AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.841

Vad ska jag köpa för däck?

Sida 1 av 2
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tjena!

Har lite funderingar kring däckköp till sommarfälgarna. Har pirelli pzero rosso på nu och måste köpa nya bakdäck.

Är jag dum som tänker att jag MÅSTE köpa samma märke på bakdäcken nu....eftersom jag tänker att jag vill ha samma märke fram som bak?

Dom e ju lite dyra tycker jag.

Mvh Robban
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Vad har du för dimension på fälgarna ?

De flesta på forumet vill ha Michelin SP2, Dunlop Sportmaxx eller Conti & Bridgestone, det är ju premiumdäck.

Det är 18" på vår touring, när vi köpte den förra året så satt det Kumho Ecsta KU31 på den, de var en klar överraskning tysta och funkade bra på vatten. Fundera på att köpa dessa igen, de är ju lite billigare och funkade bra för min typ av körning, kanske inget att köra lite hårdare med.

Mvh Peter
BMW CS #7097
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Har 265/35-18 bak och 235/40-18 fram.

Det är ju nästan så man får 4st nya däck av annat märke för samma pris som för 2 pirelli.....men man vill ju inte ha några skitdäck heller!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tänk på att det skall vara XL däck när de är den dimensionen på E39.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

XL?
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Det är den nya belastningsindexet, det vet din däckhandlare.

Mvh Peter
BMW CS #7097
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

XL står för Extra Load och är vad jag vet inget nytt. Belastningsindexet med siffrersystemet kvartsår och det är viktigt att ha rätt index på däcken. Detta gäller även hastighets klassningen på däcken. Man får inte blanda och ha olika hastighetsklassningar och belastningsindex på bilen.

Mvh H
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Trebor: Vill du ha de bästa däcken oavsett pris så är det nog PS2 eller Conti som gäller. Fortfarande väldigt bra däck men kanske en femhundring billigare per däck så är SportMaxx eller GY F1 Assymetric bra alternativ. Ännu billigare men ändå inte dåliga däck så titta på Kumho eller Hankook.

Olika däck fram och bak är i regel inga problem.

Själv monterade jag SportMaxx 235/40-18 på min 530iAT i somras och är näjd med dessa. Gick på ca. 1900kr/st inkl balansering och montering hos min lokala handlare.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mina SportMaxx har belastningsindex XL...

___
//Ulf
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag vet inte varför egentligen det rekomenderat med XL däck på dom , så tunga är de ju inte och heller inte några storlastare men kanske att XL däcken genom sina förstärkta däcksidor ger ett mer önskvärt beteende? På min satt det vid köp GY F1 XL däck vid köp sedan bytte jag till Pirelli Nero och hade då inte en tanke på det här med XL och nu är bakdäcken efter inte allt för lång körsträcka slut och slitna mest över mitten av däcken trots 3 bars lufttryck , jag tror det har med just fel belastningsindex att göra.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hewi: Jag hade inte heller så stor koll på detta men efter jag bett däckhandlaren att beställa och han ringde tillbaka för att ge mig leveranstid så sa han att han beställde XL för dessa funkade bättre (var stabilare) till E39.

___
//Ulf
E3
1.828
E36
USA bilar
Nu reder vi ut saker igen:
XL i sig är inget belastningsindex, utan står för eXtra Load eller Last om man sp vill och innebär alltså att det är ett förstärkt däck i en viss dimension, som enkelt exempel har ett 195/65-15 LI 91, 195/65-15 XL har LI95

Helt klart blir ett XL däck stadigare än motsvarnde std i samma dim

Sedan finns ingenting som hindrar att man har olika LI resp hastighetsklasser på bilen
Det blir ju svårt att ha samma LI fram och bak om man har olika dimensioner, eller hur Häkan H?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

om bilen är nyare än 1994 så är bilen 'Heltypsgodkänd'. Då FÅR man inte blanda däck med olika belstningsindex (LI) och hastighetsklasser. Klassningarna FÅR inte heller understiga det som föreskrivits för biltypen.

Men, som med allt annat... Om man sätter på däck med högre klassning så lär det i praktiken inte ha ngn som helst betydelse, MER än om ngn nitisk besiktingsman eller polis tittar närmare på däcken.

Däck med olika bredd och höjd kan väl ha samma LI, eller!??
Om INTE, så måste bilen blivit 'Heltypsgodkänd' med däckstyperna och därmed är det OK!

