AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.563

Våren på väg. Värt att tänka på... (Film)

Sida 1 av 2
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Nu börjar våren så sakta komma och folket börjar plocka ut sina finbilar från garage och dylikt. Detta medför ju även att att högerfoten kanske känns lite extra tung efter att rattat en 50hk bil hela vintern...

Länk

Glöm inte att köra med huvudet bara...

// Daniel
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Det var en läskig film du länkade... Den får ju en att tänka efter.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kommentaren kan väl vara det att det är ju inte bara under våren som man bör köra med insidan utan alltid...

Höga snövallar(iaf här uppe) t.ex gör att man måste vara medveten om att man sitter i ett fordon och köra med insidan och vara uppmärksam på vad som kan hända i en viss körsituation osv.

Men ok, lite insikt/påminnelser i vad man gör på vägarna kanske behövs lite då och då för en del..
Skrämselpropaganda kanske får någon att tänka till lite extra och det är ju bra iofs..

Mvh Janne.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
J***ar vilken film! Man blev ju nere med musiken och allt :(

En sak kan jag iaf säga. Ju mer åren går desto vettigare kör man!
Närmar mig 28år och det går bara långsammare å långsammare med mer tanke bakom min körning. Annat var det när man var 18-24.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag har sett delar av den där filmen vid något tillfälle tidigare. Den är riktigt bra, tycker VV borde köpa in den och köra den som reklamfilm i TV.

Och precis som Jojje81, märker jag själv att jag kör saktare och saktare ju äldre man blir!

Mvh/ Niclas
Oehört bra film! Gripande på många vis..
Värst tankar går till tjejen som blir fastklämd vid benen och pojkvännen vid överkroppen.
Tänk er in i tjejens situation.
Sitta fast med benen mellan en bil och sin döda älskling.. HUGA!

Även jag har börjat gubbköra, kanske inte så konstigt, har ju passerat den magiska gränsen 40.

///Micke
Min cabrio Länk
Fy f*n vad jobbigt det blev, man lever bara en gång.

Pain is temporary - Pride is forever
Fast du Exilim har levt väldigt länge. Grattis till dina 99 år!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ja visst får man sig en tankeställare efter videon. Gubbkörning har nog inte med åldern att göra.. jag kommer även på mig själv på motorvägen ibland,, ;)

// Daniel
ic
124
icke
318is -90
Den var överlägset bättre än allt VV producerat.. Men jag tycker att den kanske viktigaste slutsatsen är att köra fort med omdöme. Jag kommer fortsätta köra i 80 på centralbron och jag kommer inte hålla 110 på tomma motorvägar eller 70 på essingeleden.

Det står någonstans i trafikförordningen att man aldrig ska köra fortare än att man kan stanna på den sträcka man kan överblicka. Det rådet tillsammans med lite fantasi tror jag räcker mycket längre än att inte överskrida hastighetsbegränsningarna.

ic
124
icke
318is -90
Häromdagen höll jag på att göra den där som den sms:ande killen i filmen gjorde. Hade precis sagt hejdå till min flickvän, gick mot gatan mellan två bilar men vänd mot henne och vinkade. Som tur var vände jag mig i precis rätt sekund och såg bilen som vars framfart skymdes av de parkerade bilarna..

Lättare att vara oförsiktig som gångtrafikant..

Tänkvärd film..
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Icke => Hastighetsbegränsningen på Centralbron är satt där av en anledning, eller har du totalt glömt bort den otäcka olyckan som skedde i höjd med Riddarholmen som ledde fram till att hastigheten sänktes från 70 till 50 km/h?!

Att köra 50 km/h på centralbron tar uppskattningsvis 5 sek längre än att köra 70 km/h, tycker inte det är så svårt att motivera det! Tycker du?

Mvh/ Niclas
ic
124
icke
318is -90
Heden

Jag vet vilken olycka du syftar på, det var efter den olyckan dom höjde räcket och vägervärket och polisen heligt lovade att så fort arbetet var klart höja till 70 igen. Personen som lyckades komma över det gamla lägre räcket körde dessutom en SUV. Inte en sänkt e30.

