog över den efter farsan.. Jag läser naturligtvis att en del haft en del reparationer på sina E39, men just mitt exemplar är inte reparerat alls på nu dryga 18000mil... Original framvagn(förutom stötdämparna då), bakvagn , bussningar, bromsar osv.... Ingenting är utbytt på mitt exemplar(ja, annat än rena slitdelar typ några lampor + naturligtvis servicedetaljer ). Inte ens v-pump eller termostathus o termostat... Har dock lovat mig själv att byta dessa nu till sommarn iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Hej igen, nej, men det var kankse en lätt underdrift. Har kanske lagt 2500:- om jag tänker efter. :-) Har då bytt 1st ABS-givare (felsökning på BMW) samt bytt vattenpump. Jag har då inte räknat med kostnader för vanlig service och byte av bromsar bak. Reparationerna gör jag själv. //H |
|
|
Håkan, ok jag tänkte väl...lät lite väl billigt hehe..men bra ändå att det kostat så lite. Beemoholist javisst! |
|
|
1,20 per mil i reparation under 2,5 år och drygt 3000 mil, men nu är det dags för skivbromsar bak eftersom framvagnen skakar vid inbromsning kring 100 km. Kanske ska kolla om M-bilar i V-ås har en drive? Det hade de sist jag köpte något. Bilen har för övrigt gått drygt 25000 mil och både föregående ägare och jag har mest kört motorväg och landsväg. Ska väl tillägga att jag putsade upp bilen för 20000 efter köpet, lite plåtskador och mekaniska småbrister. Sedan dess skivbromsar fram och luftfjädern bytts. Rackarns bra bil. om man bortser från hjulhusets och bakluckans begynnande rostangrepp. Så en 98-ans 540 kanske kan vara något? De skänks ju praktiskt taget bort idag. Mvh Mikael |
|
| Just nu lutar det åt en välskött -99. Hur kan man kolla att ljusmodulen är reparerad? Sitter det någon märkning på efter reparation, eller finns det vissa serienummer som skall undvikas? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är ABSmodulen som är problemet på -99-00 numera kan man skicka dom till USA för reperation för ca 2500 kr istället för ny hos BMW som i början kostade 8000 kr. SÅ det är ingen större katastrof egentligen, men bra om den är utbytt är ju en del besvärligheter med att först utröna om den är felet och sedan vara utan i 14 dagar, kan nog endast en verkstadfaktura styrka. från-99 så har ju andra fördelar nämligen dubbelvanos =lägre förbrukning ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Finns även en svensk firma som reparerar ABS-moduler, är det någon här som har erfarenhet av det företaget? Länk | |
| Köpte min E39 525aM-03 i feb 08 ,min erfarenhet av mitt första år som ägare av en E39 är att man nog måste vara stadd vid god kassa för att hålla den rullande .Jag har reparerat min E39 för 7000kr och tre dörrar bytt på rostskydds garantin (utan kostnad för mig) plus normal sevice under året ,nu skall bilen skall in igen för rep av vevhusventilation för 5000kr .E39 är en mycket komfortabel och härlig bil att köra, men visar även upp en del brister i konstruktionen som gör att man bör vara beredd på en del kostnader, det kostar att ligga på topp! | |
|
Tack för delade erfarenheter. Vi pratar trots allt om 10 år gamla bilar här, och jag tycker nog att de håller ihop rätt bra ändå. Kolla på en 10 år gammal volvo (hemska tanke), kan man få för ett par tusenlappar på blocket. Rent skrot. 03 betyder lite för mycket pengar i inköp för mig, och jag räknar med att underhållskostnaden är jämförbar med en 99 och en 03, jag säger inte att den är högre eller lägre, men i samma storleksordning. |
|
|
Ibland känns det nästan som så här: Desto nyare E39 desto mer bekymmer. Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
|
mikaelodoris: Du menar väl att du ska byta bromsarna fram, om framvagnen skakar vibrerar vid inbromsning i 100km/h så är det väl frambromsarna? har nämligen samma problem på min e34 540-93... Beemoholist javisst! |
|
| OT, men Tommyv6, du skall nog kolla bakre casterstagsbussningarna på E34:an. | |
|
TommyV6: helt rätt av dig jag slarvade och skrev fel. Ratten skakar, inte framvagnen, skivbromsarna bak ska bytas. Mvh Mikael |
|
Capo |
Jag står inför samma angenäma situation som Fredrik E39, jag ser mig om efter en trevligt E39:a, har testat 525 med M-paket manuell nu och stormtrivs, kan även tänka mig en 530. Men jag funderar över om M-paketet gör så stor skillnad att man ska rata andra bra objekt för att de saknar M-paket? Vad ska man absolut ha med för att en E39:a ska vara intressant? Någon nämde komfortstolar i en tråd här förut, vad skiljer dem från sportstolar etc? /C |
|
mikaelodoris: Om ratten skakar är det ju inte bak som problemet ligger...eller JAG har svårt för att relatera detta till bakvagnen iaf.. Mest troligt i framvagnen...dvs bussningar till något stag eller skivor/ok osv.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T, Nu blir jag konfys. Jag var rätt så säker på att slitna/skeva bromsskivor fram framkallar vibrationer i framvagn och slitna bromsskivor bak i ratten. Om jag inte minns fel var det ett av de många bekymmer som jag tvingades reparera på min Volvo 850 (5) GLT och som försvann efter byte av skivbromsarna (alla mina bilbekymmer upphörde efter byte till en E46). Sorry för OT ni andra, men det kan vara trevligt att veta innan jag lämnar in bilen till M-bilar. Mvh Mikael |
|
|
mikaelodoris: Ja...lite off topic blir det iofs.. Men har du vibrationer i ratten så är det nog först läge att kontrollera hur det är ställt med ok/skivor i framvagnen+ kolla alla stag/bussningar där..bärarmsbussningar(nedre) förslagsvis.. Nu skriver jag inte att det är absolut säkert 100% att du inte har problem med bakbromsarna likaväl.. Men inte speciellt troligt dock.. Mvh Janne. |
|
|
Jag hade en Mitsubishi Galant för ett par år sedan. Det vibrerade i hela bilen när jag bromsade, bytte skivor och belägg bak sedan försvann problemen. Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
|
caddie: Jo, vibrerar "hela bilen" så får man nog ta en titt på bromsarna runt om...helt klart. Men det var vad jag förstod inte fallet i "mikaelodoris" vagn.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.