Mvh Håkan
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Verkar va en j*vla soppa de där :) Blir nog att jag köper lika däck som jag har nu....även fast jag tycker dom är lite dyra.

Annars.....vad tror ni man får för 18" M5e60 replika med 235/40 fram(skapliga) och heeeelt slut 265/35 bak?

Skulle ju helst vilja ha 19" :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Fel igen Håkan!De flesta fordon -98 och nyare är "helfordonsgodkända"
Vilket innebär att fordonet inte får ändras från det godkända utförandet. I fallet med däck innebär det att godkända däckdimensioner finns angivna på regbeviset
Det finns dock ett nationellt undantag i sverige som säger att hastighetsklassen ej behöver överstiga fordonets högsta konstruktiva hastighet, mao om bilen är typad med 195/65-15V men har en högsta hastighet av 209 km/h så är det helt ok med H däck istället ( I sverige)
Ingenting hindrar heller i det fallet att du har H och V däck på fordonet
Givetvis får du också alltid byta till bättre däck, dvs högre hastighetsklass eller högre LI, men inte neråt

Visst kan däck med olika bredd och höjd ha samma LI men det är få stdbilar som har olika däckdimensioner fram och bak, eller hur?
Vi kan ta Trebors däck som exempel:
265/35-18 Har LI 93 (XL 97) rullomkrets 643mm
235/40-18 har LI 91 (XL 95) rullomkrets 645mm
dvs i princip identisk rullomkrets men olika LI
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
E36: Eftersom du nu är så duktig på detta så exakt vilket LI skall man ha på XL däck till E39 med 265/35-18 bak och 235/40-18 fram?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej herr E36 (och alla andra),

jag får be om ursäkt för att jag inte var helt tydlig i mitt inlägg.
Tog för givet att det var elimentärt att de flesta förstod att man får ha HÖGRE klassning på däcken än vad som föreskrivits i regbeviset, gällande reglerna för de "helfordonsgodkända" bilarna. Men ,..BARA om man inte blandar med olika typer/klassningar av däck.

Det måste mao vara samma klassning på samtliga däck på bilen.

OM, detta har ngn betydelse kan disskuteras.
Själv så får jag erkänna att jag kör med W-däck fram och V-däck bak.
Klassningen för V- resp. W-däck är 240- och 270-km/h. Detta ÄR inte rätt, men föregående ägare valde att köpa W-däck till bilen och dessa kunde inte däckhandlaren få fram när jag var tvungen att byta.

Jag hoppas att Ni förstår och ATT jag nu försökt att vara tydlig i min text.
Vad var och en gör är upp till var och en...
Jag vill bara vara hjälpsam och framföra information.

Önskar nu alla en fortsatt trevlig helg!

//H
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Och...

Det behövs inga däck med klassning XL på e39.
Men...det är INTE till ngn nackdel OM man väljer XL-däck.

Vad jag vet så har min e39 LI 94 och de som har större maskiner ksnake har högre LI...

All info finns att hitta i regbeviset.

Ha det gott!

//H
E3
1.828
E36
USA bilar
Håkan: Som jag skrev tidigare så är det fritt fram att blanda såväl hastighetsindex som LI bäst du vill på bilen, finns inget som hindrar att man har ex H fram och V bak, på samma sätt kan du ju blanda LI såvida du inte underskrider det LI som krävs
Se exemplet med dimensionerna på Trebors däck, rullomkrets är i princip lika, men LI skiljer

Din hjälpsamma information är ju felaktig, ska du informera så gör det korrekt!

Hewi: Du har missförstått lite, ett XL däck har högre LI än ett std däck i samma dimension, svaret på din fråga finns i mitt inlägg 21,47
alltså ett 265/35-18 har LI 93 och i XL har det LI 97, 235/40-18 har LI 91 och i XL LI 95
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Okey tack!
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Jag är lite fundersam kring hastighetsklassningen på däck. Min 530 (e39) har ju W som klassning på däck.Nu är jag i läget att jag behöver köpa nya sommardäck (och gärna fälgar också), men jag begränsas rätt så rejält om man kikar på andrahandsmarknaden. Vad skulle hända om jag köper en uppsättning fälgar och däck med hastighetsklassning V? Blir det körförbud, böter eller något annat otrevligt? Känns ju som det är ganska sällan man kör över 240, men det kanske inte har nån större betydelse.

/Martin - kort och gott
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.