Jag gjorde en liten beräkning, baserat på att den är 500m ungefär så innebär det att det tar dig som kör i 50km/h ungefär 35s och mig som kör 80 ungefär 23s.

Jag förstod inte vilket ditt motiv var? Mitt motiv är att det känns naturligt att fortsätta i samma hastighet som tidigare eftersom vägen är likadan och att köra i 50 upplevs som att köra promenadtakt på en 3-filig motorväg..

Jag tror att ett stort problem är att många gör precis som Hedin, fast omvänt. Hedin baserar sitt resonemang på "att det är så av en anledning" och undviker därmed att reflektera över vilken denna anledning är. Jag gissar att den oansvarige fortköraren tänker på motsvarande sätt fast tvärt om. Han kör fort, utan att resonera över varför, eller hur fort det går att köra med rådande omständigheter som konstant förändras beroende på, typ av väg, sikt, väglag, omgivande trafik, parkerade bilar, mm..

Vad tror ni om resonemanget? Slutsats: fler aktiv resonerande förare än passiva är bra eller dåligt?

Själv tror jag att det är dom passiva förarna, som råkar köra om vid övergångställen, pratar i telefon, missar döda vinkeln osv..

Visste ni föresten att risken att dö i en flygplanskrash är lika stor som att dö i trafiken om man jämför flygtimmar respektive timmar i bilen.
ja ucsh fy, Det var ingen trevlig film de inte. Hoppas verkligen att man slipper
sådant.

Brukar kolla på sådana filmer ibland, för det får en att tänka efter lite
när man är på bushumör.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Jag blev kallad moralfitta i en annan tråd där jag och några andra kommenterade en film och försökte lyfta fram att ett oförutsett hinder kan sabba ens egen och även andras dag oavsett hur bra man är på att sladda med sin bil och hur bra man än kan vägen man kör på.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Icke => Jag tycker inte vi skall förstöra denna tråd med för mycket OT, men jag konstaterar att du resonerar som en person med nybakat körkort! Bara för att DU inte kör en SUV betyder inte att du inte hamnar i samma sits som den Saaben som blev mosade av den jeepen som kom över på fel sida. Korrekt?

Om du nu kör 80 km/h så tappar du många viktiga sekunder i reaktionstid istället för att köra 50 km/h. Bara för att det var 70 km/h förr, och de styrande personerna på VV etc. lovade att höja hastigheten, så kan vi väl slå fast att trafikintensiteteten har ökat men inte vägens kapacitet, därmed anser jag att 50 km/h är en korrekt hastighet på Centralbron.

Mvh/ Niclas
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Otäck film! Jag har redan börjat gubbköra för länge sen. Så fort det blir mörkt tex har jag ofta ett band av bilar bakom mig som av nån anledning tycker det är lämpligt att köra fort just när det är mörkt. Och då ligger jag inte under hastigheten utan prick på med farthållare. Typiskt är vägar som är okända för mig, men körs av nån annan varje dag.

I helgen blev vi omkörda av en buss på 90 väg trots att vi höll exakt 90. Till råga på allt smalnade vägen av från två filer till en. En skylt upplyste om att det var 400m kvar tills vägen gick ihop ändå saftade bussen på allt han kunde och mer eller mindre prejade oss åt sidan. Lite småläskigt och jag fick tillfälle att använda tutan en lite längre stund så nu vet jag att den funkar. Tyvärr hann jag ej se reg-numret.

Vårdslösa förare kommer vi troligen inte att se skymten av i denna tråd, varför <icke> lite oförtjänt få stå som slagpåse i brist på annat. Han är ju i alla fall ärlig och förefaller ändå ha ett sunt förnuft, vilket inte min nya bekantskap med ovan nämnda busschaufför verkade vara beskaffad med.
ic
124
icke
318is -90
Jag är inte övertygad av din beräkning Hedin. Den dagen det kommer en chevrolet blaizer flygandes över mitträcket är jag övertygad om att min egen hastighet är oväsentlig. Det är nog turen snarare än hastigheten och förarskickligheten som avgör vem den kommer träffa. Tiden man förfogar över i den situationen är betydligt kortare än sekunder. Hastigheten jag färdas i kommer antagligen också vara en försumbar variabel när två ton SUV landar på min e30. Men dom har som sagt höjt räcket och det viktigaste för mig är att JAG inte utgör en risk för ANDRA trafikanter.

