AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.656

Nedslag på bes, för hör CO och HC halt. Hjälp!

Sida 1 av 2
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Tjena!

Var och besiktade bilen häromdagen och fick följande fel:

HC-halt tomgång för hög
CO-halt tomgång för hög

CO 2500 1.3 (0.3)
HC 253 (100)

Vad kan problemet vara? Gubben varmkörde och varmkörde men det gjorde ingen skillnad.

Vet att jag har läckage mellan grenrör och avgassystem, men gör det något med tanke på lamdasondernas placering?

Hade även 99 oktanig bensin i tanken vid tillfället, kan det ha påverkat?

Har även hört från folk att man kan slå i e85 i tanken för att sänka värdena, fungerar detta på bmw?

Snabba svar uppskattas!

Mvh
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Såg även att idioten som hade bilen innan hade tejpat gummit mellan LMM och insuget? vet inte hur det ser ut under tejpen, men jag tycker även att motorn ibland låter som att den tar lite tjuvluft, men är inte säker!

MVH
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
jag hade med så med min bil men det löste sej fort jag lämna in den å då var det termostaten som var sönder. sen så var det även en pinbult till grenröret som var av så dom byte den å svetsa lite läkor som jag hade i avgassystemet där jag hade själv satt på en ny ljuddämpare sen så var värderna okej igen

Mvh John
Länk
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Okej, tack för svaret! Hade du liknande värden som jag?

Någon som vet hur stor roll det spelar med läckan mellan LMM och spjällhuset?

Mvh
Hej
Det har stor betydelse , det skall vara tätt mellan lmm & insug
avgaset likaså, måste vara tätt

Kjelle
pl
30
plane
Bmw 523i -97
men lambda mätningarna var ju bra, så är inte avgassystemet grönt då?
Om inte katalysatorn är tillräkligt varm kan värdena bli fel men lamda värdet kan ändå va bra

Kjelle
om jag inte har helt fel

Kjelle
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Okej. Ska hem och täta avgassystemet, täta gummit till spjällhuset, byta stiften och slå i e85, och sedan testa ombes imorn eller nästa vecka.

Någon som har löst höga avgasvärden med hjälp av e85?

Tacksam för alla svar!
Jo det kan gå
håller tummarna för dig
skriv sen hur det går

Kjelle
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Mina värden var Co 3.1 HC 218 CO 2500 2.4 Lambda 0.92
så var miba värden inan dom fix a bilen för mej.. jag tycker inte att du ska slå i e85 för att få bra värden det löser ju bara felet för stunden jag tycker att du ska fixa det så du får ett okej värde utan e85. men det är ju min åsikt

Mvh John
Länk
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Okej. Vad var det för fel på din bil?

Mvh plane
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Byt oljan också.
pl
30
plane
Bmw 523i -97
ingen som har lite mer att dela med sig ang e85?

Mvh
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Finns info om du söker på forumet.

Min bil: Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tycker också det är fel att försöka få igenom bilen på E85 istället för att åtgärda orsaken/felet men det kan ju vara en tillfällig lösning för att få lite tid på sig att sedan åtgärda felen , har hört att en mix av 50%E85 och 50%bensin skall vara lagom men det beror nog på vilket/vilka värden som är dåliga så sök lite så hittar du nog.
pl
30
plane
Bmw 523i -97
Lyfter lite, är det bättre om man använder k-sprit ist för etanol?

Hur mycket ska man blanda?

Tacksam för svar gubbar!

Mvh
Ji
219
Jigsaw
540i (6 vxl) 97
Hur lång tid har du på det innan du ska in på bilprovningen igen???
Har du försökt att lösa dina fel på bilen? Elller ska du försöka att köra med Etanol å se om den får Gröntljus på bilprovningen..
här har du en sida så du kan läsa lite om det å se om du får nåt svar på hur mycke du ska blanda å så Länk
mvh john

Mvh John
Länk
pl
30
plane
Bmw 523i -97
enda felet som är nu är att det är läckage på avgassystemet, mellan grenrör och systemet. ska byta stift och slå i e85 50/50 sen testa igen. ska även slå upp bilen på datorn och kolla lite felkoder innan jag sticker iväg till SBP.

Låter det vettigt?

Mvh
Di
13
Die erste Dobermann
BMW M5 Touring -92
BMW 635CSI -84
BMW 635CSI -83
Hej Plane!

Om du har læckage innan lambdasonden eller alldeles bakom den så kan den bli lurad pga att bilen kann suga inn tjuvluft som då lurar lambda sonden som då talar om før bilen att rika på brænsle/luft blandningen då den tror att den går magert.
Det verkar vara det som ær problemet,anngående E85 och hc værdena så har jag hørt att det kann øka hc værdena om man anvænder E85 jag har sjælv bara provat det på min bruksbil enn Subaru Legacy och jag hadde då inga problem vid besiktningen fastæn jag hadde ca 40% E85.
Prova fixa avgassytemet innan du besiktar så skall det nog gå vægen, lycka till.

MVH Krystian

Hellre dö änn fega
pl
30
plane
Bmw 523i -97
tjena!

var och mätte värdena på bmw idag, och ingen skillnad trots stift och 50/50 e85 och vanlig 95.

Som sagt så sitter lamdasonderna precis innan läckaget och jag drog av 2 hexbult som sitter i grenröret som man ska fästa avgas-systemet i. Tog ett grenrör jag hade vid sidan av och försökta slå ut dessa hexbult, gick inte speciellt bra! satt som berget.

Någon som har något att invända? Vad bör jag göra härnäst?

Tacksam för svar gubbar!

Mvh Plane
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.