|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Klarar man inte av en sån banal sak som en säker omkörning med en "slö" bil så ska man nog fråga sig vad man har att göra ute på vägarna överhuvudtaget | |
|
Så sant. Jag har en liten "Pegutt" som jag kör på vintern, somliga blir så förvånade när de blir omkörda. Hur är det möjligt? PS. Jag planerar och använder växelspaken med omsorg. :-) |
|
| Har man en motorsvag bil bör man ofta satsa på att göra flygande omkörningar. Att försöka accelerera om en bil eller lastbil från samma hastighet som den, kan kräva en väldigt lång sträcka. | |
|
DavidT86: Du skröt om att du lyckades köra om en traktor och tre personbilar. steget därifrån till att börja köra om långtradare är inte långt, det blir väl ungefär samma längd. |
|
|
Finns inget surare än att ligga bakom och vänta på att en långtradare ska sega sig förbi en annan. Än värre är det när de envisas med omkörningar i uppförsbackar på motorvägar och 2+1 vägar. Är det bara jag som tycker att majoriteten av alla lastbilar ute på våra vägar kör respektlöst och vägrar att hålla avstånd till framförvarande fordon samt kör alldeles på tok för fort. Får mig att tänka på lastbilen som välte på uppfarten 45:an i Göteborg. Föraren påstod att han höll under 30 i den skarpa kurvan, men som jag förstod det av det som GP skrev så var t o m polisen extremt skeptiska till förarens historia. |
|
|
Slöaste bilen ni rattat? Jag lånade en Volvo 240 diesel med galet många mil på mätaren för några år sedan. Den var inte pigg. Alls. Seså, flytta dig |
|
|
Chris87: har du själv kört en lastbil o sett kur "kämpigt" kan det vara på vissa backar? Det kanske skulle vara bra för dig om man förbjöd all lastbils trafik o ta sig tillbaka till stenåldern? Brukar du inte köra för fort? Inget illa menat.... Det finns vissa lagar o regler så ibland måste man stå på. Sen finns det utländska chaffisar som står för dom flesta dåliga rykten men det är helt annan kapitel... Själv möte jag på många psyk fall bakom ratten i en personbil så i mina ögon borde dom förbjudas... Hur som helst, det finns idioter överallt o alla gör misstag gäller bara att se upp när såna kommer! På tal om slöaste diesel, körde en lånebil Kia eller Daewoo(sak samma) 3cyl på 1.2l eller nåt sått... Backen i/efter Jönköping på R40 mot Gbg fick jag till sist lägga mig efter en lastbil för bilen klarade inte ta sig upp på 5 eller 4:ans växel utan sucka ner till 40-50km/h på 2:an! Den gick billigt 0,4l/m med min tunga högerfot men tar taget nästa gång! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Clubsport : Vad menar du, får jag inte köra om mopeder heller? Det är inte långt från mopeder till cyklister. Mopeder och traktorer är i princip identiska då dem kör lika sakta. Och syftet med att jag skrev det var att det omöjligen kan vara farligt för en svag bil att vara ute i trafiken om lastbilar klarar av det, som är många gånger slöare än den svagaste bilen (som inte har allvarliga motorfel). Jag kom i över 70 knyck när jag körde om traktorn, menar du att jag skulle bromsat ner till samma hastighet som bilarna bakom traktorn för att invänta min tur att köra om? Du inser att jag troligen hade orsakat oändliga köer då för det i princip är omöjligt att köra om en traktor för en lastbil om man inte redan har farten med sig. Det innebär att ingen personbil lär ha kunnat köra om mig och traktorn på samma gång heller. Mitt lilla drag var till allas vinst, hade jag inte kört om hade jag säkerligen haft 20 bilar bakom mig senare som varit fast där. Jag kör inte om långtradare så som du beskriver det så ge fan i att slänga ut all din undantrycka ilska på mig bara för jag råkar vara lastbilschaufför. Ska jag beskylla dig för alla gånger jag tvärnitat för att någon personbilist aboslut inte kunnat tänka sig tanken att hamna bakom mig? |
|
|
Har dunkat runt på vägarna sen 85 och tempot har ökat bland tradarna,merparten håller inte 80km/h utan dom flesta ligger o åker på spärren.Brukar bli riktigt sur när jag blir omkörd fast jag oftast ligger på 84km/h och det kommer nån dåre som ska förbi. Vem får bromsa när omkörningsfältet tar slut jo jag. Inte nog med det sen står oftast fartdåren o slår en drill 10mil fram när jag glider förbi. Fattar inte att det ska jagas så när vi ändå har betalt för att köra 80knyck. Gör gärna ett test på en resa på 50-60mil du spar in max 20min,du förbrukar minst 50lit xtra för att inte nämna slitaget på ekipaget,och det viktigaste om det börjar gå åt pipsvängen då är det bara o hålla i hatten. Jag har själv gått många utbildningar just på tungt o det är inte som att köra 02a precis. Nä ta det lite easy kamrater så kanske vi kan bli kallade vägens riddare igen. Detta är INTE riktat till nån speciell. Micke utbildad instruktör. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Håller med er Trucker och David. När man kör lastbil får man tyvär köra åt de flesta andra bilister också. Borde det inte vara dyrt för biltillverkarna att montera blinkers när dom ändå inte monterar spaken som hör till? =) |
|
|
Det är väl som att köra en 316i T E46. Det klart det går bra. Det där med prestandabehovet är nog en sådan sak man till slut växer i från. Jag har själv tidigare varit väldigt förtjust i bilar med stora motorer, V8/V12 har varit favoriterna. Rätt som det var, växte jag från det. Tröttnade. Kör man dessutom väldigt mycket, mellan 3 till 5k mil/år, ja då är driftkostnaden inte helt oväsentlig. Hade jag varit ute efter att köpa ny bil nu, hade s80 med 1.6 diesel kunnat vara ett potentiellt alternativ. Förutsatt att priset varit rätt. __ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.