Anser du också att 50km/h är den bästa hastigheten oavsett alla andra parametrar, som trafikmängd, väglag, väder, fordon? Vad anser ni andra?
Själv tycker jag det är lite konstigt att resonera som coldhex, att hålla prick hastighetsbegränsningen när det är mörkt. Själv brukar jag försöka värdera vilken hastighet som är lämplig. Är det inte motorväg blir ofta blir resultatet lägre än angiven hastighet.. framförallt om det är dåligt väder.

Jag tar gärna på mig rollen som trådens slagpåse, men jag är också den som är beredd att ändra åsikt om någon kan argumentera väl för ett påstående =)

ic
124
icke
318is -90
Det är lätt att man kastar mycket fakta omkring sig utan att hänvisa till konkreta undersökningar, därför har jag nu tittat lite närmare på statistiken. Detta kommer från SIKA:s (statens institut för kommunikationsanalys) och den finns att läsa i sin helhet här Länk

Men, något som jag själv tycker var väldigt intressant var att 40% av alla olyckor med dödligt utfall sker på natten. En ganska rimlig siffra, men, man ska också ha i åtanke att det körs väldigt mycket mindre bil vid den tiden på dygnet. Därför har SIKA tittat på olyckor med dödlig utgång räknat per personkilometer. Då ser siffrorna ut så här: Länk

Dessa data är ju bara för ett år och därför skall man inte dra för stora växlar på statistiken men.. Det visar att unga och dumma löper ungefär 5-6ggr så stor risk att dö på natten och vi medelålders ungefär 3ggr så stor risk.

Man kanske kanske inte skall hålla hastighetsbegränsningen blint på natten utan sänka några tior.. eller vad tror ni? Eller så kanske man inte ska köra när man är trött..

Nu ska jag fortsätta plöja denna.. 150 sidor kvar att smälta.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nu vet jag inte riktigt varför du hakade upp dig just på att jag skrev att jag höll hastigheten "prick på med farthållare". Det gör jag om jag finner det lämpligt och precis som jag också skrev gör majoriteten inte samma bedömning utan vill gärna köra betydligt fortare.

I övrigt håller jag med dig om att man bör anpassa hastigheten och tanklöst följa alla hastigheter. Det jag däremot inte gör särskilt ofta -och där skiljer vi oss åt, är att överträda hastigheten. Jag är beredd att sticka ut hakan och påstå att som någon skrev att hastighetsgränsen finns där av nån anledning. Visst det finns kanske undantag, men om man missat nån detalj då? Nä så bråttom har jag aldrig att jag vill utsätta mina nära och kära för livsfara.

Ska läsa statistiken du länkade. Jag är inte förvånad om dödsolyckor ökar på natten, det låter logiskt, eftersom synfältet uppenbart är begränsat jämfört med på dagen. En sak som jag funderat på är att man ska blända av vid mötande trafik på motorväg. Vad är farligast? Att bli bländat i periferin eller att synfältet begränsat radikalt vid halvljus? Jag är inte helt säker. Jag känner ofta ett lätt obehag när man ska blända av stup i kvarten. Att någon inte bländar av stör mig inte lika mycket.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
"bör anpassa hastigheten och inte tanklöst följa alla hastigheter" skulle det vara.

Och för att förtydliga, min bländningsteorin gäller för motorvägar där avståndet till mötande trafik är ganska långt. Givetvis inser jag att man inte kan ha olika regler för olika vägar, det var mest en fundering över känslan man får vid det "totala" mörkret som uppstår i omslaget från hel till halvljus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.