AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.842

Vad ska jag köpa för däck?

Sida 2 av 2
E3
1.828
E36
USA bilar
Myran, vilken årsmodell har du på E39? Vilken topspeed har bilen enligt instr.bok? (finns i vissa fall även angivet i regbeviset)
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Det är en 2001:a. Jag har bestämt för mig att det är W som gäller. Instruktionsboken ligger i bilen, så jag kan inte se just nu vad den säger. Modellguiden här anger 250 km/h.

/Martin - kort och gott
E3
1.828
E36
USA bilar
Då är bilen helfordonsgodkänd och typad med W, men det spelar ingen direkt roll, vi har ett nationellt undantag i sverige som säger att däcken ska klara lägst fordonets högsta KONSTRUKTIVA hastighet, och med topspeed 250km/h så krävs alltså lägst W eller Z
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Ja, det var ungefär det jag misstänkte. Surt om man hittar ett par vettiga fälgar med nästan nya däck som bara är klassade med V, då blir det till att skrota däcken och köpa nya. Inte för att risken är så stor att man åker dit kanske, men gör man väl det så lär man väl få körförbud, eller?

/Martin - kort och gott
E3
1.828
E36
USA bilar
Nej, det får du inte, och de säger inget på besiktningen heller
Det är möjligen vid en flygande som de kan slå ner poå det, och då blir det på sin höjd böter
Däremot, är detta något som försäkringsbolagen börjat vara hårda med, så felaktiga däck vid en olycka kan helt klart påverka din ersättning
Hur är det då med vinterdäck? I synnerhet dubbdäck har ju sällan en hastighetsklassning som matchar bilens kapacitet?

Jag tror inte det är några problem med en lägre hastighetsklassning. Är det någon här som haft problem med lagens långa arm rörande detta?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På vinterdäck är det tillåtet med lägre hastighetsklassning. På sommardäck är det dock ett absolut krav att däckens hastighetsindex motsvarar bilens toppfart.

Det är bland annat av den här anledningen som Volvo stryper toppfarten på sina bilar. Vill man ha full toppfart måste man köpa till dyrare däck. (Kolla deras konfigurator)

E36
USA bilar
Precis! Ytterligare ett nationellt undantag, vinterdäck behöver inte ha högre hastighetsklass än Q dvs 160 km/h
Ja där ser man, jag korrigerar mig. Fakta finns här: Länk

Det är alltså okej med Q klassade vinterdäck på en bil som kräver W däck - här finns möjlihet till spännande åkning i 270km/h på vinterdäck.
När det gäller sommardäck är det inte ok om bilen klarar 250km/h d.v.s 10km/h över V klassen.

Hm, undrar vad som är farligast.
Och i sverige får vi inte köra mer än 120km/h, hmm.

Hur tolkar man reglerna om man kör med dubbfria M+S märkta däck på sommaren, vad gäller då?

E3
1.828
E36
USA bilar
Suck....
Egentligen känns kommentar överflödig
Men, visserligen finns det ett tolkningsutrymme där
Men tolkningen som gäller är egentligen bl.a: Att all ändring av däckens belastning eller hastighetsklassning till det sämre är att betrakta som olaglig

Men..
E36,

Lugn, jag ville bara påvisa vissa brister i regelsystemet.

Jag tror trots allt det finns ett visst överseende om man råkar köra med V i stället för W däck. Men så klart, det är en kalkylerad risk vederbörande får ta.

pb
12
pbl
528i -99
Köpte ett par Goodyear, EAGLE F1 Asymmetric 235/45 R17 97Y XL till min 528i, de höll inte speciellt länge, körde förra och denna sommaren, kan inte säga exakt hur många mil, men inte så många att det motiverar priset, de är helt slut nu.......
Så aldrig mer goodyear..

Peter :-)
Pi
61
Piddemannen
S60 D5 2011
850R 1997
Kör på kumho ku31 och de fungerar helt klockrent på min M5:a tycker jag.
Förmånligt pris i jämförelse med michelin, bridgestone osv.
Bakdäcken i storlek 255/40-17" kostade 1200:- jämfört med michelin för 3300:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.